23 mars 2024
Trådstartare
Hej hej!
Besikta gav min Ford C-max (2017) en två pga bländande dimljus på vänster sida.
Har försökt hitta instruktioner för hur man ställer in det, men fick klura ut det själv tillslut.
När jag stället bilen framför garagedörren och slår på ljuset så är ju dimljuskäglan på vänster sida (=förarsidan) LÄGRE än den på höger sida?
Var besiktningskvinnan pantad, har jag fattat fel eller ska käglan på vänster sida vara ännu lägre eller till och med HÖJAS för att inte vara bländande?
Jag kan inte justera ljusbilden med ljusinsatsen i utan har fått plocka ut den och skruva, sätta dit igen osv. När jag vrider motsols (vredet sitter på undersidan av ljusinsatsen) åker glödlampan INÅT (alternativt åker reflektorn utåt utan att jag förstår det.) och när jag vrider medsols åker den UTÅT.
Det borde väl vara så att ju längre IN glödlampan sitter desto kortare och LÄGRE ljuskägla kastar den utanför bilen?
Har verkligen försökt hitta nån som förklarar detta, men allt handlar om halvljusinställningar. Säkert samma, men jag hoppas någon här kan räta ut några frågetecken innan jag kastar pengar i sjön med en ombesiktning.