Koppla bort airbag

FadiStilarn
1 mars · 299 Inlägg

Hej,

Jag har en jeep patriot och det går inte att stänga av airbag på passagerarsätet. Vill gärna sätta en unge där..
Har fått tipset att koppla en switch på kabeln som sitter kopplad till airbagen. Så när jag slår av på switchen så är den som att kabeln inte går fram. Airbag lampan lyser då i instrumentpanelen men det gör inget.
Tänkte höra om någon vet om detta är säkert.. 
Kan en airbag utlösas även om den inte är inkopplad?

Gör den personlig
Mossan1
1 mars · 2 828 Inlägg

Kan en Airbag explodera vid en olycka trots den är avstängd? 
Ja, under "rätt" förutsättningar. Det är en sprängladdning trots allt.
Men givetvis är det inte sannolikt alls.

Instruktionsböckerna för bilar med nyckelavstängning av airbag är väldigt luddiga. "Bara tillfälligt" mm, men är ett par år med bakvänd barnstol tillfälligt eller ej?
"En airbag bör tas bort fysiskt om man ska ha bakåtvänd barnstol i framsätet" sa en bilåterförsäljare åt oss på den frågan.
Bilen i fråga hade nyckelavstängning.
"Främst avsedd för last, mm" var fortsättningssvaret.

Och JAG resonerar så här:
Man lägger inte en handgranat under barnens säng och tycker det är ok bara för att sprinten är i....
Därför har vi alltid haft dom i baksätet och aldrig haft problem med det.

Senast redigerat av Mossan1 (1 mars )

FadiStilarn
1 mars · 299 Inlägg

Mossan1 skrev:
Kan en Airbag explodera vid en olycka trots den är avstängd? 
Ja, under "rätt" förutsättningar. Det är en sprängladdning trots allt.
Men givetvis är det inte sannolikt alls.

Instruktionsböckerna för bilar med nyckelavstängning av airbag är väldigt luddiga. "Bara tillfälligt" mm, men är ett par år med bakvänd barnstol tillfälligt eller ej?
"En airbag bör tas bort fysiskt om man ska ha bakåtvänd barnstol i framsätet" sa en bilåterförsäljare åt oss på den frågan.
Bilen i fråga hade nyckelavstängning.
"Främst avsedd för last, mm" var fortsättningssvaret.

Och JAG resonerar så här:
Man lägger inte en handgranat under barnens säng och tycker det är ok bara för att sprinten är i....
Därför har vi alltid haft dom i baksätet och aldrig haft problem med det.

Om jag formulerar om frågan.
Kan du använda en airbag som kudde om den inte är inkopplad, eller finns risken att den löser ut??
Alltså. Kan den lösa ut om den ej är inkopplad?

Gör den personlig
Jesper328
1 mars · 2 375 Inlägg

Ja, men det är som sagt osannolikt.
DÄREMOT så sluddrade en vän till mig om att inga försäkringar gäller om något skulle hända, krockkudden måste demonteras på verkstad och du måste ha ett intyg på att detta är gjort isåfall.

Vi har själva en unge i framsätet, men jag vet inte hur mycket jag vågar lita på airbagswitchen…

Up the RA
FadiStilarn
1 mars · 299 Inlägg

Men då kan en airbag alltså lösa ut utan el??? Är det verkligen möjligt.

Gör den personlig
Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 mars · 13 746 Inlägg

FadiStilarn skrev:
Men då kan en airbag alltså lösa ut utan el??? Är det verkligen möjligt.

allt är möjligt.. sanorlikt nej...


har testat att banka ihop en rattairbag till en volvo 940 med grävmaskin inget hände..

men risken ökar tyvärr när man är där med egna lösningar.  det räcker med statiselektricitet för att dra av en airbag.  och öppnar man kablarna så ökar risken för att just det händer. 

jag personligen hade aldrig mina ungar fram om det satt en airbag även om den var avstängningsbar.   risk finns alltid.  även fabriksmonterad av stängning. 
men risken är nog väldigt liten. 


skulle jag göra något skulle jag skruva bort kudden helt om det är möjligt och montera ett motstånd på kabeln så bilen tror att den sitter där.  det är nog det  absolut bästa sättet nästbästa är att göra ovanstånde men låta airbagen sitta kvar på plats men ingen ansluten kabel.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Lucif3r
1 mars · 2 215 Inlägg

Ja, det kan den. Precis som vilket sprängmedel som helst. Sannolikt? Knappast. Möjligt? Absolut.

Risken är dock betydligt större att du har ihjäl dig själv när du är på och fulkopplar på kablarna, än att en helt urkopplad airbag skulle lösa ut av sig själv.

Plocka ur kudden ur bilen eller sätt ungen i baksätet.

Muskelbil
1 mars · 321 Inlägg

Growe skrev:

FadiStilarn skrev:
Men då kan en airbag alltså lösa ut utan el??? Är det verkligen möjligt.

allt är möjligt.. sanorlikt nej...


har testat att banka ihop en rattairbag till en volvo 940 med grävmaskin inget hände..

men risken ökar tyvärr när man är där med egna lösningar.  det räcker med statiselektricitet för att dra av en airbag.  och öppnar man kablarna så ökar risken för att just det händer. 

jag personligen hade aldrig mina ungar fram om det satt en airbag även om den var avstängningsbar.   risk finns alltid.  även fabriksmonterad av stängning. 
men risken är nog väldigt liten. 


skulle jag göra något skulle jag skruva bort kudden helt om det är möjligt och montera ett motstånd på kabeln så bilen tror att den sitter där.  det är nog det  absolut bästa sättet nästbästa är att göra ovanstånde men låta airbagen sitta kvar på plats men ingen ansluten kabel.

Men du krockar ändå inte har jag förstått

FadiStilarn
1 mars · 299 Inlägg

Brukar det vara enkelt att plocka ur en airbag. Aldrig gjort det men kan inte tänka mig att det är allt för svårt, när man ändå är van vid att pyssla med bil. Någon som gjort?

Gör den personlig
Jesper328
1 mars · 2 375 Inlägg

Inga konstigheter, koppla bort batteriet i 5min innan du pillar på den bara.

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang