2667
Sök

Värmeproblem (kupe) vid kyla och tomgång Opel Astra H

30 Inlägg
9 december 2024
Trådstartare
Köpte för en tid sedan en Opel Astra H -08. Fick felkod att termostaten var fel på. Bytte den och råkade dra för hårt så att jag spräckte termostathuset som tydligen är tillverkad i plast.
Bytte termostathuset och allt var frid och fröjd till kylan kom. I morse när jag startade bilen i -2 med nerisade fönster. Lämnade bilen på tomgång i ca 15 minuter med full blås på fläkten och full värme. Kom ut och rutorna var fortfarande nerisade. Motorn var varm vilket syntes på motorhuven.
Stoppade i felkodsläsaren och såg att tempen var uppe i 90 grader vilket säkerligen är normalt.
Blåste kallt i bilen. Skrapade rutorna och åkte iväg, då kom värmen smygandes. motortempen låg då fortfarande på runt 90 grader.
När jag kör bilen så har jag inge problem med värmen, blir varmt i kupén tids nog

Termostaterna som säljs till min modell öppnar sig vid 105 grader.
Om jag jämför den gamla och den nya termostaten så har den gamla små hål i sig så en del vatten kan strömma igenom (?).
Luft i systemet?

Diagnostekniker
2 815 Inlägg
9 december 2024
Ja, låter som luft.
Känn på in och utloppsslangarna till värmepaketet.
De bör vara hyfsat jämnvarma.
Är den ena betydligt svalare än en andra så har du antingen ett stopp i värmepaketet eller världens största luftbubbla.

Kör som vanligt med full värme och håll koll på kylarvätskenivån.
Luften brukar leta sig ur rätt så snabbt vid normal körning på europeiska bilar.

Up the RA

Sök