Tack för all hjälp. Har idag övat på att skruva och misslyckas. ?
Generatorn är identisk. Blir riktigt förvirrad. Min nuvarande hypotes är antingen att den hydrauliska spännaren är sliten och inte orkar spänna fullt, eller att den ett år gamla remmen blivit sliten i förtid av den förra generatorn.
Båda hypoteserna har brister. Men skitsamma. Har beställt ny rem. Hoppas det är så enkelt.
Jag skruvade bort spännaren idag för att felsöka den. Vilket helvete det var. Bulten som den satt med var för lång för att kunna skruvas ut. Den tog i ramen på insidan. Bestämde mig för att inte skruva av den när det var så bökigt. När jag skulle skruva i den igen så antar jag att den låg i spänn mot karossen och drog förmodligen snett i gängan. Det var riktigt trögt att skruva i den. Ville inte sabba gängorna mer så bestämde mig för att såga av bulten och försöka se vad som skett och vad nästa steg skulle bli. Nu är bulten av och spännaren inklusive ?plattform? och frihjul ligger löst mellan alla hjul där under huven. Givetvis går det inte att få ut spännarpaketet utan att demontera annat. En riktig dans på hal is detta. Vill inte skruva av mer saker som jag inte får ihop sen. ?
Imorgon ska jag ersätta bulten med en som är lite kortare, så att det går att skruva i och ut den. Frågan jag ställer mig nu är om jag borde försöka få ut spännarpaketet eller om jag bara ska chansa och skruva dit det.
Hur som helst, stort tack för alla råd och tips!