Hjälp med ett ljudsystem (noob)

tobee
21 juli 2005 · 735 Inlägg

Ska inhandla ett nytt ljudsystem till min beemer då mitt nuvarande låter kasst. Ska inte vara nått volvoraggarsystem med fet baslåda som låter 3 kvarter bort... Det ska låta bra i öronen när man sitter i bilen helt enkelt. Har en jvc kd-g411 mp3 med en lågnivå. Ska bygga utifrån den. Har funderat på ett bra framsystem(6.5') med steg, kanske ett par billiga 6x9 bak som drivs av stereon bara för att fylla ut hålen som redan finns där tongue

Alltså:

2 st 6.5 runt 1000:- max 1500:- Vilka ska jag välja ? En jungel där ute...

2 st 6:9 runt 500:-(dessa behöver ni inte tipsa om då det kvittar egentligen)

Steg ?? ingen aning här heller. Behöver inte vara nått svindyrt då det bara ska driva framsystemet. Max 1000-1500:-. Kanske begagnat?

Vart jag ska handla vet jag inte heller, brl finns i stan men på Internet får man bättre grejer för samma peng?

Tacksam för hjälp!

TT-Avant
21 juli 2005 · 6 851 Inlägg

Kolla blocket efter DLS..de brukar finnas ganska så bra priser och sen låter de helt ok. oxå..

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
VOLVO142TIC
21 juli 2005 · 240 Inlägg

börja med att byta bil innan du kollar sterio..

TT-Avant
21 juli 2005 · 6 851 Inlägg

VOLVO142TIC skrev:
börja med att byta bil innan du kollar sterio..

Säger killen som enns inte har någon bil här på garaget...!! dålig stil

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
spunk_totte VD / SPRINGPOJK
21 juli 2005 · 605 Inlägg

VOLVO142TIC skrev:
börja med att byta bil innan du kollar sterio..

Ha ha mobboffer!
Sterio?? menar du stereo?? eller

BMW:N ser ut att vara i väldigt bra skick med tanke på årsmodellen!

Det krävs en stor man för att gråta, men en större för att skratta åt han!
Hummer H3 (2006)
tobee
21 juli 2005 · 735 Inlägg

VOLVO142TIC skrev:
börja med att byta bil innan du kollar sterio..

*suck*... Skulle jag köpa en gammal volvo då istället ? För samma pengar skulle jag nog kunna hitta en fin 740tic. Bättre prestanda rakt fram kanske men väghållningen... Hähä, nejtack. Då lyssnar jag hellre på min raka sexa, sen slipper jag ett krängande volvochassi...

tobee
21 juli 2005 · 735 Inlägg

spunk_totte skrev:

VOLVO142TIC skrev:
börja med att byta bil innan du kollar sterio..

Ha ha mobboffer!
Sterio?? menar du stereo?? eller

BMW:N ser ut att vara i väldigt bra skick med tanke på årsmodellen!

Jorå den är väldigt fin med tanke på åldern, men den ska bli finare!


Bättre ljud ska den i alla fall få nästa vecka. Så ni tycker alltså att jag ska köpa beg. högtalare? Kanske, men högtalare känns lite risky att köpa begagnat tycker jag... Å för de pengarna jag tänkte lägga ut för front borde man väl få ganska skaplika grejer.

TT-Avant
21 juli 2005 · 6 851 Inlägg

tobee skrev:

spunk_totte skrev:

VOLVO142TIC skrev:
börja med att byta bil innan du kollar sterio..

Ha ha mobboffer!
Sterio?? menar du stereo?? eller

BMW:N ser ut att vara i väldigt bra skick med tanke på årsmodellen!

Jorå den är väldigt fin med tanke på åldern, men den ska bli finare!


Bättre ljud ska den i alla fall få nästa vecka. Så ni tycker alltså att jag ska köpa beg. högtalare? Kanske, men högtalare känns lite risky att köpa begagnat tycker jag... Å för de pengarna jag tänkte lägga ut för front borde man väl få ganska skaplika grejer.

Kolla nardik.se på dls saker om du vill ha nya högtalare..
Men stegen kan du köpa på blocket tex. DLS, KICKER, Audison...m.m. finns för de pengarna i skapligt skick

Senast redigerat av Tiaz (21 juli 2005)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
tobee
21 juli 2005 · 735 Inlägg

http://www.nardik.se/billjud/dls/hogtalarekoax/426.html <--- Fint ljud i dessa ?

Länken funkar inge vidare med det är ett par dls 426 koaxial iaf.

Senast redigerat av tobee (21 juli 2005)

Vogge
21 juli 2005 · 494 Inlägg

hej till 6´9 kan jag varmt rekomendera dls 690 de var där hela min ljudbyggar kariär började och tyckte de lät välldigt bra för pengen lite över din budjet 900kr men men.. de funnkar bra om man har eb sjysst huvudenhet. tunkar bra för 900kr tongue
min åsikt finns säkert andra:D

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!
TT-Avant
21 juli 2005 · 6 851 Inlägg

tobee skrev:
http://www.nardik.se/billjud/dls/hogtalarekoax/426.html <--- Fint ljud i dessa ?

Länken funkar inge vidare med det är ett par dls 426 koaxial iaf.

Skulle jag vara som du så skulle jag itne köpa koax till framsyst. iaf. satsa på ett kitt syst. ist..

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
tobee
21 juli 2005 · 735 Inlägg

Problemet är vart jag ska placera skrikan...?

spunk_totte VD / SPRINGPOJK
22 juli 2005 · 605 Inlägg

tobee skrev:

spunk_totte skrev:

VOLVO142TIC skrev:
börja med att byta bil innan du kollar sterio..

Ha ha mobboffer!
Sterio?? menar du stereo?? eller

BMW:N ser ut att vara i väldigt bra skick med tanke på årsmodellen!

Jorå den är väldigt fin med tanke på åldern, men den ska bli finare!


Bättre ljud ska den i alla fall få nästa vecka. Så ni tycker alltså att jag ska köpa beg. högtalare? Kanske, men högtalare känns lite risky att köpa begagnat tycker jag... Å för de pengarna jag tänkte lägga ut för front borde man väl få ganska skaplika grejer.

Jag tycker du skall köpa nytt!
Köp DLS reference serien.
Då får du DLS 1210 6*9 för en 900 spänn och schyssta 6,5" för samma pengar. Kör på begagnade steg istället.

Du skall definitivt ha steg på 6*9 oxå!
Så köp 2 st begagnade 2 ch steg.

Det krävs en stor man för att gråta, men en större för att skratta åt han!
Hummer H3 (2006)
tobee
22 juli 2005 · 735 Inlägg

Okey, det här med lågnivå och steg har jag inte grepp på. Kan man koppla 2 steg på samma lågnivåkabel? Har ju tidigare nämt att jag bara har en lågnivåutgång (Köpte billig huvudenhet vilket jag redan ångrat). Om det nu inte skulle gå, kan jag väl koppla ett 4-kanals steg på en lågnivåkabel och få ut som sagt, 4 kanaler?

BoraV6
22 juli 2005 · 677 Inlägg

Jo, det går att förgrena så att du kopplar båda.

Men mitt tips är att du lägger några kronor på en annan huvudenhet. Det kommer göra hur mycket som helst.
Alpine är väl det som låter bäst för pengarna om man ska ha priser för vanliga dödliga. En billig alpine är oftast bättre än en dyrare kenwood.

tobee
22 juli 2005 · 735 Inlägg

Var nästan en månad sen jag köpte den så öppet köp har gått ut tror jag. Så jag får helt enkelt leva med den. Sak samma egentligen, jag finlyssnar på hifi anläggning hemma. Jag vill bara inte att jag ska spy varje gång jag sätter på stereon pga kassa högtalare. Ljudet blir nog inte SÅ kasst ändå. Halvbra duger för mig just nu. Men det blir nog ett par dls front à 1000 spänn, beg slutsteg, helst 4-kanals av billigare sorten, ex. GAS. Även ett par GAS 6'9 där bak.

spunk_totte VD / SPRINGPOJK
22 juli 2005 · 605 Inlägg

BoraV6 en rca splitter borde väl funka?

tobee jag tycker du skall sätta en säkring efter batteriet på strömkabeln, så du är på den säkra sidan. Sedan ett filter på lågnivå kabeln. så du får bort det störiga bruset. Och om du får pengar över så lägg dom på en schysst sub inte förstort element tror du skall ha en dubbel 8 eller en tia men då rekomenderar jag att du kör på en kondensator oxå!

Det krävs en stor man för att gråta, men en större för att skratta åt han!
Hummer H3 (2006)
TT-Avant
22 juli 2005 · 6 851 Inlägg

spunk_totte skrev:
BoraV6 en rca splitter borde väl funka?

tobee jag tycker du skall sätta en säkring efter batteriet på strömkabeln, så du är på den säkra sidan. Sedan ett filter på lågnivå kabeln. så du får bort det störiga bruset. Och om du får pengar över så lägg dom på en schysst sub inte förstort element tror du skall ha en dubbel 8 eller en tia men då rekomenderar jag att du kör på en kondensator oxå!

Vad får du allt ifrån?? Det vettigaste du skrev va att han ska sätta en säkring efter batteriet. Den skall sitta MAX 30cm ifrån om din brandriskförsäkring ska gälla.
Det där med att du ska sätta störningsfilter och en konding är totalt onödigt om han kopplar det rätt från början. Kör en grov strömkabel och bra kvalité på lågnivån så ska du funka utan massa onödiga filter och kondingar..

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
spunk_totte VD / SPRINGPOJK
22 juli 2005 · 605 Inlägg

Tiaz skrev:

spunk_totte skrev:
BoraV6 en rca splitter borde väl funka?

tobee jag tycker du skall sätta en säkring efter batteriet på strömkabeln, så du är på den säkra sidan. Sedan ett filter på lågnivå kabeln. så du får bort det störiga bruset. Och om du får pengar över så lägg dom på en schysst sub inte förstort element tror du skall ha en dubbel 8 eller en tia men då rekomenderar jag att du kör på en kondensator oxå!

Vad får du allt ifrån?? Det vettigaste du skrev va att han ska sätta en säkring efter batteriet. Den skall sitta MAX 30cm ifrån om din brandriskförsäkring ska gälla.
Det där med att du ska sätta störningsfilter och en konding är totalt onödigt om han kopplar det rätt från början. Kör en grov strömkabel och bra kvalité på lågnivån så ska du funka utan massa onödiga filter och kondingar..

Ok. men om han inte är bil els geni eller master flexx på billjud, så är det väl ett enkelt å bra sätt med ett filter? Eller har jag fel?
Rätta mig isf.

Och om han skall koppla in sub eller subbar. så är det väl ett måste med kondensatorer för att slippa spänningsfallet eller har jag fel där med?
Som du nog redan förstått är jag inget proffs inom detta område, utan bara en kille som meckat ljud i mina egna bilar.

Ledsen om du tog illa upp eller om mina tips var felaktiga,

Det krävs en stor man för att gråta, men en större för att skratta åt han!
Hummer H3 (2006)
TT-Avant
22 juli 2005 · 6 851 Inlägg

spunk_totte skrev:

Tiaz skrev:

spunk_totte skrev:
BoraV6 en rca splitter borde väl funka?

tobee jag tycker du skall sätta en säkring efter batteriet på strömkabeln, så du är på den säkra sidan. Sedan ett filter på lågnivå kabeln. så du får bort det störiga bruset. Och om du får pengar över så lägg dom på en schysst sub inte förstort element tror du skall ha en dubbel 8 eller en tia men då rekomenderar jag att du kör på en kondensator oxå!

Vad får du allt ifrån?? Det vettigaste du skrev va att han ska sätta en säkring efter batteriet. Den skall sitta MAX 30cm ifrån om din brandriskförsäkring ska gälla.
Det där med att du ska sätta störningsfilter och en konding är totalt onödigt om han kopplar det rätt från början. Kör en grov strömkabel och bra kvalité på lågnivån så ska du funka utan massa onödiga filter och kondingar..

Ok. men om han inte är bil els geni eller master flexx på billjud, så är det väl ett enkelt å bra sätt med ett filter? Eller har jag fel?
Rätta mig isf.

Och om han skall koppla in sub eller subbar. så är det väl ett måste med kondensatorer för att slippa spänningsfallet eller har jag fel där med?
Som du nog redan förstått är jag inget proffs inom detta område, utan bara en kille som meckat ljud i mina egna bilar.

Ledsen om du tog illa upp eller om mina tips var felaktiga,

Nej man måste inte ha nån konding om man ha en någorlunda grov kabel.
Själv så har jag 2x12" och ett steg på totalt max 1440W och klarar mej fint utan konding.
En konding gör inte så stor skillnad, utan är nog mera en bling bling grej som många sätter i sina bilar.
Men ska man kanske tävla så är det en sak, men för en vanlig dödlig..njae.
Ett filter mot störningar är det sista man sätter dit om man nu har generatorvinande i högtalarna.
Det bästa är att leta reda på felet...

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang