Tjutande oljud i bilen

Hauge
29 februari · 5 Inlägg

Hejsan alla!
Jag har ett problem som jag önskar att hitta orsaken till. När jag kör min bil så uppstår ett otroligt tjutande ljud. Det låter som att det kommer från bakvagnen. Detta ljudet kommer och går, ibland låter det ingenting, sedan kommer det tillbaka. Ibland låter det bara lite grann och andra gånger låter det som att bilen vill larma hela landet att kriget har nått oss. Ska försöka bifoga en video där jag spelat in ljudet. Tacksam för alla tips och svar.

trubbelturbo
29 februari · 1 460 Inlägg

Jag gissar att det gäller en '92a Ford Scorpio?

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Hauge
29 februari · 5 Inlägg

Mercedes-Benz C180, 2004.

Utmarks-Loke
29 februari · 5 841 Inlägg

Låter det även när bilen står still eller kommer det när den rullar och ljudet sedan följer hastigheten? Om det även kommer när man står still, blir det skillnad om du öppnar tanklocket?

Hauge
29 februari · 5 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Låter det även när bilen står still eller kommer det när den rullar och ljudet sedan följer hastigheten? Om det även kommer när man står still, blir det skillnad om du
öppnar tanklocket?

Ljudet kommer endast när bilen rullar och det ökar när jag svänger till höger oftast. Är upp till ungefär 50-60km/h som det låter tydligt, mest när jag kör mellan 10-30km/h. Ljudet låter ungefär som en tuta när det är som värst.

Utmarks-Loke
29 februari · 5 841 Inlägg

Skumt. Har du provat hissa upp bilen bak och snurra på hjulen för att se hur det känns och kanske höra varifrån oljudet kommer?

Hauge
29 februari · 5 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Skumt. Har du provat hissa upp bilen bak och snurra på hjulen för att se hur det känns och kanske höra varifrån oljudet kommer?

Jag har inte kunnat göra det själv, men jag hade bilen på verkstad nyligen och mekanikern så att såna ljud kan uppstå och att det inte är något fel på bilen. I serviceprotokollet noterade han ”bussningar bakvagn, torrt gummi”.

Har problem med att ladda upp mitt klipp där jag spelade in ljudet men det närmaste ljudet jag kan hitta till det min bil ger ifrån sig är faktiskt ”Hesa Fredrik”. Det var faktiskt väldigt liknande ljud. 😂😯

trubbelturbo
29 februari · 1 460 Inlägg

Inga bromsar som ligger på?

Varma fälgar, luktar bränt, hög bränsleförbrukning, mycket bromsdamm etc... ?

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Hauge
29 februari · 5 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Inga bromsar som ligger på?

Varma fälgar, luktar bränt, hög bränsleförbrukning, mycket bromsdamm etc... ?

Nej, inget av det du nämnde. Och mekanikern kunde som sagt inte hitta något heller förutom det han noterade om gummit i bakvagnen. Men han sa att det inte gick att göra något åt det, kan det vara så? Och kan det vara detta torra gummit som får ljudet att uppstå?

zzr94092
29 februari · 4 392 Inlägg

VB hjullager,gissar jag på..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang