2324
Sök

Helt dött batteri Passat b5

122 Inlägg
16 april
Trådstartare
Som rubriken lyder så är mitt batteri helt dött då jag glömde mina lampor på?
Det är på en Passat b5 Variant och jag har ingen aning om hur man öppnar huven eller kommer in med dött batteri då det inte funkar att vrida nyckeln, skulle mistänka att mekanismen är för gammal och trög för att låsa upp dörren.
Har nån någon aning om hur man kommer in i bilen med dött batteri?! Skippar helst att betala självrisken?

614 Inlägg
16 april
filipdarius0 skrev:
Det är på en Passat b5 Variant och jag har ingen aning om hur man öppnar huven eller kommer in med dött batteri då det inte funkar att vrida nyckeln, skulle mistänka att mekanismen är för gammal och trög för att låsa upp dörren.
Har nån någon aning om hur man kommer in i bilen med dött batteri?! Skippar helst att betala självrisken?

var det inte en ide o kolla först om det går att låsa upp dörren `? innan du målar fan på väggen

122 Inlägg
16 april
Trådstartare
doktorduett skrev:
filipdarius0 skrev:

var det inte en ide o kolla först om det går att låsa upp dörren `? innan du målar fan på väggen

Jag har prövat att låsa upp dörren med med nyckeln, fungerade inte.

7 613 Inlägg
16 april
I ditt ställe skulle jag börja med att spruta in vapenrostlösare i låscylindern.
Efter ett tag prova om det går att få in nyckeln och rotera låscylindern.
Operationen får kanske göras om flera gånger och kan ta några dagar, enligt min erfarenhet.
Därefter, när låscylindern går att rotera, sprutar du in vapenolja - absolut inte s k låsolja.
Vapenolja består av grafit i lösningsmedel.
Grafiten blir kvar när lösningsmedlet avdunstat.

Har du draganordning på bilen kan du försöka "bakmata" ström.
Går till som följer:
12 volt till 54G i dosan = ungefär klockan 2 utifrån sett, samt jord till 31 i dosan = ungefär klockan 4 utifrån sett.
Det är nog inte möjligt att ladda batteriet på detta sätt, men kanske räcker strömmen till för att centrallåset aktiveras.

122 Inlägg
16 april
Trådstartare
torsen skrev:
I ditt ställe skulle jag börja med att spruta in vapenrostlösare i låscylindern.
Efter ett tag prova om det går att få in nyckeln och rotera låscylindern.
Operationen får kanske göras om flera gånger och kan ta några dagar, enligt min erfarenhet.
Därefter, när låscylindern går att rotera, sprutar du in vapenolja - absolut inte s k låsolja.
Vapenolja består av grafit i lösningsmedel.
Grafiten blir kvar när lösningsmedlet avdunstat.

Har du draganordning på bilen kan du försöka "bakmata" ström.
Går till som följer:
12 volt till 54G i dosan = ungefär klockan 2 utifrån sett, samt jord till 31 i dosan = ungefär klockan 4 utifrån sett.
Det är nog inte möjligt att ladda batteriet på detta sätt, men kanske räcker strömmen till för att centrallåset aktiveras.

Grejen är att det går att rotera låsmekanismen men det händer inget, de är om jag skulle göra den behandlingen på bakluckan för den gick inte riktigt runt, och så får jag gå in genom skuffen.

Diagnostekniker
2 985 Inlägg
16 april
Har du bråttom så är det bara att knäcka en ruta.
Har du en dragkontakt så kan du eventuellt mata ström därigenom.
Likaså kräla under bilen och köra startkablar på t.ex startmotor/generator och jord.

Up the RA

Sök