Problem med att mitt slutsteg går i protect vid inte så hög volym

nils122
6 februari · 24 Inlägg

Hej, som rubriken lyder har jag problem med att mitt slutsteg går i protect när jag spelar lite halv högt.

Skulle behöva lite tips vad som kan påverka att steget går i protect. T.ex om lågnivå och RCA kan påverka eller bara plus och minus

Minusen sitter ner i stolsfästet och är slipat fram till metall på alla ställen mellan chassi och Själva kabelskon som går in i slutsteget
Plusen sitter direkt på batterit som i vanliga fall och både plus och minus drivs av 35mm2 kablar

Remote går från utgång i stereon in till steget också så ingen switch eller liknande som startar stereon

Så är öppen för tips om vad som kan vara fel om det kan vara något med ström försörjning eller om det är något annat

Tack i förhand

Hemmamek
7 februari · 159 Inlägg

nils122 skrev:
Hej, som rubriken lyder har jag problem med att mitt slutsteg går i protect när jag spelar lite halv högt.

Skulle behöva lite tips vad som kan påverka att steget går i protect. T.ex om lågnivå och RCA kan påverka eller bara plus och minus

Minusen sitter ner i stolsfästet och är slipat fram till metall på alla ställen mellan chassi och Själva kabelskon som går in i slutsteget
Plusen sitter direkt på batterit som i vanliga fall och både plus och minus drivs av 35mm2 kablar

Remote går från utgång i stereon in till steget också så ingen switch eller liknande som startar stereon

Så är öppen för tips om vad som kan vara fel om det kan vara något med ström försörjning eller om det är något annat

Tack i förhand

Vilket steg och högtalare kör du? Du har den inte lastat för lågt? Alltså typ kör den i 1 eller 2 ohm fast den bara klarar 4:a?
Skulle vara min första gissning.

nils122
7 februari · 24 Inlägg

Jag kör 4 stycken edge PRO 6,5 men ska byta till 4 stycken sp 8 når allt funkar som det ska, steget är ett edge 350.2 tror jag det heter och det står på att det ska vara kompatibelt i 2ohm

Janneutanb
7 februari · 7 271 Inlägg

Vad har du för spänning över steget när det går i protect ?

Hemmamek
7 februari · 159 Inlägg

nils122 skrev:
Jag kör 4 stycken edge PRO 6,5 men ska byta till 4 stycken sp 8 når allt funkar som det ska, steget är ett edge 350.2 tror jag det heter och det står på att det ska vara kompatibelt i 2ohm

Så denna?
https://www.brl.se/sv/artiklar/edge-eda3502-e7.html
Står flera recensioner om problem med överhettning. Skulle kunna vara det kanske.

nils122
7 februari · 24 Inlägg

Japp det är det steget, tänkte på det också men spelar ingen roll om jag kört i 3 timmar eller 30 sekunder så fort jag höjer över typ 9 på stereon men ungefär 1/4 gain så går steget i protect det är det som får mig att undra, men har testa idag med startkablar för att veta att jag inte får för lite ström men inget framsteg. Tänkte testa imfogon att dra en jord direkt från batterit för att vara säker på att chassit inye är dåligt jordat så det ej klarar av det eller liknande. Och när jag testa allt sånt får jag völl testa med ett annat steg eller stereo för att utesluta felet

nils122
10 februari · 24 Inlägg

Har testat allt möjligt nu men tyvärr inga framsteg, någon mer som har något tips om vad som kan vara fel. T.ex slutsteg eller liknande?

MammDiin
10 februari · 2 019 Inlägg

Har du mätt spänningen vid steget när du spelar?

Kolla även så inga kardeler på högtalarkablarna spärrar utanför anslutningarna vid slutsteget och eventuellt orsakar problem.

Har det spelat som det ska tidigare, eller är det helt nya grejer?
Och har du 2 högtalare parallellkopplat till vardera kanal så de belastas med 2ohm?

nils122
10 februari · 24 Inlägg

Jag har bra ström ut till steget och testat med startkablar med, och inga kardeler utanför men jag har satt ihop högtalare och belastar på 2 Ohm men inga nya högtalare eller liknande

MammDiin
10 februari · 2 019 Inlägg

nils122 skrev:
Jag har bra ström ut till steget och testat med startkablar med, och inga kardeler utanför men jag har satt ihop högtalare och belastar på 2 Ohm men inga nya högtalare eller liknande

Så det har spelat som det ska förut?

Janneutanb
10 februari · 7 271 Inlägg

Fortfarande samma fråga, vad har du för spänning över steget när du spelar?....

Hemmamek
11 februari · 159 Inlägg

nils122 skrev:
Jag har bra ström ut till steget och testat med startkablar med, och inga kardeler utanför men jag har satt ihop högtalare och belastar på 2 Ohm men inga nya högtalare eller liknande

Har du mätt det också? Värt att göra för att säkerställa att det inte blivit någon kortslutning vid dragningen.

Testa att köra 4 ohn istället (t.ex. koppla bara in ett par) och se om problemet kvarstår.

Och pro-tip, svara på frågan folk ställer om spänning så blir det enklare för folk att hjälpa. Även om du kollat att spänningen stämmer så vet inte vi det. Det hjälper att veta om än enbart för att utesluta det och kunna tänka på annat.

nils122
11 februari · 24 Inlägg

Hemmamek skrev:

nils122 skrev:
Jag har bra ström ut till steget och testat med startkablar med, och inga kardeler utanför men jag har satt ihop högtalare och belastar på 2 Ohm men inga nya högtalare eller liknande

Har du mätt det också? Värt att göra för att säkerställa att det inte blivit någon kortslutning vid dragningen.

Testa att köra 4 ohn istället (t.ex. koppla bara in ett par) och se om problemet kvarstår.

Och pro-tip, svara på frågan folk ställer om spänning så blir det enklare för folk att hjälpa. Även om du kollat att spänningen stämmer så vet inte vi det. Det hjälper att veta om än enbart för att utesluta det och kunna tänka på annat.

Okej, jag har mätt vid stegets ingång och har ungefär 13,7 volt ut så ska inte vara det som påverkar att steget går i protect enligt mig och så har jag även testat dra en startkabel dirket från jorden på batterit till min jordpunkt men ingen skillnad där heller, steget har använts innan och även då drivet högtalare på 2 Ohm så om inget gått sönder nu så ska ddt inte vara ett problem men det kan jag ju ej säga säkert för vet ju inte om det kan ha gått sönder men finns det något som jag borde testa i första hand för att säkerställa?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 februari · 13 744 Inlägg

mest troligen belastar du ner steget lägre än vad steget klarar..  då går det i protect när man höjer..

men först och främst kolla att du verkligen har tillräckligt med kräm fram till steget under belastning..   en dålig jordkabel skapar mer problem än en klen strömkabel.

och slår det av oavsätt om högtalarna är anslutna eller ej?

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
nils122
11 februari · 24 Inlägg

Growe skrev:
mest troligen belastar du ner steget lägre än vad steget klarar..  då går det i protect när man höjer..

men först och främst kolla att du verkligen har tillräckligt med kräm fram till steget under belastning..   en dålig jordkabel skapar mer problem än en klen strömkabel.

och slår det av oavsätt om högtalarna är anslutna eller ej?

Ska testa idag att koppla steget på ett annat batteri och sätta både minus och plus direkt på batterit för att se om det hjälper

Har ej testat att inte ha högtalarna anslutna men det blir völl inte samma sak för då behöver ju inte steget skicka ut någon ström till dom? Eller

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 februari · 13 744 Inlägg

nils122 skrev:

Growe skrev:
mest troligen belastar du ner steget lägre än vad steget klarar..  då går det i protect när man höjer..

men först och främst kolla att du verkligen har tillräckligt med kräm fram till steget under belastning..   en dålig jordkabel skapar mer problem än en klen strömkabel.

och slår det av oavsätt om högtalarna är anslutna eller ej?

Ska testa idag att koppla steget på ett annat batteri och sätta både minus och plus direkt på batterit för att se om det hjälper

Har ej testat att inte ha högtalarna anslutna men det blir völl inte samma sak för då behöver ju inte steget skicka ut någon ström till dom? Eller

så är det ju..   men om du måste ta reda på om det är högtalarna som är problemet eller ej .. 

det är få steg som klarar 2ohm stereo.   

förvisso har jag steg som klarar 1ohm stereo men det är steg som kostar över 10k

men det normala är att det klarar 4ohm stereo och 2ohm bryggat om det är ett normalt steg.   


försök rita upp hur du kopplat allt på steget. 

på hur steeget beter sig så är det störst chans att du lastar steget för mycket  alltså du går under  spec på vad steget klarar att lastas ner till. 
nästa är ström  och då skulle jag först och främst kolla jorden.  för där är det väldigt sällan bra jord..   

ta gärna ett kort och ladda upp här på hur allt är anslutet även på jordpunkt.  och ett kopplingschema hur du kopplat mellan högtalare och steg

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
nils122
11 februari · 24 Inlägg

Growe skrev:

nils122 skrev:

Growe skrev:
mest troligen belastar du ner steget lägre än vad steget klarar..  då går det i protect när man höjer..

men först och främst kolla att du verkligen har tillräckligt med kräm fram till steget under belastning..   en dålig jordkabel skapar mer problem än en klen strömkabel.

och slår det av oavsätt om högtalarna är anslutna eller ej?

Ska testa idag att koppla steget på ett annat batteri och sätta både minus och plus direkt på batterit för att se om det hjälper

Har ej testat att inte ha högtalarna anslutna men det blir völl inte samma sak för då behöver ju inte steget skicka ut någon ström till dom? Eller

så är det ju..   men om du måste ta reda på om det är högtalarna som är problemet eller ej .. 

det är få steg som klarar 2ohm stereo.   

förvisso har jag steg som klarar 1ohm stereo men det är steg som kostar över 10k

men det normala är att det klarar 4ohm stereo och 2ohm bryggat om det är ett normalt steg.   


försök rita upp hur du kopplat allt på steget. 

på hur steeget beter sig så är det störst chans att du lastar steget för mycket  alltså du går under  spec på vad steget klarar att lastas ner till. 
nästa är ström  och då skulle jag först och främst kolla jorden.  för där är det väldigt sällan bra jord..   

ta gärna ett kort och ladda upp här på hur allt är anslutet även på jordpunkt.  och ett kopplingschema hur du kopplat mellan högtalare och steg

Ska snart gå ut och testa ett annat batteri som sagt och se om det är någon skillnad men här har du en bild på det steg jag har och att det ska vara stabilt i 2ohm och till steget så har jag kopplat ihop plussen från 2 stycken edge PRO 6,5 och minusen ihop också sen satt in i en av utgångarna och samma i den andra utgången så sitter det också 2 stycken edge 6,5 ihopkopplat och detta steget jag drivet likadant kopplat i andra bilar tidigare på 2 Ohm men här har du en bild gellefall

nils122
11 februari · 24 Inlägg

Hur lägger jag in bilderna hittar ingen stans att göra de?

nils122
11 februari · 24 Inlägg

Har har du länken till steget iallafall och som du ser i rubriken så ska det vara stabilt o 2 Ohm
https://cdbilradio.se/sv/slutsteg/2-kan … rms-i-2ohm

Hemmamek
11 februari · 159 Inlägg

Growe skrev:
det är få steg som klarar 2ohm stereo.   

förvisso har jag steg som klarar 1ohm stereo men det är steg som kostar över 10k

men det normala är att det klarar 4ohm stereo och 2ohm bryggat om det är ett normalt steg.

Många billiga steg klarar 2 ohm per kanal. Kolla bara på några på e.g. BRL. Brukar snarare vara att de inte klarar 2 ohm bryggat, utan 4a.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang