Mercedes w204 bensin 2012 felkod: p0014 p0017

Tfatah
8 februari · 4 Inlägg

Hej!

Jag har ett problem med en mercedes c klass 1.8liter bensin med följande felkoder

P0014 (kamaxel avgas felaktig) börvärde ej nåbart

P0017 (signal från kamaxelgivare orimlig i förhållande till vevaxelgivare)

När bilen är varm (30 min motorväg) så sätts dessa felkoder. När bilen körs korta sträckor så är där inga felkoder.

Jag har en autel maxisys 906 pro och gick in på livedata för att titta på kamaxelgivarna. Det jag ser är ju självklart börvärden på båda kammarna som exempelvis visar 106-110 grader på ena och samma tal på den andra fast i minus format. Allt ser ut som det ska.

När jag belastar bilen med lätt gas så visar ena kamen röda siffror under någon sekund för att sedan rätta sig och bli korrekt. Släpper jag gasen och motorbromsar så visar den andra kammen röda siffror i någon sekund och rättar sig sedan.
Hittills har jag inte lyckats få några felkoder under den 10minuter långa test sträckan.

Mina misstankar går mot att kedjan är sträckt och därför hinner en kamaxel ”dra ifrån” den andra några grader innan den följer med vid acceleration för att sedan göra samma sak vid motorbroms.
Kedjan har ännu inte blivit så genomvarm att materialet sträckts tillräckligt för att öka glappet så pass mycket så att datorn ska sätta en felkod.
Felkoden ska sättas när kammarna är 10grader fel, vilket förklarar varför koden kommer när bilen är riktigt genomvarm.

Jag tror inte på att det är sensorfel eftersom att jag ser felet via livedata.

Frågan är nu, tänker jag rätt som misstänker kedjan? Jag tror inte på spännaren eftersom att jag inte kan höra något kedjerassel. Inte heller ska en slapp spännare orsaka osynk i kammarna då kuggarna och ”hålen” på kedjan ska vara tighta oavsett om spännaren gör sitt jobb eller inte.

Vad tror ni?

Jesper328
8 februari · 2 374 Inlägg

Nja, när kedjan har sträckt sig så förblir den sträckt.

Jag skulle snarare titta på hallgivarna eller motorstyrdonet då felet kommer när bilen blivit varm.
Du kan eventuellt framkalla felet genom att ha bilen kall, dator inkopplad, tändning på, och sedan värma på givarna lite med en värmepistol UTAN att smälta grejera. lol
Likaså gäller motorstyrdonet (sitter väl i motorrummet) om inget händer med att värma givarna.

Alt. 3 är att kontrollera VVT-solenoiderna.

Be Leffe att hämta palldragarn också.

Senast redigerat av Jesper328 (8 februari )

Up the RA
Tfatah
8 februari · 4 Inlägg

Jesper328 skrev:
Nja, när kedjan har sträckt sig så förblir den sträckt.

Jag skulle snarare titta på hallgivarna eller motorstyrdonet då felet kommer när bilen blivit varm.
Du kan eventuellt framkalla felet genom att ha bilen kall, dator inkopplad, tändning på, och sedan värma på givarna lite med en värmepistol UTAN att smälta grejera. lol
Likaså gäller motorstyrdonet (sitter väl i motorrummet) om inget händer med att värma givarna.

Alt. 3 är att kontrollera VVT-solenoiderna.

Be Leffe att hämta palldragarn också.

Jäppöööö!! Fyfan va länge sen! Skriver i DM ! big_smile

Jag har inte kollat på någon av givarna eller motorstyrdonet  eftersom jag inte tycker att värdena ska diffa på insug och avgas sidan även vid kall motor. Iallafall inte så som jag beskrev, dvs att dom går utanför börvärdet någon sekund för att återgå till sina rätta värden.
Spelet i kedjans hål har blivit uttöjt och därför glappar kedjan.
Det kan mycket möjligt vara så som du säger så jag ska ta en titt på det imorgon. Tack!

Läfföö får ro hit palldragarN big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang