för 44 minuter sedan
Trådstartare
Hej!
Jag har en Ford Focus Kombi 2007 (1.8 flexifuel, 19700 mil) med missljud som jag inte blir klok på, låter som högt däckljud eller muller. Börjar vid ca 20km/h och blir värre desto fortare jag kör, den drar också lite mer än vad den borde. Svårt att säga ett specifikt hörn det kommer ifrån, tror bakifrån. Var förbi en verkstad som provkörde, de gissade hjullager höger bak och ev. också vänster fram.
Därefter har jag upptäckt att båda bakdäcken är tydligt snedslitna, allra längst in på kanten, höger bak värst. Efter körning blir också bromsar / hubbar bak varma, inte skållheta, men tydligt alldeles för varma, även här höger bak värst. En av länkarna som fäster krängningshämmare bak är också av.
Med vinterdäcken på (som suttit på bilen förut men jag aldrig haft då bilen köptes av mig i somras) blev det ännu värre efter ett litet tag, tyckte det kändes som mullret kom även vänster fram - det kanske beror på att framdäcken som tidigare suttit bak nu sitter fram?
Har lyft bilen och skakat och snurrat på alla fyra hjulen, inget spel i lagren vad jag kan känna. Inte heller förändras ljudet nämnvärt vid kraftiga svängar.
Tycker mig kunna ana att bakdäcken längst in är lite "hoppiga" mellan varje "plätt" av gummi, men inte är det mycket.
Vad kan det vara? Är det hjulinställning, lager, bromsarna eller något annat? Känns trist att göra hjulinställning om något annat är trasigt så man åker på en till inställning...
Senast redigerat av JumpyWizard (för 43 minuter sedan)