3303
Sök

Volvo 960 rak6 (3,0L) går inte på 1 cylinder

1 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Min bil går inte på alla cylindrar. Det är en Volvo 960 -96 med rak6a

Jag har bytt tändstift och tändspolar, kollat spridare och alla funkar. Den baksmäller hela tiden, men när jag väl lyfter upp den spolen så slutar den baksmälla men motorgången fortfarande lika dåligt. Så jag vet exakt vart felet sitter någonstans, det jag vill komma fram till är vad det kan vara, är det ventilen? Och isåfall hur vet jag det och hur kan jag göra en snabb koll på det. Jag hör inga knackande ljud eller något sånt. Det som stör mig är att den slutar baksmälla när jag just lyfter upp spolen men spolen ger en väldigt stark gnista. Det som skrämmer mig är att den baksmäller konstant hela tiden men när jag lyfter upp spolen så slutar den baksmälla. Spolen funkar men varför slutar den baksmälla när jag lyfter upp spolen, inget händer ju motorgångsmässigt när jag lyfter just den spolen, så den går varken sämre eller bättre. Har inte gjort något komprov heller, märkte när jag skruva i stiftet att jag kan skruva mer än vad man igentligen kan göra, det tar liksom inte stop satt säga.

Någon annan som kanske har stött på samma problem? Skriv gärna tips på vad det kan vara.
Tack på förhand

226 Inlägg
för 1 timme sedan
Sönderdragen tändstiftsgäng?
Då blir det ett tråkigt ljud när delar av förbränningen slipper ut genom gängorna.
Skifta tändstift mellan den cylinder som låter illa och en annan cylinder.
Notera då hur gängorna på defekt cylinders tändstift ser ut.
Är dom runddragna eller fulla med aluminiumspån alternativt sot från förbränning har du hittat orsaken till missljudet.
Gör kompressionsprov.
Senast redigerat av The-GOAT (för 1 timme sedan)

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

Sök