Det rör sig om en Quattro/manuell. Den går som den ska. Ej kört den själv. En kompis som är helt nollställd vad det gäller bilar. Servad enligt longlife. Helt klart är att felkoder är utlästa av annan person och "timing out of spec". Tror även att service inte är ens är helt enligt bok.
Luktar kamkedjebyte enligt mig. Frågan är vad skulle det kosta? Det är verkstad som gäller. Det är ju så olika bud med dessa. Kan den bytas med maskin i? Eller som någon på på forumet sa en gång: "Rovan måste ur"?
Är väl först och främst att kontrollera avvikelsen mellan kammar och vev.
Blir det kedjebyte så räcker det nog med att plocka väck fronten. Tidsmässigt utan att titta i mina handböcker skulle jag tippa på 15 timmar totalt för en som gjort det några gånger. Så kanske totalt 25-30k.
Jag skulle sålt den till någon rufflare om det visar sig vara en sträckt kedja/kass sträckare.
Är väl först och främst att kontrollera avvikelsen mellan kammar och vev.
Blir det kedjebyte så räcker det nog med att plocka väck fronten. Tidsmässigt utan att titta i mina handböcker skulle jag tippa på 15 timmar totalt för en som gjort det några gånger. Så kanske totalt 25-30k.
Jag skulle sålt den till någon rufflare om det visar sig vara en sträckt kedja/kass sträckare.
Tack så mycket för detta Jesper! Då är vi inne på samma linje.
stäng av och starta ALDRIG igen förens ni hittar felet.. råkade ut för 2.0tfsi bara 8000mil och den felkodade att timingen var fel.. kunden körde bilen till polarens verkstad. vi felsökte och allt stog rätt.. det hade hänt efter att kunden kört motorstopp så tänkte att det kunde varit lite otur bara hittade fullt med spån på kamaxelgivaren sagt och gjort bilen kördes dit så nollade felkoderna startade bilen och den stog och gick säkert 1timme.. ingen felkod tillbaka.. så vi tog en provtur vi kom 5km sen blev det skrot av motorn kedjan mellan kammarna kuggade och bam.. det sista vi såg var att varvmätaren började flaxa runt i mätarhuset
så där lärde man sig att även om bilen går så leta fel lite bättre.. det fanns inga tendenser att något var knas.. allt stog rätt men spännaren var mest troligen väldigt trött..
detta var dock den äldre 2.0tfsi med rem och kedja mellan kammarna.. var en 2008ans Skoda octavia rs.. fick ut en ny motor på maskinskadan tack och lov..
Är väl först och främst att kontrollera avvikelsen mellan kammar och vev.
Blir det kedjebyte så räcker det nog med att plocka väck fronten. Tidsmässigt utan att titta i mina handböcker skulle jag tippa på 15 timmar totalt för en som gjort det några gånger. Så kanske totalt 25-30k.
Jag skulle sålt den till någon rufflare om det visar sig vara en sträckt kedja/kass sträckare.
inga roliga bilar att byta kedja på.. rivit en rasad 1.8tfsi usch så trångt och jävligt där hade kedjan hoppat. när kunden bytte till sommardäck som var blankslitna utan att ha handbromsen i och backade motorn så kedjan kuggade toppen var spräckt pga det
Är väl först och främst att kontrollera avvikelsen mellan kammar och vev.
Blir det kedjebyte så räcker det nog med att plocka väck fronten. Tidsmässigt utan att titta i mina handböcker skulle jag tippa på 15 timmar totalt för en som gjort det några gånger. Så kanske totalt 25-30k.
Jag skulle sålt den till någon rufflare om det visar sig vara en sträckt kedja/kass sträckare.
inga roliga bilar att byta kedja på.. rivit en rasad 1.8tfsi usch så trångt och jävligt där hade kedjan hoppat. när kunden bytte till sommardäck som var blankslitna utan att ha handbromsen i och backade motorn så kedjan kuggade toppen var spräckt pga det
Nej du, felsökte en Golf 1.4tsi som inte ville starta en morgon. Snittade 2kg komp över cylindrarna. Kollade på plats om jag ville byta kedja + topp och kände.. nä.