Bmw

stylaren123 Jalusier
7 april · 60 Inlägg

börjar bli sugen på BMW. så undrar vilken BMW sedan som är den bästa? den som har mest hållbarhet och mest effekt,  Av alla modeller mellan 2000-2010. smile

Senast redigerat av Stylaren123 (11 april )

panda666
7 april · 4 250 Inlägg

budget? bästa? mest effekt eller hållbarhet?

stylaren123 Jalusier
7 april · 60 Inlägg

panda666 skrev:
budget? bästa? mest effekt eller hållbarhet?

Hållbarhet och mest effekt

panda666
7 april · 4 250 Inlägg

e90 330i med n52 motorn dvs fram till 2007. e90 330d också. Mest effekt blir det e90 335i men då får du räkna med att saker kommer att behöva bytas då och då. Turbo, spridare, högtryckspump etc etc. e36 finns typ inga kvar, e46 är rosthögar och kan ha mycket elfel.

torsen
7 april · 7 240 Inlägg

Den driftsäkraste BMW:n lär vara den med Citroenmotorn.
Men inte ens den är på långa vägar lika driftsäker som t ex en Hondamotor.

Muskelbil
7 april · 323 Inlägg

torsen skrev:
Den driftsäkraste BMW:n lär vara den med Citroenmotorn.
Men inte ens den är på långa vägar lika driftsäker som t ex en Hondamotor.

Jag instämmer
BMW och pålitlig hör inte ihop

panda666
7 april · 4 250 Inlägg

Muskelbil skrev:

torsen skrev:
Den driftsäkraste BMW:n lär vara den med Citroenmotorn.
Men inte ens den är på långa vägar lika driftsäker som t ex en Hondamotor.

Jag instämmer
BMW och pålitlig hör inte ihop

Man kan inte förvänta sig att en bimmer ska hålla lika bra som en asiat^^. av alla bimmers jag ägt så är n52 motorn den som har strulat minst. Har haft 2st e90 en 325 och en 330 och båda har rullat problemfritt, jo 325an behövde 2 nya vanos solenoider som kostade mig typ 1500 minns inte helt men byte dom sj på 15min. Så om ts vill absolut ha bimmer så är det den motorn som gäller vad jag tycker personligen.

Muskelbil
7 april · 323 Inlägg

panda666 skrev:

Muskelbil skrev:

torsen skrev:
Den driftsäkraste BMW:n lär vara den med Citroenmotorn.
Men inte ens den är på långa vägar lika driftsäker som t ex en Hondamotor.

Jag instämmer
BMW och pålitlig hör inte ihop

Man kan inte förvänta sig att en bimmer ska hålla lika bra som en asiat^^. av alla bimmers jag ägt så är n52 motorn den som har strulat minst. Har haft 2st e90 en 325 och en 330 och båda har rullat problemfritt, jo 325an behövde 2 nya vanos solenoider som kostade mig typ 1500 minns inte helt men byte dom sj på 15min. Så om ts vill absolut ha bimmer så är det den motorn som gäller vad jag tycker personligen.

Högpresterande asiatiska motorer håller ändå ihop

E39 m5 då? Är inte det en skott säker motor
För att vara en BMW dvs

panda666
7 april · 4 250 Inlägg

Muskelbil skrev:

panda666 skrev:

Muskelbil skrev:

Jag instämmer
BMW och pålitlig hör inte ihop

Man kan inte förvänta sig att en bimmer ska hålla lika bra som en asiat^^. av alla bimmers jag ägt så är n52 motorn den som har strulat minst. Har haft 2st e90 en 325 och en 330 och båda har rullat problemfritt, jo 325an behövde 2 nya vanos solenoider som kostade mig typ 1500 minns inte helt men byte dom sj på 15min. Så om ts vill absolut ha bimmer så är det den motorn som gäller vad jag tycker personligen.

Högpresterande asiatiska motorer håller ändå ihop

E39 m5 då? Är inte det en skott säker motor
För att vara en BMW dvs

hehe verkligen inte, underdimensionerad koppling, kedjeproblem, vevstakar, hög oljeförbrukning. För o inte tala om att det är bilar från år 2000 typ så många borde vara slutkörda nu. Priserna börjar från runt 200k nu också så lika bra att köpa en 335i,))

Muskelbil
7 april · 323 Inlägg

panda666 skrev:

Muskelbil skrev:

panda666 skrev:

Man kan inte förvänta sig att en bimmer ska hålla lika bra som en asiat^^. av alla bimmers jag ägt så är n52 motorn den som har strulat minst. Har haft 2st e90 en 325 och en 330 och båda har rullat problemfritt, jo 325an behövde 2 nya vanos solenoider som kostade mig typ 1500 minns inte helt men byte dom sj på 15min. Så om ts vill absolut ha bimmer så är det den motorn som gäller vad jag tycker personligen.

Högpresterande asiatiska motorer håller ändå ihop

E39 m5 då? Är inte det en skott säker motor
För att vara en BMW dvs

hehe verkligen inte, underdimensionerad koppling, kedjeproblem, vevstakar, hög oljeförbrukning. För o inte tala om att det är bilar från år 2000 typ så många borde vara slutkörda nu. Priserna börjar från runt 200k nu också så lika bra att köpa en 335i,))

Den jag hade fungerade utan problem
En förklaring kanske är att jag var första ägaren och 40år när jag köpte den

panda666
8 april · 4 250 Inlägg

Muskelbil skrev:

panda666 skrev:

Muskelbil skrev:

Högpresterande asiatiska motorer håller ändå ihop

E39 m5 då? Är inte det en skott säker motor
För att vara en BMW dvs

hehe verkligen inte, underdimensionerad koppling, kedjeproblem, vevstakar, hög oljeförbrukning. För o inte tala om att det är bilar från år 2000 typ så många borde vara slutkörda nu. Priserna börjar från runt 200k nu också så lika bra att köpa en 335i,))

Den jag hade fungerade utan problem
En förklaring kanske är att jag var första ägaren och 40år när jag köpte den

Nice, tar man hand om grejerna så. vet att den motorn låter brutalt gott, speciellt vid högre varv,))

torsen
8 april · 7 240 Inlägg

panda666 skrev:

Muskelbil skrev:

panda666 skrev:
hehe verkligen inte, underdimensionerad koppling, kedjeproblem, vevstakar, hög oljeförbrukning. För o inte tala om att det är bilar från år 2000 typ så många borde vara slutkörda nu. Priserna börjar från runt 200k nu också så lika bra att köpa en 335i,))

Den jag hade fungerade utan problem
En förklaring kanske är att jag var första ägaren och 40år när jag köpte den

Nice, tar man hand om grejerna så. vet att den motorn låter brutalt gott, speciellt vid högre varv,))

Har man den preferensen har man nog inte ens "moppekort".

panda666
8 april · 4 250 Inlägg

torsen skrev:

panda666 skrev:

Muskelbil skrev:

Den jag hade fungerade utan problem
En förklaring kanske är att jag var första ägaren och 40år när jag köpte den

Nice, tar man hand om grejerna så. vet att den motorn låter brutalt gott, speciellt vid högre varv,))

Har man den preferensen har man nog inte ens "moppekort".

hehe sorry jag förstod inte vad du menar:))

Brådhis * Voff voff *
8 april · 10 280 Inlägg

panda666 skrev:

torsen skrev:

panda666 skrev:
Nice, tar man hand om grejerna så. vet att den motorn låter brutalt gott, speciellt vid högre varv,))

Har man den preferensen har man nog inte ens "moppekort".

hehe sorry jag förstod inte vad du menar:))

Verkar som att Torsen tycker att det tillhör moppeåldern att gilla fint motorljud.

(Välkommen tillbaka förresten Panda, varit långledig från Gorg?)

Senast redigerat av Brådhis (8 april )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
panda666
8 april · 4 250 Inlägg

Brådhis skrev:

panda666 skrev:

torsen skrev:

Har man den preferensen har man nog inte ens "moppekort".

hehe sorry jag förstod inte vad du menar:))

Verkar som att Torsen tycker att det tillhör moppeåldern att gilla fint motorljud.

(Välkommen tillbaka förresten Panda, varit långledig från Gorg?)

ah ok. Tack ska du ha:)) Ny dator typ 2 år sen och sen så glömde jag lösenordet till gorg så orkade inte leta fram den^^ men tänkte komma och bråka lite grann nu igen:))

Jokabsson
8 april · 1 179 Inlägg

Av de tre BMW jag haft, 118d -05, 325i -07 och 320d -11 så var jag absolut mest nöjd med 325i. Gott om effekt, trevlig karaktär.
Hade problem med vanos solenoiderna, motorn dog på lägre varv och gick fruktansvärt illa emellanåt. Bytte plats på solenoiderna och då funkade det bra tills jag sålde bilen.

Utöver det, lite tråkiga elfel och vidrigt dåliga oljetråg. Drog sönder gängan på både min 118d och 325i, mekanikern lyckades borra upp ett nytt hål i båda så jag slapp byta tråget i alla fall. Oljesensorn fick bytas i 325an också, finns inget oljesticka i dem så hade ingen aning om oljenivån där ett tag…

Det brukar läcka i packningar kring oljefiltret, ventilkåpspackningen och oljetråget på gamla bimmrar. Vet ej vad BMW använder för skräp-packningar, har aldrig haft så mycket läckage i någon bil före eller efter (förutom ventilkåpspackningen på en 32 år gammal Miata).

Byter du olja själv så uppmanar jag till att vara extremt försiktig när du ska lossa oljepluggen!! Det räckte inte för mig att vara försiktig tyvärr då gängan gick sönder även på 325an men det är bra att vara medveten.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang