Generator vin?!

PassatB6
27 februari · 4 Inlägg

Hej,

Jag har ett konstant vinande ljud från mina högtalare, som generator vin typ. Trots flera omkopplingar och kontroller av jordpunkterna låter det fortfarande exakt likadant. Jag har också noggrant granskat RCA-kablarna samt bytt dem och dragit temporära över sätena och testat tricket med koppartråd runt RCA för jordning om stereons signaljord är bränd, men ingen förbättring märkbar.

För att försöka eliminera störningar köpte jag även ett störningsfilter, men det verkar inte ha haft någon effekt alls. Slutstegen är inte nära varandra, och det finns ingen närhet mellan strömkablarna.

Här är min nuvarande setup:

Raggarplanka SPL84 från BassHabit med 4x 8-tums högtalare
15-tums SPL från Ground Zero
Cerwin Vega 1200-steg
MAD 70.2-steg
GAS GMA152BTR stereo

Jag använder 35mm2 kit med ren koppar (dem svin dyra från BRL) för basen och ett enkelt 16mm2 kit för SPL84-högtalaren.

Jag har verkligen gått igenom alla tänkbara källor till problemet, men jag står fortfarande här med detta frustrerande vinande ljud. Har någon av er erfarenhet av liknande problem eller har några tips om vad jag kan göra för att åtgärda detta?

Senast redigerat av PassatB6 (28 februari )

Hemmamek
27 februari · 156 Inlägg

Har du testat med annan stereo? Kan vara signaljorden i stereon som är bränd vad jag hört.

Det är mellan ström/jordkabel och lågnivåkabel du ska ha långt avstånd. Var det det du menade?
Annars pröva dra RCA från stereon rakt igenom bilen, alltså över säten och allt och se om det hjälper.

PassatB6
28 februari · 4 Inlägg

Hemmamek skrev:
Har du testat med annan stereo? Kan vara signaljorden i stereon som är bränd vad jag hört.

Det är mellan ström/jordkabel och lågnivåkabel du ska ha långt avstånd. Var det det du menade?
Annars pröva dra RCA från stereon rakt igenom bilen, alltså över säten och allt och se om det hjälper.

Hej, har provat dragit en ny RCA kabel över sätena men det vinande ljudet återstår. Pratade med BRL och det sa att jag skulle prova att vira en koppar varje runt utgångarna på stereons RCA och jorda i chassit eller annan bra punkt vilket jag gjorde men inget sker hmm

Hemmamek
28 februari · 156 Inlägg

PassatB6 skrev:

Hemmamek skrev:
Har du testat med annan stereo? Kan vara signaljorden i stereon som är bränd vad jag hört.

Det är mellan ström/jordkabel och lågnivåkabel du ska ha långt avstånd. Var det det du menade?
Annars pröva dra RCA från stereon rakt igenom bilen, alltså över säten och allt och se om det hjälper.

Hej, har provat dragit en ny RCA kabel över sätena men det vinande ljudet återstår. Pratade med BRL och det sa att jag skulle prova att vira en koppar varje runt utgångarna på stereons RCA och jorda i chassit eller annan bra punkt vilket jag gjorde men inget sker hmm

Pröva med annan stereo som sagt. Eller en 3,5mm -> RCA från mobilen till slutsteget. Då vet du om det är stereon som är dålig eller något annat i systemet.

torsen
29 februari · 7 238 Inlägg

Kondensator på "+"-kabeln på generatorn hjälpte förr i tiden.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang