S60 2001 2.4 - surrande ljud när motorn kallstartas

Blanke
11 februari · 330 Inlägg

Återigen är jag tillbaka med ett inlägg.

Om jag låter bilen stå över natten, nästa gång jag startar den så kommer ett surrande ljud från motorutrymmet som slutar efter 2-3 sekunder. Går inte att återskapa på något vis förutom att låta den stå i 5-10 timmar.

Tog lös drivremmen och den är i ett fint skick. Alla remhjul går att snurra utan att det låter, och inget glapp förutom i styrservopumpen. Väldigt väldigt litet.

Vid drift finns inget rasslande ljud från något lager motorn går väldigt fint.

Ska låta bilen stå nu, och sedan starta imorgon utan remmen. Men är det här ännu ett "vanligt" fel på dessa med alla dom olika ljuden som bilen kan ha?

Blanke
29 februari · 330 Inlägg

Uppdatering:

Drog av drivremmen efter att bilen fått stå i -20 över helgen.
Startade bilen och ljudet var helt borta
Inspekterade alla remhjul igen och märkte att AC-kompressorns lager var väldigt slut
Satte på drivremmen och ljudet kom tillbaka

Har bytt ut lagret i kompressorn och den är som ny. När jag startade bilen efter att ha utfört operation, och bilen stått stilla i 5-6 timmar fanns inget ljud och varven har slutat hoppa vid start.

Ljudet uppstår dock fortfarande, enbart om bilen fått stå stilla i många timmar. Men ljudet är märkbart mindre i volym och låter i kanske 1 sekund.

Vet inte vad orsaken är. Styrservopumpen är suspekt då det är lite glapp i den, men lagret är fint och den hoppar inte vid drift.

Kan det vara fläktarna i bilen? Dom har gnisslat och gjort roliga ljud i ett år nu vid kallstarter.

Någon annan med några idéer? Känner att om jag ska fortsätta utifrån vad jag vet blir det att byta ut delar tills det slutar. Vill inte göra detta.

Senast redigerat av Blanke (29 februari )

Mossan1
29 februari · 2 828 Inlägg

Svårt med sådana ljud.
Vore det kupefläkten skulle den ju låtsa även om inte motorn startas.

Känns ju annars som ett kosmetiskt fel man helt kan strunta i på 23år gammal bil.

Blanke
29 februari · 330 Inlägg

Mossan1 skrev:
Svårt med sådana ljud.
Vore det kupefläkten skulle den ju låtsa även om inte motorn startas.

Känns ju annars som ett kosmetiskt fel man helt kan strunta i på 23år gammal bil.

Är det jag lutar mot, jag känner mig säker på att det inte är någonting med drivremmen eller kamremmen så ingenting katastrofalt som kan hända. Ska pröva slå igång fläkten nästa gång utan att starta bilen och höra om det låter. Jag kan tänka mig även att det är startmotorn som snurrar lite för mycket.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang