Vad menas med 2-väg och 3-vägs högtalare??

Glokula
17 februari 2007 · 17 Inlägg

Som rubriken säger vad menas? jag är ett blåbär inom biljud så jag vet allvarligt talat inte. Ngn snäll klick som vill förklara detta för mig?

Sedan var får man tag i bra högtalare fram?

I köm fro Málung
Hurricane DRIVER @ HWR.se
17 februari 2007 · 621 Inlägg

Glokula skrev:
Som rubriken säger vad menas? jag är ett blåbär inom biljud så jag vet allvarligt talat inte. Ngn snäll klick som vill förklara detta för mig?

Sedan var får man tag i bra högtalare fram?

Två vägs
1 skrika 1 mellanreg

Tre
1 skrika 1 mellan 1 bas


inte svårare än så smile

- V8 - 4 ever . . .
_________________
Naughty Tee "There can only be one"
17 februari 2007 · 205 Inlägg

2 vägs= 2 högtalarelement i systemet oftast en bas/mellanregister högtalare och en diskant och 3 vägs = 3 högtalarelement oftast en bashögtalare en mellaregisterhögtalare samt en diskanthögtalare.

Glokula
17 februari 2007 · 17 Inlägg

jaha så om man köper en 3vägshögtalare då behöver man inte köpa såna där smådiskant grejjer? humm

I köm fro Málung
Drönirettab
17 februari 2007 · 21 761 Inlägg

Det ska inte behövas normalt sett.

Sharky
17 februari 2007 · 10 287 Inlägg

Målet med alla högtalarsystem är att täcka hela det hörbara området ,"20-20000Hz".
Från början försökte man göra detta med en enda högtalare. Titta tex på en gammal rörradio.

Efter ett tag så insåg man dock att fysikens lagar är sådana att en stor högtalare får svårt att ta hand om höga toner - diskant. Då delade man upp ljudet på två högtalare: En stor för bas , och en liten för diskant. På så sätt föddes 2-vägshögtalaren.

Problemet är dock att för att återge riktigt låga bastoner krävs stora högtalarelement - och för att klara av ända upp till 20000Hz så måste högtalarna vara väldigt små. Problemet blir då att et är svårt att få bra ljud i mitten då den stora är för stor och den lilla för liten. Då satte man dit ett tredje element som fick ta hand om "hålet" i mitten.
Så föddes tre-vägssystemet.

Sedan kan man föra oändliga diskussioner om vad som är bäst. Problemet är nämligen alltid att ju mer grejor man sätter dit - desto mera är det som måste klaffa - och desto mera sidoproblem skaffar man sig.
Men man kan nog hävda att tre-vägs system räcker utmärkt och är en bra "kompromiss".

/Göran



Glokula skrev:
jaha så om man köper en 3vägshögtalare då behöver man inte köpa såna där smådiskant grejjer? humm

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
biffsteak
17 februari 2007 · 148 Inlägg

jag kör med 4-vägs 6x9" och 3-vägs 10" i bak och det täcker nog det mesta utom basen den djupa basen... men som sharky säger så kan det lätt bli så att det låter dåligt om dom inte är kvalitetshögtalare utan från ett B märke.. =P

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang