Dieselvärmare Volvo -slutar funka efter 800 tim.

husseman
9 mars · 1 594 Inlägg

https://www.aftonbladet.se/bil/a/XbPyXB … rmar-agare

Varför har detta inte uppmärksammats här???  Eller har ja missat nåt?  Känns ibland som detta är ett  Forum för Volvoälskare o Biltema.

Så vill vi inte ha de eller?  O sen en varning till- ni som försöker spara pengar på att köpa det billigaste möjliga från Autodoc  eller nån annan sida.
Ser ni varumärket stark- se upp.  Fått in flera bilar, med nya belägg av det märket, som redan efter nån månad separerar - dvs friktionsdelen släpper från metallen.  Att köpa sån skit, är vansinne- o att montera det är ännu värre.
Hade gött /Husse

MrHyde
9 mars · 654 Inlägg

husseman skrev:
https://www.aftonbladet.se/bil/a/XbPyXB/dieselvarmare-i-volvo-slutar-efter-800-timmar-larmar-agare

Varför har detta inte uppmärksammats här???  Eller har ja missat nåt?  Känns ibland som detta är ett  Forum för Volvoälskare o Biltema.

Så vill vi inte ha de eller?  O sen en varning till- ni som försöker spara pengar på att köpa det billigaste möjliga från Autodoc  eller nån annan sida.
Ser ni varumärket stark- se upp.  Fått in flera bilar, med nya belägg av det märket, som redan efter nån månad separerar - dvs friktionsdelen släpper från metallen.  Att köpa sån skit, är vansinne- o att montera det är ännu värre.
Hade gött /Husse

Kan man förvänta sig nåt annat av ett företag ägt av Xi Jinping? Svenskar är så jävla lättlurade som tror att dom köper en volvo nuförtiden, bara för att det står volvo i grillen. lol
Det uppmärksammas säkert inte för att det inte ger tillräckligt många klick på artiklarna om det. Och du vet ju hur svenskar är, gnäller gärna på facebook men vågar inte riktigt ta tag i problemet i verkligheten.
Det uppmärksammas ju lika lite om alla dieselvärmare som kommer krångla och/eller sluta fungera nu när 2G/3G stängs ner.

Stark är ett av alla billiga skitmärken på bland annat Autodoc, finns andra på andra sidor också. Tycker man kan se det som en effekt av en extremt öppen handel utan riktiga kontroller, visst gynnas vi också av handeln inom EU till exempel, men tyvärr blir effekten att sånt här skit slipper igenom och får säljas.

I mitt tycke får man faktiskt skylla sig själv, är man så jävla dum att man köper det absolut billigaste till en så viktig detalj som bromsarna så är det självsanering när man sen kör ihjäl sig också. Samma gäller däck.

Live long, and prosper.
eastereverybodybay
9 mars · 365 Inlägg

MrHyde skrev:
Kan man förvänta sig nåt annat av ett företag ägt av Xi Jinping? Svenskar är så jävla lättlurade som tror att dom köper en volvo nuförtiden, bara för att det står volvo i grillen. lol

Det här handlar väl mer om lite äldre bilar som tillverkades när Volvo var svenskt och jag ser egentligen inte problemet.
Jag ser fenomenet på Volvobilar som är från typ 2011-2012-2013-2014.

Det är väl egentligen inte fel att göra en service på sin dieselvärmare efter 800 timmar.
För dom flesta normala bilbrukare så tar det 10 år att komma upp i 800 timmar på värmaren.

Jag drar igång min egen bränslevärmare typ 20-25 minuter per dag under årets kyligare månader. 

Skulle jag köra värmaren i 20 minuter sju dagar per vecka från typ november till mars så tar det 16 år innan den har gått 800 timmar.
Många kanske använder värmaren dubbelt så mycket som jag och då tar det förvisso bara 8 år att uppnå 800 timmar.

Det är ju faktiskt ganska vanligt att bränslevärmare går sönder eller inte startar på en mängd olika bilar efter typ 10 år. Ibland tidigare än så.

torsen
9 mars · 7 240 Inlägg

Förr i iden, för länge sedan, gjorde man alltid service på sina bensindrivna värmare, typ Eberspächer och Webasto, i god tid före varje vintersäsong,
Dåtidens värmare skulle aldrig ha klarat 800 timmar utan service.
Vad är skillnaden på en Webasto i dag och en Webasto för 50 år sedan?
Stora skillnaden är väl att dåtidens värmare var mekaniska utan elektronisk styrning.
Eberspächer BN2 i VW typ1 hade bara ett dragreglage.
Sedan styrde den temperaturkänsliga  "glasstaven" i metallröret driften genom att påverka elektriska brytaren.
Vad som ev kunde behöva servas var att se till att "glasstaven" löpte lätt och inte kärvade av sotbeläggning, samt att glödstiftet var fräscht.
Någon gång sota avgasröret så man inte fick brand i avgasröret.
Brand i avgasröret har jag råkat ut för några gånger i de Eberspächer, som satt originalmonterade i VW typ 3 och 411, som jag monterat i 2CV.

Kan även moderna dieseldrivna Webasto "ta eld" i avgasröret?

Brådhis * Voff voff *
9 mars · 10 280 Inlägg

Har skrivits massor om detta på Volvoforum och både artikeln och Hussemans inlägg innehåller en del fel eller missuppfattningar.

Utifrån det som skrivits på olika forum är det konstaterat att programmeringen som gör att värmaren stannar efter 800 brinntimmar (inte driftstimmar!) ligger i värmarens programvara. Det är tillochmed så att Volvos egna programvara kommer inte åt att ändra detta enligt trådar på forum. Felet finns även på andra märken som använder samma värmare.

Volvos lösning att byta ut hela värmaren verkar vara just för att dom inte kan ändra i programvaran? Läser man på forum och kollar Youtube så kan man enligt uppgift köpa värmarens programvara, tanka ur en fil, ändra några siffror och få 800 nya timmar, vilket då sannolikt räcker resten av bilens livslängd.

Så... Felet beror inte på Volvo, är inte isolerat till Volvo och kan inte lösas av Volvo. big_smile Men Husseman fick iaf vädra sitt märkeshat, vilket är lite av helgtradition här på Garaget. wink

Den som faktiskt är intresserad av hur man löser problemet kan kolla här:

https://youtu.be/Z2GLKHP1LkE?si=8YSU6-BXagMOPV6x

Och här:

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=145421

Senast redigerat av Brådhis (9 mars )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 mars · 13 746 Inlägg

MrHyde skrev:

husseman skrev:
https://www.aftonbladet.se/bil/a/XbPyXB/dieselvarmare-i-volvo-slutar-efter-800-timmar-larmar-agare

Varför har detta inte uppmärksammats här???  Eller har ja missat nåt?  Känns ibland som detta är ett  Forum för Volvoälskare o Biltema.

Så vill vi inte ha de eller?  O sen en varning till- ni som försöker spara pengar på att köpa det billigaste möjliga från Autodoc  eller nån annan sida.
Ser ni varumärket stark- se upp.  Fått in flera bilar, med nya belägg av det märket, som redan efter nån månad separerar - dvs friktionsdelen släpper från metallen.  Att köpa sån skit, är vansinne- o att montera det är ännu värre.
Hade gött /Husse

Kan man förvänta sig nåt annat av ett företag ägt av Xi Jinping? Svenskar är så jävla lättlurade som tror att dom köper en volvo nuförtiden, bara för att det står volvo i grillen. lol
Det uppmärksammas säkert inte för att det inte ger tillräckligt många klick på artiklarna om det. Och du vet ju hur svenskar är, gnäller gärna på facebook men vågar inte riktigt ta tag i problemet i verkligheten.
Det uppmärksammas ju lika lite om alla dieselvärmare som kommer krångla och/eller sluta fungera nu när 2G/3G stängs ner.

Stark är ett av alla billiga skitmärken på bland annat Autodoc, finns andra på andra sidor också. Tycker man kan se det som en effekt av en extremt öppen handel utan riktiga kontroller, visst gynnas vi också av handeln inom EU till exempel, men tyvärr blir effekten att sånt här skit slipper igenom och får säljas.

I mitt tycke får man faktiskt skylla sig själv, är man så jävla dum att man köper det absolut billigaste till en så viktig detalj som bromsarna så är det självsanering när man sen kör ihjäl sig också. Samma gäller däck.

Har faktist aldrig upplevt sämre bromsar fast det var billiga grejer      inte heller däcken är per automatik sämre.      Därimot har jag varit med om märkes däck som är rent skräp.   Dubb som släpper efter några veckor.    Däck som för ett jävla liv osv.      Så man ska nog vara medveten att bara för att man köper kända märken är det inte alltid bättre.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
husseman
9 mars · 1 594 Inlägg

Hmm "Så... Felet beror inte på Volvo, är inte isolerat till Volvo och kan inte lösas av Volvo. big_smile Men Husseman fick iaf vädra sitt märkeshat, vilket är lite av helgtradition här på Garaget. wink"
Detta betyder att Volvo inte har nåt som helst ansvar för delar man satt i bilen?  Ska man hårdra det så har man heller inte ansvar för sin värdelösa Haldex koppling, eftersom man inte tillverkat den själv?  Vilket betyder att man har inte ansvar för många grejer i sina bilar, då det mesta kommer från andra leverantörer.... - vilket betyder att man helt enkelt kan säja- inte vårt fel på allt.  Man kan helt enkelt säja till varje kund att det är webastos, luk,s , boschs grejer som pajar.
Känns ju tryggt- tro fan man måste ta ansvar för skiten man skruvar ihop då man själv valt underleverantörer. O kan man inte det- då kanske man ska bygga lerduvor eller knypplingsbrädor istället. Men som jag skrev i mitt första inlägg- varför har inte detta tagits upp här?? Ok att det finns på alla forum, men här talar vi inte illa om Volvo o Feltema.. o gör nån det..då kommer de som yrar här bli sura.
mvh/husse

Senast redigerat av husseman (10 mars )

MrHyde
9 mars · 654 Inlägg

Growe skrev:

MrHyde skrev:

husseman skrev:
https://www.aftonbladet.se/bil/a/XbPyXB/dieselvarmare-i-volvo-slutar-efter-800-timmar-larmar-agare

Varför har detta inte uppmärksammats här???  Eller har ja missat nåt?  Känns ibland som detta är ett  Forum för Volvoälskare o Biltema.

Så vill vi inte ha de eller?  O sen en varning till- ni som försöker spara pengar på att köpa det billigaste möjliga från Autodoc  eller nån annan sida.
Ser ni varumärket stark- se upp.  Fått in flera bilar, med nya belägg av det märket, som redan efter nån månad separerar - dvs friktionsdelen släpper från metallen.  Att köpa sån skit, är vansinne- o att montera det är ännu värre.
Hade gött /Husse

Kan man förvänta sig nåt annat av ett företag ägt av Xi Jinping? Svenskar är så jävla lättlurade som tror att dom köper en volvo nuförtiden, bara för att det står volvo i grillen. lol
Det uppmärksammas säkert inte för att det inte ger tillräckligt många klick på artiklarna om det. Och du vet ju hur svenskar är, gnäller gärna på facebook men vågar inte riktigt ta tag i problemet i verkligheten.
Det uppmärksammas ju lika lite om alla dieselvärmare som kommer krångla och/eller sluta fungera nu när 2G/3G stängs ner.

Stark är ett av alla billiga skitmärken på bland annat Autodoc, finns andra på andra sidor också. Tycker man kan se det som en effekt av en extremt öppen handel utan riktiga kontroller, visst gynnas vi också av handeln inom EU till exempel, men tyvärr blir effekten att sånt här skit slipper igenom och får säljas.

I mitt tycke får man faktiskt skylla sig själv, är man så jävla dum att man köper det absolut billigaste till en så viktig detalj som bromsarna så är det självsanering när man sen kör ihjäl sig också. Samma gäller däck.

Har faktist aldrig upplevt sämre bromsar fast det var billiga grejer      inte heller däcken är per automatik sämre.      Därimot har jag varit med om märkes däck som är rent skräp.   Dubb som släpper efter några veckor.    Däck som för ett jävla liv osv.      Så man ska nog vara medveten att bara för att man köper kända märken är det inte alltid bättre.

1/100000 av ett känt märke krånglar
1/10 av billigt bös krånglar
Men bara för att några personer inte upplevt problem så är allt som det ska? Nädu, så funkar det inte.
Självklart kan det bli tillverkningsmissar på premiumgrejer, men i regel är grejerna bra då det tillverkas efter en hög standard.
Däremot det billigaste på autodoc tillverkas för att vara så billigt som möjligt utan hänseende till kvalité överhuvudtaget.

Och jo, däck för 500 kr styck är per automatik sämre än däck för 2500 kr styck. Några måndagsexemplar räknas inte med.

Live long, and prosper.
Brådhis * Voff voff *
10 mars · 10 280 Inlägg

husseman skrev:
Hmm "Så... Felet beror inte på Volvo, är inte isolerat till Volvo och kan inte lösas av Volvo. big_smile Men Husseman fick iaf vädra sitt märkeshat, vilket är lite av helgtradition här på Garaget. wink"
Detta betyder att Volvo inte har nåt som helst ansvar för delar man satt i bilen?  Ska man hårdra det så har man heller inte ansvar för sin värdelösa Haldex koppling, eftersom man inte tillverkat den själv?  Vilket betyder att man har inte ansvar för många grejer i sina bilar, då det mesta kommer från andra leverantörer.... - vilket betyder att man helt enkelt kan säja- inte vårt fel på allt.  Man kan helt enkelt säja till varje kund att det är webastos, luk,s , boschs grejer som pajar.
Känns ju tryggt- tro fan man måste ta ansvar för skiten man skruvar ihop då man själv valt underleverantörer. O kan man inte det- då kanske man ska bygga lerduvor eller knypplingsbrädor istället. Men som jag skrev i mitt första inlägg- varför har inte detta tagits upp här?? Ok att det finns på alla forum, men här talar vi inte illa om Volvo o Feltema.. o gör nån det..då kommer de som yrar här bli sura.
mvh/husse

Nu missförstår du en smula... Det påstods i artikeln att ”De är programmerade att sluta fungera, fruktansvärt fult av Volvo”. Vad jag skrev var då att det verkar inte som att  Volvo valt detta, utan att det är en miss eller medvetet val från tillverkaren av värmaren eftersom det förekommer även på andra märken med samma värmare.

Ingenstans kan jag se att jag skulle skrivit att Volvo inte skulle ha ett ansvar eller att Volvo skyller ifrån sig? Men faktum kvarstår, vilket jag däremot faktiskt skrev, att detta inte är något Volvos programvara kan ändra på. Du är tvungen att använda tillverkarens programvara direkt mot värmaren, vilket jag också skrev.

Jag påstår inte heller att man inte får kritisera Volvo, det är inte på något vis min sak. Jag äger en Volvo, men mer än så är det inte. Däremot motsätter jag mig direkta felaktigheter och trams, ungefär som när du påstår att Volvo är skräp och hänvisar till att 850:in fattade eld på 90-talet... wink

Senast redigerat av Brådhis (10 mars )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 mars · 17 486 Inlägg

En sådan diskussion! Nåja. Jag är glad att min dieselvärmare har en fjärrkontroll som lyser grönt när värmaren startat. Använder den 20 minuter varje vardag om temp. ute är under +6-7 grader. Appstyrda må vara bekvämt men 2G & 3G släcker ju ner som påpekats. Det går att byta kontrollenhet på eftermonterade värmare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
10 mars · 10 280 Inlägg

Hybrid_ skrev:
En sådan diskussion! Nåja. Jag är glad att min dieselvärmare har en fjärrkontroll som lyser grönt när värmaren startat. Använder den 20 minuter varje vardag om temp. ute är under +6-7 grader. Appstyrda må vara bekvämt men 2G & 3G släcker ju ner som påpekats. Det går att byta kontrollenhet på eftermonterade värmare.

Underbar funktion! Har det både på V70:in och på jobb-Transportern. Inga appar, bara trycka på fjärren. smile

Transportern har dock en grymt bra funktion som Volvon saknar, att ställa om så att man på sommaren kan ventilera (utan att starta värmaren). Ett tryck på fjärren och fläkten startar. Riktigt nice när bilen stått i solen!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 mars · 17 486 Inlägg

Brådhis skrev:

Hybrid_ skrev:
En sådan diskussion! Nåja. Jag är glad att min dieselvärmare har en fjärrkontroll som lyser grönt när värmaren startat. Använder den 20 minuter varje vardag om temp. ute är under +6-7 grader. Appstyrda må vara bekvämt men 2G & 3G släcker ju ner som påpekats. Det går att byta kontrollenhet på eftermonterade värmare.

Underbar funktion! Har det både på V70:in och på jobb-Transportern. Inga appar, bara trycka på fjärren. smile

Transportern har dock en grymt bra funktion som Volvon saknar, att ställa om så att man på sommaren kan ventilera (utan att starta värmaren). Ett tryck på fjärren och fläkten startar. Riktigt nice när bilen stått i solen!

Provat och hålla nere upplåsningsknappen på fjärren? Då går rutorna ner på vw och andra bilar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
10 mars · 7 240 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Provat och hålla nere upplåsningsknappen på fjärren? Då går rutorna ner på vw och andra bilar.

Något nytt för mig, som jag aldrig hört talas om.

Brådhis * Voff voff *
10 mars · 10 280 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Brådhis skrev:

Hybrid_ skrev:
En sådan diskussion! Nåja. Jag är glad att min dieselvärmare har en fjärrkontroll som lyser grönt när värmaren startat. Använder den 20 minuter varje vardag om temp. ute är under +6-7 grader. Appstyrda må vara bekvämt men 2G & 3G släcker ju ner som påpekats. Det går att byta kontrollenhet på eftermonterade värmare.

Underbar funktion! Har det både på V70:in och på jobb-Transportern. Inga appar, bara trycka på fjärren. smile

Transportern har dock en grymt bra funktion som Volvon saknar, att ställa om så att man på sommaren kan ventilera (utan att starta värmaren). Ett tryck på fjärren och fläkten startar. Riktigt nice när bilen stått i solen!

Provat och hålla nere upplåsningsknappen på fjärren? Då går rutorna ner på vw och andra bilar.

Absolut! Funkar fint på både Volvon och VW´n. Men beroende på var man parkerar är risken rätt stor att det då saknas saker man har liggande i bilen... Betydligt smidigare att kunna köra fläkten i 30-90 minuter och ventilera bilen. smile

Senast redigerat av Brådhis (10 mars )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 mars · 13 746 Inlägg

Brådhis skrev:

Hybrid_ skrev:

Brådhis skrev:

Underbar funktion! Har det både på V70:in och på jobb-Transportern. Inga appar, bara trycka på fjärren. smile

Transportern har dock en grymt bra funktion som Volvon saknar, att ställa om så att man på sommaren kan ventilera (utan att starta värmaren). Ett tryck på fjärren och fläkten startar. Riktigt nice när bilen stått i solen!

Provat och hålla nere upplåsningsknappen på fjärren? Då går rutorna ner på vw och andra bilar.

Absolut! Funkar fint på både Volvon och VW´n. Men beroende på var man parkerar är risken rätt stor att det då saknas saker man har liggande i bilen... Betydligt smidigare att kunna köra fläkten i 30-90 minuter och ventilera bilen. smile

kanske dax att flytta om det är så illa smile

jag har lämnat bilen med rutorna nere och nyckeln i tändingslåset och jag bor i ett väldigt stort villaområdet inte jätte ocentralt.. aldrig hänt något..   värst var för ett par månader sen letade efter bil nykeln  hittade den inte sen kollade jag efter hemnyckeln hittade inte den heller..

slutade med att jag hittade båda nycklarna ena satt i ytterdörren den andra satt i tändingslåset på bilen smile
där hade den suttit i över 24timmar smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 mars · 17 486 Inlägg

Growe skrev:

Brådhis skrev:

Hybrid_ skrev:

Provat och hålla nere upplåsningsknappen på fjärren? Då går rutorna ner på vw och andra bilar.

Absolut! Funkar fint på både Volvon och VW´n. Men beroende på var man parkerar är risken rätt stor att det då saknas saker man har liggande i bilen... Betydligt smidigare att kunna köra fläkten i 30-90 minuter och ventilera bilen. smile

kanske dax att flytta om det är så illa smile

jag har lämnat bilen med rutorna nere och nyckeln i tändingslåset och jag bor i ett väldigt stort villaområdet inte jätte ocentralt.. aldrig hänt något..   värst var för ett par månader sen letade efter bil nykeln  hittade den inte sen kollade jag efter hemnyckeln hittade inte den heller..

slutade med att jag hittade båda nycklarna ena satt i ytterdörren den andra satt i tändingslåset på bilen smile
där hade den suttit i över 24timmar smile

Samma här. Glömmer man nyckelknippan i låset på ytterdörren så sitter den kvar dagen efter. Men visst. Vi har mycket övervakningskameror hemma. Däremot undrar jag om jag också har vädringsfunktion på värmaren. Tveksamt. On/off. En VW-logga på den. Vet inte om det är webasto eller Eber.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
10 mars · 10 280 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Growe skrev:

Brådhis skrev:

Absolut! Funkar fint på både Volvon och VW´n. Men beroende på var man parkerar är risken rätt stor att det då saknas saker man har liggande i bilen... Betydligt smidigare att kunna köra fläkten i 30-90 minuter och ventilera bilen. smile

kanske dax att flytta om det är så illa smile

jag har lämnat bilen med rutorna nere och nyckeln i tändingslåset och jag bor i ett väldigt stort villaområdet inte jätte ocentralt.. aldrig hänt något..   värst var för ett par månader sen letade efter bil nykeln  hittade den inte sen kollade jag efter hemnyckeln hittade inte den heller..

slutade med att jag hittade båda nycklarna ena satt i ytterdörren den andra satt i tändingslåset på bilen smile
där hade den suttit i över 24timmar smile

Samma här. Glömmer man nyckelknippan i låset på ytterdörren så sitter den kvar dagen efter. Men visst. Vi har mycket övervakningskameror hemma. Däremot undrar jag om jag också har vädringsfunktion på värmaren. Tveksamt. On/off. En VW-logga på den. Vet inte om det är webasto eller Eber.

Nu handlar det väl iofs om ett jobbfordon som parkeras lite här och där när jag är i tjänst, så ifall jag flyttar eller inte spelar väldigt liten roll gällande om jag kan stå med rutorna nere eller inte. wink

Jag skulle tro att du har samma funktion väl? Du går in via knappen "Mode" tror jag det är på panelen (sitter i taket på min) och så väljer du bort "Heat". Då funkar allt som vanligt bara att värmaren inte startar utan bara fläkten.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
10 mars · 10 280 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Growe skrev:

Brådhis skrev:
Absolut! Funkar fint på både Volvon och VW´n. Men beroende på var man parkerar är risken rätt stor att det då saknas saker man har liggande i bilen... Betydligt smidigare att kunna köra fläkten i 30-90 minuter och ventilera bilen. smile

kanske dax att flytta om det är så illa smile

jag har lämnat bilen med rutorna nere och nyckeln i tändingslåset och jag bor i ett väldigt stort villaområdet inte jätte ocentralt.. aldrig hänt något..   värst var för ett par månader sen letade efter bil nykeln  hittade den inte sen kollade jag efter hemnyckeln hittade inte den heller..

slutade med att jag hittade båda nycklarna ena satt i ytterdörren den andra satt i tändingslåset på bilen smile
där hade den suttit i över 24timmar smile

Samma här. Glömmer man nyckelknippan i låset på ytterdörren så sitter den kvar dagen efter. Men visst. Vi har mycket övervakningskameror hemma. Däremot undrar jag om jag också har vädringsfunktion på värmaren. Tveksamt. On/off. En VW-logga på den. Vet inte om det är webasto eller Eber.

Nu handlar det iofs om ett jobbfordon som parkeras lite här och där när jag är i tjänst, så ifall jag flyttar eller inte spelar väldigt liten roll gällande om jag kan stå med rutorna nere eller inte. wink Dessutom räcker fjärren för fjärrstart av värmaren/fläkten betydligt längre än bilens larmfjärr. smile

Jag skulle tro att du har samma funktion väl? Du går in via knappen "Mode" tror jag det är på panelen (sitter i taket på min) och så väljer du bort "Heat". Då funkar allt som vanligt bara att värmaren inte startar utan bara fläkten.

Senast redigerat av Brådhis (10 mars )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
husseman
16 mars · 1 594 Inlägg

Hehe, skoj att ni gillar webastovärmare o att ni inte tycker det e´nåt fel att de lägger av. om de fixar 800 timmar. Personligen skulle ja, bli  förbannad.  Om min Samsung 65 tums tv, lägger av efter 800 tim så skulle ja bli förvånad- men defintivt förbannad. O vem ska fixa det?-   Den som sålt tv,n?  Eller den som tillverkat den? Eller bara dra hemförsäkringen... - o va gäller "facklan- volvo 850" så e´det bara att googla. - du får träffar tom. hit Brådhis"  Hade gött..

mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang