Höja laddtryck + dumpventil saab 9-5 aero

Mr. Clean
22 juli 2005 · 2 Inlägg

Bilen är i nuläge laddad med Nordic steg 3 .  305 hästar 470 nm men problemet är laddtrycket som är långt tar tid innan turbomäteren reagerar på gaspådraget.. någon som vet hur man höjer laddtycket på en saab 9-5 aero?
sen vill man ha lite mysigt dumpljud.. är ju en t7 turbo i den nu ORG aero... har hört att man måste ha en återcirkulerade ventil på just dessa? och då inget dumpljud från dessa... någon som vet vilken ventil jag ska ha.. är ute efter ljudet.. plus har hört att laddtrycket höjs med dump?

totte_norrköping
22 juli 2005 · 12 Inlägg

trycket är intsällt i din programvara. har bilen varit likadan hela tiden eller? Dump ska du ha återcirkulerande pga av t7 men vid fullt pådrag så pyser den men annars så släpper han tillbaka luften ut genom luftfiltret. och dumpen påverkar inte laddtrycket. du kan ha en spricka i någon intercoolerslang därför turbon är slö. hoppas du fick svar mvh totte

Nissan Sunny GTI-R Pulsar
Saab 9-5 AERO "-Babyexpressen-" (2003)
Mr. Clean
22 juli 2005 · 2 Inlägg

okej jag förstår! tack för svaren... men den återcirkulerande dumpar dom en vanlig dump då?  sen hur kollar man intercoolerslangarna ifall det skulle vara en spricka? har haft bilen i nått år nu och den gick bättre i början tycker man iallafall.. den reagerade mkt bättre på gaspådrag än den gör nu turbon hänger inte med kör man sakta och slänger i trean och trycker den så tar det helt klart förmånga sekunder innan turbon kommer som den ska... inte för jag e haj på detta men mina 305 hästar är inte lika pigga längre.. så det kan va nån spricka i nån slang kanske.. hoppas på något enkelt.. annars får vi överlåta det till nordic så dom får kolla upp saken

kIM0h
23 juli 2005 · 126 Inlägg

Ang. dumpen så _SKA_ du ha en återcirkulerande.. dump ljudet går att få men inte lika högt som en öppen dump.. skruva dit ett öppet filter så hör du dump ljudet. Och ja själv tycker du ska kontakta nordic om ditt problem dom vet säkert direkt i telefon vad felet kan vara, om du nu inte själv är händig med verktyg och motorer och kan tryck prova din IC och slangar.

9-5 aero
Saab 9-5 Aero "WT-R" (2006)
32991
24 juli 2005 · 2 Inlägg

Hej,

Vart i detta avlånga land bor du?
Ifall du bor i närheten av Stockholm/södertälje så kan jag med glädje göra en felsökning på bilen, eller så ringer du till Nordic (011-239300)

Ang Dumpventil, som tidigare näms så funkar det inte(om man inte vill hålla på och bygga om endel) p.g.a att du har en s.k LMM som mäter luften som är påväg in i motorn, om du då har en öppen dump så släpper du ut den uppmätta luften ur systemet och styrsystemet reagerar lite latjo.

Laddtrycket, regleras utav din styrbox alltså inget du kan rå över, utan din Tuner.

Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang