Mossan1 skrev:
Med en gammaldags nyckel man vrider för att starta har man en ring/spole som induktivt får glaschippet ingjutet i nyckelns plast att ge signal. Inget batteri behövs för det.
Kia återförsäljare vet vad du menar.
Du finner den nog inte på annat ställe då det överhuvudtaget inte är en slitagedel.
Men jag tycker 5sek är gränsfall för att det ska vara startspärren, men alltså möjligt.
Det går normalt snabbare än så.
Fenomenet blir att dom bara "vill" först när man försöker för att sen vara stendöd oavsett hur länge startmotorn jobbar. OFTAST i kombo med någon varning av något slag. Blinkande lampa, pipande, text i nån display, osv.
Man tycker ju att en så pass ny bil som det handlar om borde upplysa.
Bilen från länkade VolvoForumet var en 1999.
Startspärr är bara aktiv just i startögonblicket. Sen kan du iprincip kasta nyckeln genom fönstret och åka vidare. (Sitter fast i tändlåset i ditt fall, men många har keyless start där du kan åka iväg utan nyckel bara den startat. Då inte utan varning, vill jag lova. Men det går)
Så stannar den efter att man typ hunnit flytta bilen är det högst sannolikt annat fel. Dör den efter vägen är det annat fel.
Intressant att höra hur det blir med ny nyckel. Möjligt, men inte säkert.
Jag tvivlar dock på att du får en fullt funktionsduglig nyckel över disk, för den ska säkert läras in i bilen också.
Vissa nyckelfirmor kan faktiskt klona (vissa) nycklar, och då räcker det att en (fungerande) nyckel finns med.
Från Kia behöver dom nog bilen en stund också.