kaykay skrev:
zemet skrev:
kaykay skrev:
Varför kan leasing ändå löna sig mer om man ändå tänker byta bil efter tre år?
Du vill köra en bil som kostar 700,000 kr.
Du har inte sparat 700,000 kr.
Privatleasing innebär att du kan köra bilen för en fix månadskostnad.
Du behöver inte ta ett lån.
Leasar du med garanterat restvärde så vet du exakt vad det kommer kosta dig att köra bilen 3 år.
Tar du privatlån så får du kanske inte låna så mycket?
Räntan är osäker och kan stiga.
Du måste sälja bilen, många tycker det är jobbigt. Alternativt låten en firma sälja som tar 50-60K för jobbet.
Du vet inte hur mycket du får för bilen efter 3 år.
Ett stort privatlån innebär också svårigheter att få ett bolån exempelvis.
Därför skulle jag säga att det är smartare och mindre riskfyllt att privatleasa och potentiellt också billigare om man skall byta bil efter 3 år.
Det är dessutom mindre jobb.
Men det hänger på att du inte kör speciellt långt varje år. Kör man över 2000 mil/år så är det nog smartare med en annan lösning.
Tack så mycket, det var verkligen tydligt förklarat! Men varför bör man överväga andra alternativ om man kör mer än 2 000 km per år? Är leasing mindre fördelaktigt då? Om jag planerar att behålla bilen i mer än tre år, blir det då mer lönsamt att ta ett billån?
När jag själv övervägde privatleasing för några år sedan så föll det på att det inte fanns några avtal som var längre än 2000 mil/år.
Efter det fiock man betala typ 60 kr/mil man hade kört över.
För mig som kör 3-4000 mil/år så var det då väldigt dyrt.
Leasingavtal löper väll typiskt 3 år, men kanske finns undantag.
Som sagt, du får kolla vilka bilar som intresserar dig och vad du har råd med.
Sen får du fundera över hur långt du kör/år.
Sen får du se så avtalet har ett garanterat restvärde.
Sen får du jämföra räntor mm.
Kollar du på en "mogen" bil typ Volvo V90 som finns gott om på beg marknaden så kan du ju ganska enkelt se ungefär vad värdeminskningen är på en 3 år gammal sådan.
Kollar du på något helt nytt som EX60 så blir det ju svårt att gissa vad värdeminskningen är på en sådan då det inte finns några på beg marknaden ännu.
Kollar du V90 så ser du att en 3 år gammal har tappat säg 200K i värde.
Kan du få ett leasing avtal som är billigare än 200K eller runt den kostnaden så är det väll givet att du skall leasa.
Kostar leasingavtalet 250K under 3 år så känns det ju dumt att leasa.
Ha också i åtanke att om du leasar så kan du vara fast i det avtalet 3 år. Vissa går väll avbryta/sälja till någon annan men troligtvis med ganska stor förlust för dig.
Du kanske byter jobb och bostad och inte behöver bil längre. Eller blir arbetslös. Eller får större familj och behöver större bil eller vad det nu kan vara.
Har du ett lån så är det ju bara sälja bilen för att finansiera en annan eller för att lösa lånet om bil inte behövs eller har råd med längre.
Med allt det sagt så tittar du på kinesbilar. Känns som rena lotteriet vad värdeminskning blir på dom.
Jag hade inte köpt en ny kinabil, risken för krångel och en svag beg marknad är allt för stor.
Så är det kinabil du överväger så hade jag leasat eller kollat på något annat.
Är det koreanskt KIA/Hyundai så är det ju erkänt bra bilmärken och du borde inte ha några större problem att sälja den.