Ett klipp eller ej? Raggarplanka och slutsteg för 3k

Deuxez
22 februari · 37 Inlägg

Söker efter en raggarplanka att sätta i min S60. Hittade då ett paket från en lokal ljudbutik för ~3k. Består av en EDBPROBOX-E9 som drivs av ett Edge EDB80.2 Lite. Min fråga är om detta slutsteg ens orkar driva raggarplankan? Raggarplankans RMS är på ~700w medans detta slutsteg endast kan leverera ~80w i 2ohm. Kommer de bli någon snärt ifrån plankan?

Funderar även på hur dessa raggarplankor är kopplade. Går ena terminalen till enbart middarna medans den andra går till diskanterna? Eller driver ena terminalen halva lådan medans den andra driver andra sidan? Tänker mest bara på om det går att koppla in ett monosteg för att t.ex. bara driva middarna då jag har ett GAS pro600.1 liggandes som inte används och helst inte vill spendera ~4k för raggarplanka + ett hyffsat 2 kanals steg.

MammDiin
23 februari · 2 019 Inlägg

Funkar ju att köra med det medföljande slutsteget och säkert spelar det alldeles tillräckligt när middarna har en känslighet på 98 och diskanterna 105 dB.

Sen så är det ju klart att med ett kraftigare steg så får du ju lite mera ljud.
Det är ju ''endast'' 2x80W RMS i 2 ohm, och runt 2x300W i 2 ohm hade ju varit det optimala slutsteget för att få allt ur plankan.

Sen så är raggarplankan troligen kopplad så att ena halvan med 2 middar och en diskant är kopplad till ena terminalen och motsvarande på andra sidan.

Jag tror inte att du inte kan koppla bort lågfiltret på monosteget du har och med andra ord så spelar det bara upp till 250 Hz. Om så är fallet så är det endast gjort för att driva subwoofers.

Går ju alltid att testa det medföljande slutsteget och se hur det låter och hur högt det kan spela, och är du inte nöjd så får du förhoppningsvis en slant för det om du säljer det. Eller så har du det i reserv ifall du eller exempelvis någon kompis av någon anledning skulle behöva ett.

Hemmamek
23 februari · 159 Inlägg

Brukar inte alla filter i steg vara avslagbara? Alltså att du kan antigen köra med lågpassfiltret på och då upp 250 Hz, eller köra utan filtret och köra fulla spektrumet.
Tycker det har varit så på de jag har iaf.

Hemmamek
23 februari · 159 Inlägg

Skulle också tro att plankan är kopplad höger/vänster. Men det är ju bara att skruva upp och koppla om?

Annars borde det väl gå att parallellkoplla plankan? Steget ska ju vara stabilt ner till 1 ohm vad jag kan se från en snabb sökning.

MammDiin
23 februari · 2 019 Inlägg

Hemmamek skrev:
Brukar inte alla filter i steg vara avslagbara? Alltså att du kan antigen köra med lågpassfiltret på och då upp 250 Hz, eller köra utan filtret och köra fulla spektrumet.
Tycker det har varit så på de jag har iaf.

Hemmamek skrev:
Skulle också tro att plankan är kopplad höger/vänster. Men det är ju bara att skruva upp och koppla om?

Annars borde det väl gå att parallellkoplla plankan? Steget ska ju vara stabilt ner till 1 ohm vad jag kan se från en snabb sökning.

Ja, vanligtvis så går alla filter att slå av. Har själv inte heller använt något steg som inte skulle haft möjlighet att slå av filter.

Men tror inte det finns någon brytare för det på detta steg och enda filtret är LPF tror jag (av vad jag sett på bilderna, men kan ju finnas nyare och äldre versioner av samma steg).
Såg även en finsk sida som påstod att det endast spelade 20-250Hz. Så bäst att trådskaparen kollar på steget han har.

Annars är det ju som sagt bara att parallellkoppla som du säger och köra med 1ohm till ett monosteg, men då har man ju som sagt inte stereoljud.

Och om TS inte har en huvudenhet med inställningar för HPF så vill han ha ett steg med HPF till denna raggarplanka för att undvika att 6,5 tums elementen  gör alltför stora konrörelser vid lägre frekvenser.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang