Ladda nyinköpt AGM batteri med äldre laddare

Prr
21 februari · 11 Inlägg

Köpt ett AGM batteri från Biltema och det är enligt info laddat till 70-75%.

På fråga om batteriladdare sa kundservice sa att bara man har en smartladdare som laddar i cykler så går det bra. Betvivlar att den jag har (bild nedan) är en smartladdare men kan det kanske gå bra ändå? Hur lång tid tar det isf att ladda upp batteriet de där 25-30%. Alternativet är att sätta i det och sen ge sig ut för en laddnings-körning. Hur länge behöver man köra för att få det fulladdat?
/Prr

https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237460/237460-a154e52a96af34e60ff8dd8a5b59df24.jpg

Hemmamek
21 februari · 163 Inlägg

En ny smart laddare kostar ju typ 250 spänn på Biltema/Jula. Kanske kan vara en värd investering. Säger iaf till när batteiet är fullt.

Men om det gör någon större skillnad vet jag inte. Den där laddaren lämnar ju 4 A, samma som min billiga Biltema, så lär inte vara för stark. Kanske har de morderna någon sorts cyklisk laddning med varierande mängd ström. Men det är bara en gissning.
Står i bruksanvisning till laddsren att man ska ladda AGM med en högre spänningen (14.7 V), kanske också är en skillnad.

torsen
21 februari · 7 240 Inlägg

Får du bara bilen att starta så har bilens eget laddsystem laddat batteriet fullt på ½ - 1 timmes körning.

jaka54
21 februari · 5 743 Inlägg

Jag laddar mitt Biltema AGM batteri i min Audi TT sedan 12 år tillbaka med min 50 år gamla analoga 12V/4A laddare.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 februari · 14 061 Inlägg

Jag laddar mitt AGM-batteri med en CTEK-laddare med AGM-funktion.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
master_lars
21 februari · 1 160 Inlägg

Hemmamek skrev:
En ny smart laddare kostar ju typ 250 spänn på Biltema/Jula. Kanske kan vara en värd investering. Säger iaf till när batteiet är fullt.

Men om det gör någon större skillnad vet jag inte. Den där laddaren lämnar ju 4 A, samma som min billiga Biltema, så lär inte vara för stark. Kanske har de morderna någon sorts cyklisk laddning med varierande mängd ström. Men det är bara en gissning.
Står i bruksanvisning till laddsren att man ska ladda AGM med en högre spänningen (14.7 V), kanske också är en skillnad.

Håller med. Tror Jula har någon likande, fasiken till och med Dollarstore och Lidl säljer ju sådana av och till.
Satsa på en riktig batteriladdare, en CTEK. Behöver inte vara någon värsting, men man har mer användning av dem än vad man kan tro.

Saab 900 Turbo Cab "Ture Turbo" (1987)
Saab 99 GL "Tant Brun" (1983)
Saab 96 TT "Pruttingvar" (1965)
Hemmamek
21 februari · 163 Inlägg

master_lars skrev:

Hemmamek skrev:
En ny smart laddare kostar ju typ 250 spänn på Biltema/Jula. Kanske kan vara en värd investering. Säger iaf till när batteiet är fullt.

Men om det gör någon större skillnad vet jag inte. Den där laddaren lämnar ju 4 A, samma som min billiga Biltema, så lär inte vara för stark. Kanske har de morderna någon sorts cyklisk laddning med varierande mängd ström. Men det är bara en gissning.
Står i bruksanvisning till laddsren att man ska ladda AGM med en högre spänningen (14.7 V), kanske också är en skillnad.

Håller med. Tror Jula har någon likande, fasiken till och med Dollarstore och Lidl säljer ju sådana av och till.
Satsa på en riktig batteriladdare, en CTEK. Behöver inte vara någon värsting, men man har mer användning av dem än vad man kan tro.

Jag undrar då hur mycket skillnad det egentligen är på en CTEK vs Biltema. För den som bara ska ladda batteriet nån gång om året är det nog ingen väsentligt skillnad, om ens alls. Elektronik är inte dyrt nuförtiden.

Brådhis * Voff voff *
21 februari · 10 280 Inlägg

Har Biltemas enklaste smartladdare. Haft den i nå´t år eller två, laddat alla möjliga storlekar på batteri (allt från fyrhjuling till lastbilsbatteriet i båten) och det har funkat fint.

Största skillnaden mot CTEK:en jag hade innan är att Biltemas fortfarande funkar (knappen!) efter ett par år...

(Och nej, jag är ingen Biltema-fantast egentligen, men denna funkar faktiskt riktigt bra!)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
husseman
21 februari · 1 594 Inlägg

Hmm, o ja har inte det problemet- då ja inte behöver underhållsladda mitt Yuasa batteri. Sug på den.
mvh/husse

torsen
22 februari · 7 240 Inlägg

Brådhis skrev:
Har Biltemas enklaste smartladdare. Haft den i nå´t år eller två, laddat alla möjliga storlekar på batteri (allt från fyrhjuling till lastbilsbatteriet i båten) och det har funkat fint.

Största skillnaden mot CTEK:en jag hade innan är att Biltemas fortfarande funkar (knappen!) efter ett par år...

(Och nej, jag är ingen Biltema-fantast egentligen, men denna funkar faktiskt riktigt bra!)

För mig har 2 dyyyyra CTEK pajjat, medans den jättegamla analoga Biltemaladdaren funkar.
Numera, sedan några år tillbaka, kompletterad med en LIDL-laddare á 189:-.

Prr
22 februari · 11 Inlägg

Ok, tack för alla inspel. smile
Tror kanske jag skaffar upp mig på den billigaste Biltema då. Verkar ändå vara hygglig skillnad på hur de laddar och fungerar nu för tiden. Är också till mina äldre föräldrar som inte riktigt fixar ha koll osv. Bra minimera strulfaktorn då tänker jag.

https://www.biltema.se/bil---mc/fordons … 2000045784

Senast redigerat av Prr (22 februari )

uhlin
23 februari · 2 834 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, o ja har inte det problemet- då ja inte behöver underhållsladda mitt Yuasa batteri. Sug på den.
mvh/husse

Har aldrig heller behövt underhållsladda mitt biltema batteri under de 4 år som jag haft det och funkar lika bra idag som när det köptes. 

Fast nu handlade tråden om ett nytt batteri och de ska ju egentligen laddas innan de tas i bruk.... Kvittar vilket märke det än är så är rekommendation så.

(har haft biltemabatterier i många år och inget fel på dem. Faktiskt av det bättre de säljer i denna affär. Annars är jag inget stort fan av deras produkter.)

husseman
7 mars · 1 594 Inlägg

Hmm, grattis att ditt batteri fortfarande funkar- de brukar väl vara lite 50/50 på Feltema .
Nu handlar ja ju inte på feltema, utan hämtar batteri av min leverantör. Att behöva ladda ett nytt batteri är inte normalt , då seriösa leverantörer håller sina batterier underhållsladdade.
Men på Feltema- så gör man säkert inte så. Inget som drabbar nån som skiter i kvalle ändå..så ladda på ett nytt batteri.. mvh/husse

Mack Forum- och sitemoderator
7 mars · 26 155 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, grattis att ditt batteri fortfarande funkar- de brukar väl vara lite 50/50 på Feltema .
Nu handlar ja ju inte på feltema, utan hämtar batteri av min leverantör. Att behöva ladda ett nytt batteri är inte normalt , då seriösa leverantörer håller sina batterier underhållsladdade.
Men på Feltema- så gör man säkert inte så. Inget som drabbar nån som skiter i kvalle ändå..så ladda på ett nytt batteri.. mvh/husse

Under alla de år jag varit in i olika butiker som säljer exempelvis bilbatterier så har jag då aldrig sett dem stå på underhållsladdning?
Batterierna står oftast parkerade på hyllplan, eller möjligtvis under några hyllor.
Standard, som jag har lärt mig, är att man precis som med nya mobiltelefoner laddar upp dem innan användning.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Hemmamek
7 mars · 163 Inlägg

Mack skrev:

husseman skrev:
Hmm, grattis att ditt batteri fortfarande funkar- de brukar väl vara lite 50/50 på Feltema .
Nu handlar ja ju inte på feltema, utan hämtar batteri av min leverantör. Att behöva ladda ett nytt batteri är inte normalt , då seriösa leverantörer håller sina batterier underhållsladdade.
Men på Feltema- så gör man säkert inte så. Inget som drabbar nån som skiter i kvalle ändå..så ladda på ett nytt batteri.. mvh/husse

Under alla de år jag varit in i olika butiker som säljer exempelvis bilbatterier så har jag då aldrig sett dem stå på underhållsladdning?
Batterierna står oftast parkerade på hyllplan, eller möjligtvis under några hyllor.
Standard, som jag har lärt mig, är att man precis som med nya mobiltelefoner laddar upp dem innan användning.

Intressant nog stämmer det inte (längre) för mobiler och annat med lithiumjonbatterier. De mår faktiskt bäst genom att inte laddas fullt, och inte tömmas helt. Mellan ca 40%-80% brukar rekommenderas.

Artikel om ämnet(eng):
https://www.androidauthority.com/maximi … fe-882395/

Mack Forum- och sitemoderator
7 mars · 26 155 Inlägg

Hemmamek skrev:

Mack skrev:

husseman skrev:
Hmm, grattis att ditt batteri fortfarande funkar- de brukar väl vara lite 50/50 på Feltema .
Nu handlar ja ju inte på feltema, utan hämtar batteri av min leverantör. Att behöva ladda ett nytt batteri är inte normalt , då seriösa leverantörer håller sina batterier underhållsladdade.
Men på Feltema- så gör man säkert inte så. Inget som drabbar nån som skiter i kvalle ändå..så ladda på ett nytt batteri.. mvh/husse

Under alla de år jag varit in i olika butiker som säljer exempelvis bilbatterier så har jag då aldrig sett dem stå på underhållsladdning?
Batterierna står oftast parkerade på hyllplan, eller möjligtvis under några hyllor.
Standard, som jag har lärt mig, är att man precis som med nya mobiltelefoner laddar upp dem innan användning.

Intressant nog stämmer det inte (längre) för mobiler och annat med lithiumjonbatterier. De mår faktiskt bäst genom att inte laddas fullt, och inte tömmas helt. Mellan ca 40%-80% brukar rekommenderas.

Artikel om ämnet(eng):
https://www.androidauthority.com/maximi … fe-882395/

Där ser man.
Ja jag har aldrig varit direkt känd för att någonsin hänga med i tekniken..haha..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
husseman
8 mars · 1 594 Inlägg

Hmm, mkt. med det elektriska..- ja hämtar mina batterier i en lokal butik. Och då jag pratar om batteri här så gäller, start o marin/fritid. Även AD underhållsladdar sina batteri i min stad.
Mekonomen säljer halvtomma- men där handlar vi väl inte? Vad gäller lithiumjonbatterier så mår dessa bäst av att befinna sig mitt i middan. Men när jag hämtar batteri hos min leverantör, så e´det underhållsladdat o nära sin fulla kapacitet. Givetvis står inte alla batterier på underhållsladdning konstant hos min leverantör- men de har ett antal laddare de flyttar runt precis som ad gör. Små lokala butiker kan erbjuda den servicen, o min kund vill ju ha ett batteri som e´med i matchen direkt.  Sånt gillar kunder, som bryr sig om en av de viktigaste delarna på en bil- Batteriet.
mvh/husse

elektronikfreak tummen mitt i handen
9 april · 162 Inlägg

Jag tillhör ju dom som nästan enbart kör gamla bilar och därför vill hålla liv i gamla batterier så länge som möjligt. Tom i min nuvarande gamla Peugeot 206 SW från 2005 så sitter det faktiskt original batteri i bilen. Men å andra sidan har jag för vana att alltid ladda batteriet en gång i månaden året runt... sommar som vinter.

Den största skillnaden mellan gamla "stenåldersladdare" (ska lägga upp en bild på den första laddaren som Biltema började sälja sent 1960-tal/tidigt 1970-tal när Biltema startade med en liten källarlokal i ett vanligt hyreshus i södra Linköping) är att de gamla laddarna kunde ladda ett HELT TOMT batteri (positivt) men de fick inte stå på för länge - dvs MAX ett dygn för att inte batteriet skulle bli "överladdat (negativt)).
De "nya" laddarna även kallade digitala laddare, brukar vanligtvis inte kunna ladda helt tomma batterier. Undantag finns! Bl a LIDL laddarna "TRONIC" sägs kunna starta från helt tomma batterier. Samt naturligtvis - de nya digitala laddarna kan stå på dygnet runt, året runt och underhållsladda batteriet. Som väl alla vet så trivs ett bilbatteri av att vara fulladdat för längsta hållbarhet. 

Den största skillnaden enl mig är att lågprisladdarna faktiskt är betydligt mer köpvärda. Dvs om man jämför en CTEK för någon eller ett par tusenlappar med en lågprisladdare för ett par hundringar. Båda kan gå sönder, det är ju inget snack om det. Men det är betydligt tristare när en CTEK laddare går sönder veckan efter garantin har gått ut mot om lågprisladdaren gör det.

Man kan naturligtvis ha positiva och negativa åsikter om Biltema och kvaliteten på deras produkter och den tänker jag inte lägga mig i. Men en laddare som jag trots allt kan rekomendera är denna. Säljs bl a av Biltema men även av Mekonomen/Mekster.

https://i.postimg.cc/8Pth6wVz/biltema-37744-batteriladdare-1.png

https://i.postimg.cc/g2j3qRYq/biltema-37744-batteriladdare-2.png

Det finns massor av laddare på marknaden som är likvärdiga med denna.  smile

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)
husseman
13 april · 1 594 Inlägg

Hmm, du tillhör kategorin batteri håller för evigt - man kan rulla dom, chocka med högre spänning, eller köra biltemaladdare . En konstig syn enligt mig- varför kan inte folk bara fatta att ett batteri är en förbrukningsgrej? Vissa håller på att koka sina batterier med stark laddare, vissa försöker hålla igång dom med "smarta laddare"- men är ett batteri slut, så handlar allt om att ersätta med ett nytt.
Batteriet i bilen är prio 1.
mvh/husse

elektronikfreak tummen mitt i handen
21 april · 162 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, du tillhör kategorin batteri håller för evigt - man kan rulla dom, chocka med högre spänning, eller köra biltemaladdare . En konstig syn enligt mig- varför kan inte folk bara fatta att ett batteri är en förbrukningsgrej? Vissa håller på att koka sina batterier med stark laddare, vissa försöker hålla igång dom med "smarta laddare"- men är ett batteri slut, så handlar allt om att ersätta med ett nytt.
Batteriet i bilen är prio 1.
mvh/husse

Jag misstänker att du missförstod mitt långa inlägg ovan. Självklart är jag som bilägare fullt medveten om att många detaljer på en bil inte håller för evigt. Vilket jag är tämligen övertygad om att du heller inte uppfattade mitt inlägg som. Vissa fordonsdetaljer är ju rena förbrukningsvaror som däck, motorolja, styrleder, bromsbelägg, bromsskivor mm medans vissa delar kan man faktiskt förlänga livslängden på om man har den läggningen. Som ex allt ifrån karosser till bl a motorer och startbatterier.
Nu är väl inte just ett bilbatteri dvs ett startbatteri med ett inköpspris på någon eller ett par tusenlappar en nämnvärt stor kostnad sett till vad bränslekostnaden ligger på per år eller på vad ett bilägande i allmänhet består av. Utan du får nog se min åsikt att jag snarare är fientlig mot det slit- och slängsamhälle vi lever i idag där man bara "för att" ska köpa ny mobiltelefon eller laptop vart- och vartannat år eller byta ut startbatteriet i en bil som välskött har en betydligt längre livslängd än ett par år.

Så just min åsikt om att förlänga livslängden på ett startbatteri är inget som orsakar att jag ligger sömnnlös om nätterna. I så fall är nog mjukvaruuppdateringar, som ska harmonisera med hårdvaran, både till våra fordon och till vår hemelektronik i största allmänhet - en betydligt större nöt att knäcka! Och i synnerhet när mjukvaran vs hårdvaran buggar och vi tappat kontrollen över intrången... då kan sömnproblemen uppstå. Men varför bry sig över morgondagen???

En gammal bild jag tog på min första batteriladdare, möjligtvis den första laddaren Biltema saluförda sent 1960-tal/tidigt 1970-tal. Laddaren funkar "felfritt" fortfarande men anslutningskabeln börjar bli lite torr och fnöskig. Men detta är ingen laddare som bör stå påkopplad mer än några timmar eller på sin höjd max ett dygn, lite beroende på hur hög ingångsspänningen och storleken är på startbatteriet.

https://i.postimg.cc/02Chy4yW/matti-biltema-batteriladdare-1.jpg

https://i.postimg.cc/2S8Mbxqz/matti-biltema-batteriladdare-2.jpg

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang