2517
Sök

Växla ner rätt

8 Inlägg
29 november
Trådstartare
#1
Hej

Jag har en fråga om körning då jag nu övningskör med trafikskola.
Jag tycker det blir svårt att förstå hur jag exakt ska tänka och göra när jag kör 70-90 km/h och ser en cirkulationsplats ca 200-300 meter framför, och förbereder mig  för att sakta ner till rondellen. Min lärare säger tryck inte ner kopplingen för tidigt för det bränner kopplingen. Det förstår jag nu för vi haft den diskussionen flera gånger. Bilen har 6 växlar. Om scenariot är att det finns bilar bakom mig men inga framför mig. Jag vill inte bromsa för mycket så att bilarna bakom mig krockar in i mig i  värsta fall, men inte heller motorbromsa för lite  för man ska köra miljövänligt. Om jag förstått det rätt ska man bara sätta i den lägre växeln vilket bromsar bilen. Men motorbromsar ni efter varje nerväxling eller bara strax innan ni kommer till cirkulationsplatsen?
Hittar ingen bra video om det på youtube där  man ser fotarbetet, har ni några tips.

Hur gör ni. Det känns jobbigt att räkna ut när jag ska växla ner, och det blir 3 ggr från 5:an om jag kör i 70-80km/h till 2:ans växel; som jag behöver ha i cirkulationen. Hur gör ni?
Senast redigerat av Tavarem (29 november )

Diagnostekniker
2 735 Inlägg
29 november
#2
Jag är övertygad om att jag skulle kugga uppkörningen idag, så jag tror att den som är mest lämplig att svara på den frågan är din körlärare.

Men så här gör jag om jag närmar mig en rondell i slutet av en 80-sträcka;

1. Släpper av gasen för att motorbromsa.
2. Vid ungefär 60km/h lägger jag ur växel.
3. Bromsar sista biten, i med tvåan eller trean precis innan jag kliver på gasen beroende på trafik i rondellen.

Up the RA

990 Inlägg
29 november
#3
Jesper328 skrev:
Jag är övertygad om att jag skulle kugga uppkörningen idag, så jag tror att den som är mest lämplig att svara på den frågan är din körlärare.

Men så här gör jag om jag närmar mig en rondell i slutet av en 80-sträcka;

1. Släpper av gasen för att motorbromsa.
2. Vid ungefär 60km/h lägger jag ur växel.
3. Bromsar sista biten, i med tvåan eller trean precis innan jag kliver på gasen beroende på trafik i rondellen.

Ja, hoppa över punkt 2 då det är helt fel  smile

VAG har världens bästa bilar.

291 Inlägg
29 november
#4
Fick alltid höra vid uppkörningen att man "inte ska köra lådbil", d.v.s. inte rulla med en växel ur, eller koppling nertryckt hela vägen.
Jag kör en 5-växlad bil, men närmar jag mig en rondell i 80 så ligger jag oftast på 5:an, motorbromsar en liten bit innan för att sen långsamt bromsa vanligt, och när jag närmar mig cirkulationsplatsen är hastigheten låg, så jag växlar då om till 2/3:an för att köra igenom rondellen.

Så jag växlar inte ner förens jag behöver gasa, utan ligger på motorbromsen fram tills rondellen.

Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!

260 Inlägg
29 november
#5
Onödig fråga, svaret finns redan här på Garaget:

https://www.garaget.org/video/150483
Senast redigerat av JN1975 (29 november )


7 454 Inlägg
29 november
#6
På 70-väg med 5-växlad bil(växellåda).
Släpper på gasen med 5:an i ett par hundra meter före cirkulationsplatsen.
Lägger i 3:an 100 meter före cirkulationsplatsen och motorbromsar ner till 30 - 40 km/t.
Fotbromsar 50 meter före cirkulationsplatsen ner till runt 20 km/t.
I slutet, innan lämnandet av cirkulationsplatsen, växlar jag ner till 2:an och ger gas.

Det kommer att ge sig självt när du får lite erfarenhet.

Var glad att du inte, som jag, lär dig köra med osynkad låda = måste dubbeltrampa.

Grattis förresten till att du tar "riktigt" körkort = för manuell växellåda.

2 417 Inlägg
29 november
#7
Bränner kopplingen för att ha den nedtryckt...? Dafuq is s/he smoking? Det enda negativa med att rulla på kopplingen är att urtrampningslagret slits lite extra, men det är så försumbart att det är knappt är mätbart. "på min tid" uppmanades man att rulla på kopplingen, för det var så man körde "eco", då.

Själv gör jag så att jag släpper på gasen, låter bilen själv-sakta-ner, bedömmer avstånd, trafik och hastighet, lägger i 4an eller 3an beroende på vad som är lämpligast, och fortsätter låta bilen själv-sakta-ner tills önskad hastighet uppnåtts. Jag skriver själv-sakta-ner på flit, för motorbroms existerar f-n inte på min bil tongue Så sjunker inte hastigheten fort nog med kopplingen uppe så trampar jag ner den och rullar på den - för ja, hastigheten sjunker fortare då på min bil, om det inte är nedför givetvis. Gas och broms är väl iaf dom sista sakerna jag använder vid normal hastighetsanpassning.

Hm, rätt klurig fråga egentligen... Det här är ju sånt man själv inte ens tänker på längre, det sker ju mer eller mindre per automatik. "Sitter i ryggraden".


4 143 Inlägg
lördag 10:37
#8
På clion

5:an är bilen körbar från 40 km/t
när jag närmar mig en rondell etc. på E22:an
blir det kanske 4:an först duttar till litet på gaspedalen så det inte blir ett ryck när man släpper kopplingen dvs. synkar så vartalen  på motor/ingående axel växellåda blir samma
sedan 3:an som ovan (men även 2:an om det går sakta)

På golfen
till 3:a, eller 4:an  direkt från 6:an samma som ovan

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

3 229 Inlägg
lördag 12:50
#9
Allt beror ju på så många parametrar om situationen,  men generellt går jag ner typ en växel och motorbromsar ganska tidigt och närmare stoppet följt av fotbroms till motorvarvet kommer ner till tomgång, ungefär (strax innan motorn konstrar), kopplar då ur och bromsar in resten utan växel. Hastigheten är då 45km eller lägre när frikoppling sker och enstaka sekunders bromstid återstår.

Går det brantare utför, eller i synnerhet med tungt släp eller tyngre fordon växlar man ner fler gånger.
Stora fordom kan jag tom "dubbelkoppla med mellangas"  för att få i lägre växel utan våld för kraftigare motorbroms.
(Googla dubbelkoppla om ðu inte vet vad det är).  Men då kör jag tunga saker.

Nu med Hybrid har man fått lära om bromsandet.  Där bromsar jag jag LÄTT (så den bara generatorbromsar) så tidigt jag bedömmer det att ta för stoppet för att bara nyttja bromsarna i det sista bara. Ersättning för motorbromsen.
Ovant, får jag säga. Trots flera månader nu.

Samt, att även hybrider (och elbilar) MÅSTE extrabromsas ibland. Annars rostar bromsskivorna. Speciellt bak.
Jag VET detta, försöker bromsa för detta ibland  men likväl ser jag att bakre skivorna inte kommer klara många år till. Bilen (Toyota) är nu ca 3år.
Senast redigerat av Mossan1 (lördag 12:56)

7 454 Inlägg
lördag 12:56
#10
Lucif3r skrev:
Gas och broms är väl iaf dom sista sakerna jag använder vid normal hastighetsanpassning.

Själv använder jag gaspedalen för hastighetsanpassning - hur kör du?
Berätta!
Slirar du på kopplingen hela tiden?

Diagnostekniker
2 735 Inlägg
lördag 13:55
#11
Mossan1 skrev:
Samt, att även hybrider (och elbilar) MÅSTE extrabromsas ibland. Annars rostar bromsskivorna. Speciellt bak.
Jag VET detta, försöker bromsa för detta ibland  men likväl ser jag att bakre skivorna inte kommer klara många år till. Bilen (Toyota) är nu ca 3år.

Just Toyota/Lexus har ju ?uppsmörjning bakbromsar? på sitt serviceschema.
Tror det är vartannat år, alternativt tillägg.

Sen hur mycket det hjälper vet jag ej då bakre skivor i regel ser ut som sju svåra år på hybriderna.
Jag själv monterar alltid torrt, går beläggen tungt så får man slipa ur okhållaren.

Up the RA

Fri fart för ett fritt folk!
14 138 Inlägg
lördag 18:58
#12
Jesper328 skrev:
Jag är övertygad om att jag skulle kugga uppkörningen idag, så jag tror att den som är mest lämplig att svara på den frågan är din körlärare.

Men så här gör jag om jag närmar mig en rondell i slutet av en 80-sträcka;

1. Släpper av gasen för att motorbromsa.
2. Vid ungefär 60km/h lägger jag ur växel.
3. Bromsar sista biten, i med tvåan eller trean precis innan jag kliver på gasen beroende på trafik i rondellen.

trycker du ner kopplingen och inte motorbromsar så kuggar du idag.    dom där miljömupparna tror ju hela världen går under om man inte motorbromsar. 
kopplingen nere=bilen drar soppa. 

jag brukar slå i 3an och motorbromsa ner till 1000rpm sen fortsätter jag neråt till lämplig fart beronde på trafiken..  brukar ju åka hela vägen till och från jobbet utan att röra bromsen en enda gång 7mil körning är det smile   åker ju örebro-nora-örebro varje dag.   går fint att motorbromsa ner farten helt.

Kör fort så hinner inget hända...

Diagnostekniker
2 735 Inlägg
lördag 19:36
#13
Growe skrev:
Jesper328 skrev:
Jag är övertygad om att jag skulle kugga uppkörningen idag, så jag tror att den som är mest lämplig att svara på den frågan är din körlärare.

Men så här gör jag om jag närmar mig en rondell i slutet av en 80-sträcka;

1. Släpper av gasen för att motorbromsa.
2. Vid ungefär 60km/h lägger jag ur växel.
3. Bromsar sista biten, i med tvåan eller trean precis innan jag kliver på gasen beroende på trafik i rondellen.

trycker du ner kopplingen och inte motorbromsar så kuggar du idag.    dom där miljömupparna tror ju hela världen går under om man inte motorbromsar. 
kopplingen nere=bilen drar soppa. 

jag brukar slå i 3an och motorbromsa ner till 1000rpm sen fortsätter jag neråt till lämplig fart beronde på trafiken..  brukar ju åka hela vägen till och från jobbet utan att röra bromsen en enda gång 7mil körning är det smile   åker ju örebro-nora-örebro varje dag.   går fint att motorbromsa ner farten helt.

50an är ju en optimal pendlarsträcka FÖRUTOM alla rondeller.. och 70-partier. lol

Kör väl ungefär likadant förutom att jag aldrig petar i en lägre växel för att motorbromsa.
Tantens bil brukar jag rev-matcha i, men min skåpis är så ogudligt slö, går liksom inte att dutta till gasen för att få upp varven lite snabbt så det blir alltid att svarva koppling om man ska i med en lägre växel. smile

Up the RA

559 Inlägg
lördag 20:05
#14
Jag kommer fortfarande ihåg skället jag fick av min körlärare när jag gjorde detta moment.

Det jag fick lära mig som gav mig godkänt, och som jag ännu gör är:

- inför sväng/stopp släpp gasen.
- Låt bilen motorbromsa med en fot på bromsen.
- Är du i 5ans växel, motorbromsar du ned till 40-50km/h och sätter i fyran.
- 30ish ned till trean
- Förhoppningsvis precis framme vid svängen nu
- Ploppa ned i tvåan och ha växel i genom hela svängen.

Lite dåligt för oljetrycket antar jag då man varvar väldigt lågt vid tillfällen, men gav mig godkänt och sitter som en sten fortfarande.

Går det lite fortare och jag vill ned från 5an till 3an så trycker jag ned på bromsen (höger fot), frikopplar (vänster), lägger i lägre växel och duttar med hälen på gaspedalen. Släpper sedan kopplingen vid rätt tillfälle.

Gör du det med körläraren så får du nog direkt godkänt följt av "var har du lärt dig det där?"

Professionell hatare

Fri fart för ett fritt folk!
14 138 Inlägg
lördag 21:16
#15
Blanke skrev:
Jag kommer fortfarande ihåg skället jag fick av min körlärare när jag gjorde detta moment.

Det jag fick lära mig som gav mig godkänt, och som jag ännu gör är:

- inför sväng/stopp släpp gasen.
- Låt bilen motorbromsa med en fot på bromsen.
- Är du i 5ans växel, motorbromsar du ned till 40-50km/h och sätter i fyran.
- 30ish ned till trean
- Förhoppningsvis precis framme vid svängen nu
- Ploppa ned i tvåan och ha växel i genom hela svängen.

Lite dåligt för oljetrycket antar jag då man varvar väldigt lågt vid tillfällen, men gav mig godkänt och sitter som en sten fortfarande.

Går det lite fortare och jag vill ned från 5an till 3an så trycker jag ned på bromsen (höger fot), frikopplar (vänster), lägger i lägre växel och duttar med hälen på gaspedalen. Släpper sedan kopplingen vid rätt tillfälle.

Gör du det med körläraren så får du nog direkt godkänt följt av "var har du lärt dig det där?"

5ans växel i 40 då stannar motorn..   det är tomgångskörning i 50 smile jag föredrar 3an vid motorbroms då kan man vara snabb och slå full gas om det behövs..  kan låta konstigt men jag har blivit räddad flera gånger att jag alltid är beredd att öka farten smile

Kör fort så hinner inget hända...

559 Inlägg
lördag 21:57
#16
Growe skrev:
Blanke skrev:
Jag kommer fortfarande ihåg skället jag fick av min körlärare när jag gjorde detta moment.

Det jag fick lära mig som gav mig godkänt, och som jag ännu gör är:

- inför sväng/stopp släpp gasen.
- Låt bilen motorbromsa med en fot på bromsen.
- Är du i 5ans växel, motorbromsar du ned till 40-50km/h och sätter i fyran.
- 30ish ned till trean
- Förhoppningsvis precis framme vid svängen nu
- Ploppa ned i tvåan och ha växel i genom hela svängen.

Lite dåligt för oljetrycket antar jag då man varvar väldigt lågt vid tillfällen, men gav mig godkänt och sitter som en sten fortfarande.

Går det lite fortare och jag vill ned från 5an till 3an så trycker jag ned på bromsen (höger fot), frikopplar (vänster), lägger i lägre växel och duttar med hälen på gaspedalen. Släpper sedan kopplingen vid rätt tillfälle.

Gör du det med körläraren så får du nog direkt godkänt följt av "var har du lärt dig det där?"

5ans växel i 40 då stannar motorn..   det är tomgångskörning i 50 smile jag föredrar 3an vid motorbroms då kan man vara snabb och slå full gas om det behövs..  kan låta konstigt men jag har blivit räddad flera gånger att jag alltid är beredd att öka farten smile

5ans växel kring 40 går utan problem i alla bilar jag kört. Men du kan ju ej trycka på gasen alls. Är bara för att motorbromsa.

Håller med om att vara i växel kan rädda liv. Är därför man lär ut att man är i växel medans man saktar in.

Men många av körskolorna vill ju inte att du ska vara i 60 och varvmatcha 3ans växel till 3-4000 varv, och sedan stanna där. Det är riktig krypkörning dom vill ha där du börjar sakta ned 500m innan du ska svänga och stegvis växla ned så det är smidigt, lågvarv och drar minst soppa/påverkar miljön minst.

Professionell hatare

1 127 Inlägg
lördag 22:00
#17
Growe skrev:
Blanke skrev:
Jag kommer fortfarande ihåg skället jag fick av min körlärare när jag gjorde detta moment.

Det jag fick lära mig som gav mig godkänt, och som jag ännu gör är:

- inför sväng/stopp släpp gasen.
- Låt bilen motorbromsa med en fot på bromsen.
- Är du i 5ans växel, motorbromsar du ned till 40-50km/h och sätter i fyran.
- 30ish ned till trean
- Förhoppningsvis precis framme vid svängen nu
- Ploppa ned i tvåan och ha växel i genom hela svängen.

Lite dåligt för oljetrycket antar jag då man varvar väldigt lågt vid tillfällen, men gav mig godkänt och sitter som en sten fortfarande.

Går det lite fortare och jag vill ned från 5an till 3an så trycker jag ned på bromsen (höger fot), frikopplar (vänster), lägger i lägre växel och duttar med hälen på gaspedalen. Släpper sedan kopplingen vid rätt tillfälle.

Gör du det med körläraren så får du nog direkt godkänt följt av "var har du lärt dig det där?"

5ans växel i 40 då stannar motorn..   det är tomgångskörning i 50 smile

Asch inga problem i en riktig bil med lite segdragningsförmåga wink nån gammal Volvo eller liknande traktor klarar det galant smile


559 Inlägg
lördag 22:03
#18
Steff240 skrev:
Growe skrev:
Blanke skrev:
Jag kommer fortfarande ihåg skället jag fick av min körlärare när jag gjorde detta moment.

Det jag fick lära mig som gav mig godkänt, och som jag ännu gör är:

- inför sväng/stopp släpp gasen.
- Låt bilen motorbromsa med en fot på bromsen.
- Är du i 5ans växel, motorbromsar du ned till 40-50km/h och sätter i fyran.
- 30ish ned till trean
- Förhoppningsvis precis framme vid svängen nu
- Ploppa ned i tvåan och ha växel i genom hela svängen.

Lite dåligt för oljetrycket antar jag då man varvar väldigt lågt vid tillfällen, men gav mig godkänt och sitter som en sten fortfarande.

Går det lite fortare och jag vill ned från 5an till 3an så trycker jag ned på bromsen (höger fot), frikopplar (vänster), lägger i lägre växel och duttar med hälen på gaspedalen. Släpper sedan kopplingen vid rätt tillfälle.

Gör du det med körläraren så får du nog direkt godkänt följt av "var har du lärt dig det där?"

5ans växel i 40 då stannar motorn..   det är tomgångskörning i 50 smile

Asch inga problem i en riktig bil med lite segdragningsförmåga wink nån gammal Volvo eller liknande traktor klarar det galant smile

Kan instämma för samtliga mina Volvos. Men även min gamla Opel astra som jag flertalet gånger råkade köra iväg i 3ans växel i och märkte bara när jag skulle växla till 2an.

Professionell hatare

Fri fart för ett fritt folk!
14 138 Inlägg
lördag 22:18
#19
Blanke skrev:
Steff240 skrev:
Growe skrev:

5ans växel i 40 då stannar motorn..   det är tomgångskörning i 50 smile

Asch inga problem i en riktig bil med lite segdragningsförmåga wink nån gammal Volvo eller liknande traktor klarar det galant smile

Kan instämma för samtliga mina Volvos. Men även min gamla Opel astra som jag flertalet gånger råkade köra iväg i 3ans växel i och märkte bara när jag skulle växla till 2an.

1.6liters diesel på 90hk den är inte pigg på låga varv.. men drar fint till varvstoppet istället.  smile  5ans växel är tomgång i 50km/h   30km/h når man på 2ans växel på tomgång istort sätt.      jag är alltid beredd på att öka farten snabbt och dumnt att inte ligga på optimalaste varvtalet smile

Kör fort så hinner inget hända...

8 Inlägg
söndag 02:56
Trådstartare
#20
Jesper328 skrev:
Jag är övertygad om att jag skulle kugga uppkörningen idag, så jag tror att den som är mest lämplig att svara på den frågan är din körlärare.

Men så här gör jag om jag närmar mig en rondell i slutet av en 80-sträcka;

1. Släpper av gasen för att motorbromsa.
2. Vid ungefär 60km/h lägger jag ur växel.
3. Bromsar sista biten, i med tvåan eller trean precis innan jag kliver på gasen beroende på trafik i rondellen.

Med punkt 2  menar du att du frikopplat bilen och håller ner  kopplingen tills du är tillräckligt nära  för att ta tvåan eller  treans växel? Läraren jag har nu säger att det fel och inte miljlövänligt.


Sök