2746
Sök

Mercedes E280T-cdi 2008 märkligt fel

3 Inlägg
8 december 2024
Trådstartare
#1
Hejsan, jag och några polare var påväg på en längre resa på E4an när han trampade ner kickdown för o gasa på lite o heltplötsligt kom en hel drösa med felkoder upp. Den börjar varna för ABS O ESP samt runflat indicator och styrservon blev även svintung. Haft denhär kombinationen av felkod när volten varit för låg när man startat bilen, men har då försvunnit efter man kört och startat om den igen, nu finns dom inte när man startar bilen och kommer inte fram förns bilen börjat rulla, och kommer då nästan direkt. Jag har ljud i bilen och när vi startat om den flera gånger har volten alltid legat runt 12.3v så jag tror inte det har med det o göra. Är servon o bromssystemet sammanhängande på domhär bilarna? Isåfall kan det vara så pass enkelt som en ABS krans som gick sönder när han trampa kickdown?

6 126 Inlägg
8 december 2024
#2
Tror inte på att någon ABS-krans gett det felet. Snarare att generatorn gav upp när kick-down gjorde att motorn varvade upp. Men koppla in en felkodsläsare och få facit.

3 Inlägg
8 december 2024
Trådstartare
#3
Utmarks-Loke skrev:
Tror inte på att någon ABS-krans gett det felet. Snarare att generatorn gav upp när kick-down gjorde att motorn varvade upp. Men koppla in en felkodsläsare och få facit.

Åkt 100 mil nu på 2 dagar nästan generatorn laddar som den ska

* Voff voff *
10 698 Inlägg
8 december 2024
#4
LZ2003 skrev:
Jag har ljud i bilen och när vi startat om den flera gånger har volten alltid legat runt 12.3v så jag tror inte det har med det o göra.

LZ2003 skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Tror inte på att någon ABS-krans gett det felet. Snarare att generatorn gav upp när kick-down gjorde att motorn varvade upp. Men koppla in en felkodsläsare och få facit.

Åkt 100 mil nu på 2 dagar nästan generatorn laddar som den ska

12,3V är väldigt lågt. Din generator laddar inte som den ska. Då hade det varit över 14V.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

3 Inlägg
8 december 2024
Trådstartare
#5
Brådhis skrev:
LZ2003 skrev:
Jag har ljud i bilen och när vi startat om den flera gånger har volten alltid legat runt 12.3v så jag tror inte det har med det o göra.

LZ2003 skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Tror inte på att någon ABS-krans gett det felet. Snarare att generatorn gav upp när kick-down gjorde att motorn varvade upp. Men koppla in en felkodsläsare och få facit.

Åkt 100 mil nu på 2 dagar nästan generatorn laddar som den ska

12,3V är väldigt lågt. Din generator laddar inte som den ska. Då hade det varit över 14V.

12.3 i vilospänning, inte när bilen är igång.

Diagnostekniker
2 815 Inlägg
9 december 2024
#7
Felkoder felkoder felkoder.
Finns ingen mening att gissa.

Up the RA

Forummoderator
18 125 Inlägg
9 december 2024
#8
Gissning: Vid kick-down slutar generatorn ladda för att ge max acceleration och då dippade spänningen för mycket.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 130 Inlägg
9 december 2024
#9
Om spänningen är ok så är min gissning ABS krans bak eller att bromsskölden fram har lossnat och täcker givaren. Men läs felkoder till att börja med.
Skulle det vara en krans bak så har den med största sannolikhet separerat och se då till att ta bort delen i hjulnavet. Väldigt irriterande om den sitter kvar när man bytt krans, jag har testat så jag vet ;-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965


Sök