2813
Sök

Byte B21 -> B23

12 Inlägg
8 mars
Trådstartare
#1
Skall byta en B21 till B23 och marinisera den med delar från B21.

Det skall ju ?bara vara att byta, passar direkt?. :-)

Jag ser direkt ett par skillnader. På B23 insugssida finns en svart burk som verkar ansluten till vevhuset som inte satt på B21. Vad är det? Avgasrening? Kan jag bara plugga igen den eller var kopplar jag den?

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251160/251160-3d3a4be46459f07ee3732c4aea9741d5.jpg

På avgassidan sitter det rör kopplade under varje avgasport. Vad är det? De finns inte på B21. Vad är de till och var kopplar jag dem?
https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251160/251160-664eb7438602788c6667f20e4152bd4d.jpg
Senast redigerat av dboy1 (8 mars )

319 Inlägg
8 mars
#2
dboy1 skrev:
Skall byta en B21 till B23 och marinisera den med delar från B21.

Det skall ju ?bara vara att byta, passar direkt?. :-)

Jag ser direkt ett par skillnader. På B23 insugssida finns en svart burk som verkar ansluten till vevhuset som inte satt på B21. Vad är det? Avgasrening? Kan jag bara plugga igen den eller var kopplar jag den?

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251160/251160-3d3a4be46459f07ee3732c4aea9741d5.jpg

På avgassidan sitter det rör kopplade under varje avgasport. Vad är det? De finns inte på B21. Vad är de till och var kopplar jag dem?
https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251160/251160-664eb7438602788c6667f20e4152bd4d.jpg

Vevhusventilation, säkert full med olja och mög. Bra att ta bort, men kanske inte att plugga då det kan bli tätt och trycka olja fel. Kanske sätta ett litet filter som släpper ut den skitiga luften?


5 801 Inlägg
8 mars
#3
Du måste ha en tidig B21 om du inte har den svarta vevhusventilationsburken.
Den ska kopplas in mellan luftburk och förgasare så motorn suger in och förbränner vevhusgaserna.

Rören på avgassidan är för puls-air systemet.
Bara ta bort rören och ersätta med 1kronor.
Senast redigerat av simlar (8 mars )



Sök