5874
Sök

Okända vibrationer.

26 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Tjena! Ska försöka göra en lång historia kort.
När jag köpte min Amarok noterades redan första dagen att bilen avger vibrationer när motorn är varm men inte kall, vid ca 1200varv/kraftöverföring (uppväxling/nedväxling). Efter första felsökningen sa verkstaden att det KAN ha att göra med optimeringen som programmerats när man tog bort egr och partikelfilter. Efter övertalning så fick jag bilhandlaren att ta detta på garantin. Vibrationerna försvann inte och verkstaden konstaterade då att spridare 2 var dålig. Bilhandlaren vägrade stå för detta och skyllde istället på slitage, jag bestämde mig då att jag betalar den och bryter arm med bilhandlaren om kostnaden. Efter spridar bytet konstaterar jag att vibrationerna fortfarande är kvar. Annan verkstad felsöker och konstaterar att spridare 3 är dålig. Bilhandlaren vägrar fortfarande betala. Men efter mycket tjafs och debatterande så ringer dem upp och säger "byt alla spridare, försvinner vibrationerna så står vi för kostnaden, är vibrationerna kvar så får du stå för kostnaden". Vibrationerna eftersöks självklart om det inte skulle försvinna men med risk att bekosta mig själv med flera tusen.

Nu är då frågan, hur FN ska jag göra? Byte av 3 spridare kostar mellan 20-30.000. ska jag chansa och hoppas på att det verkligen är spridarna? (Vattendelare då det inte gav någon skillnad efter första bytet) Eller ska jag fortsätta eftersöka felen och bekosta allt ännu mer?

Är det någon som varit med om samma problem? Hur hanterade ni det? Vad tror ni kan vara fel ? Är det nån som vet till 200% vad som är fel?

Vibrerar vid kraftöverföring, ca 1200-1500varv, parera och gasa mer eller mindre för att inte känna av det, endast vid varm motor.
Snälla hjälp!

Sök