Farsan har en Saab 9-5 2.3t -03 med knackande motor. Ljudet låter extra hårt vid start / kall motor men också vid varm motor och följer varvtalet. Vi känner inte av någon märkbar effektförlust och ingen motorlampa. I och för sig lyser den sedan en vecka tillbaka p.g.a. P1110 avlastningsventil men huvudproblemet är 2 år gammalt.
* Bytt vevstakslager
* Bytt samtliga lyftare
Vid oljebyte fanns det en hel del metallspån i olljetråget, men det kan ha kommit från ett tidigare turbohaveri/byte(?).
Felet uppkom för ca 2 år sedan och bilen har gått ca 1 500 mil med detta knack. När knacket uppkom hade olja inte bytts på en längre period.
Spontant känns det som att detta är ramlager som är trasigt, men kan knackande ramlager verkligen hålla 1 500 mil? När felet uppkom var vi iväg till en mekaniker som specialiserade sig på Saab; "Ramlager, haveri inom 20 turer". Det var som sagt 2 år / 1 500 mil sedan.
När jag läser runt lite på nätet har vissa fått knack när det läcker vid grenröret. Men ljudet borde i sådana fall bli markant bättre när motorn är varm, vilken det inte blir (även om det blir lite bättre). Lambda-värden är också OK, vilket de inte borde vara med sprucket/läckande grenrör?
Har 2 klipp på ljudet nedan, någon som kan säga direkt vad felet kan vara?
Ljud tomgång:
https://youtube.com/shorts/fb-_niUdlaA?feature=shareLjud med accelaration:
https://youtube.com/shorts/T1wLQ24Uwpc?feature=share