6397
Sök

Volvo 760 -90 multilink, byta hjullager samt lossa handbromswire

27 Inlägg
fredag 14:23
Trådstartare
Jag ska försöka byta bakhjulslager höger bak på min Volvo 760tic -90 med multilink och tänkte jag ska försöka få bort hela hjulspindeln. Jag har två problem så långt jag nu kommit.

1) Jag behöver få loss handbromswiren för att kunna ta bort spindeln helt (vill inte att den ska hänga i den medans jag försöker byta lagret) - hur lyckas man med detta? Jag har lossat spännskruven i plast vid handbromsen, men det går inte få ut den där spännmojängen (grön pil, bild från utsidan)  p.g.a det är så vansinnigt trångt. Jag undrar med om det är något särskilt knep med att få ut vajern bakifrån (grön pil, bild från insidan), den verkar sitta som berget nu.

2) Ett annat problem är den delen som bultpinnarna man sätter fälgarna på sitter i (inringad i rött) - den orsakar de mesta problemen med som gör det svårmekat här; vansinnigt dum konstruktion känns det som (har läst flera trådar om detta där detta bekräftas). Går den ta bort? Jag funderar på om man ska försöka passa på att byta bromsskölden när man ändå har detta borta; verkar som jag måste få bort denna för det.

Vad jag förstår så ska hjullagret i sig inte vara så svårt att byta när man väl fått bort spindeln, det är en låsring (på baksidan) och sen mest att få ut gamla lagret, rengöra och byta. Eller har jag missat något? 

https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232668/232668-c31bbcb622f8468e10e97b43826e22df.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232668/232668-55ca89dd398f8299ebd53f20e8ef314d.jpg

4 098 Inlägg
fredag 17:17
Faktiskt aldrig grejat med en mulitlink Volvo.

Men nya hjulllagret är det ett kompakthjullager eller en hub med medbringare och allt?

Skulle gissa att det är ett kompaktlager som högst sannolikt pressas ur med tanke på åldern på bilen.

Dvs lika som fram på en framhjulsdriven bil med kompakthjullager.

Då måste i så fall hela Spindeln upp i pressen och först pressa ur medbringaren och sedan lagret ur Spindeln.
Montage i omvänd ordning.

Bara spårringen hjälper inte.
Press krävs isf.

Är det en hel hub kan det räcka att släppa skruvar och byta rubbet, men det ser inte så ut.

Vajern är säkert bara fastrostad där den går in i navet.
Expandern brukar gå att lirka fram.
Ser ju lika ut nästan alltid.
Senast redigerat av Mossan1 (fredag 17:19)

27 Inlägg
fredag 20:18
Trådstartare
Så här ser hjullagret ut som jag köpt ... någon form av avdragare eller press har jag räknat med att det är, och får jag löst hela spindeln som planerat så hoppas jag det ska gå vägen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232668/232668-9732b8210258f054cb27b929546991bb.jpg

Jag undrar fortfarande över om man kan få bort den delen som är inringad i rött, och i så fall hur - om någon vet.

Samt om det är något man absolut måste göra som jag uppenbarligen inte gjort som gör att man kan lossa vajern från utsidan (den verkar inte gå lirka ut som jag ser det, så kanske måste lossa vajern helt längre fram?). Spännskruven i plast är helt lös-skruvad dock, men ingen vajer lossad helt (kommer inte åt dem nu då jag inte fick bort mittkonsolen och inte vågar ta i mer i rädsla för att förstöra saker).
Senast redigerat av ByF (fredag 20:22)

4 098 Inlägg
lördag 11:47
Det du har ringat in i rött är medbringaren som är inpressad i hålet i hjullagret.

Det är det första man pressar ur.
Därefter pressar man ur lagret ur hjulnavet.

Monteringen är omvänd.

Först pressar man i lagret. (Lagret är nu tomt i hålet i mitten)

Sen pressas den delen du ringat in in i hålet i hjulllagret.

Sen kan hela hjulhuben/spindeln återmonteras på bilen.

Är det ännu oklart,sök på Youtube hur dom byter hjullager på vilken framhjulsdriven bil som helst, bara den har ett ipressat lager och inte ett helt "hus/hub" man byter komplett.
.tex Toyota tror jag aldrig har haft annan lösning än ipressat lager fram.
Volvo V70N har hus/hub fram om du vill se skillnaden.

Med den bakvagnen blir hjullager bytet troligen mycket likt en framhjulsdriven fram.  Hat aldrig bytt ett på den, men logiskt sett.
Senast redigerat av Mossan1 (lördag 11:48)

6 837 Inlägg
lördag 13:26
När jag har bytt hjulager på min och min bros Audi 100 så har jag tagit bort hela fjäderbenet och sedan pressat ut lagret med hydraulpress. Att på plats i bilen byta lager så krävs speciella urpressingsverktyg. Har för mig att jag sett sådana på bl.a  Biltema.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … erverktyg/
Senast redigerat av jaka54 (lördag 13:28)

27 Inlägg
lördag 17:19
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Det du har ringat in i rött är medbringaren som är inpressad i hålet i hjullagret.

Det är det första man pressar ur.
Därefter pressar man ur lagret ur hjulnavet.

Monteringen är omvänd.

Först pressar man i lagret. (Lagret är nu tomt i hålet i mitten)

Sen pressas den delen du ringat in in i hålet i hjulllagret.

Sen kan hela hjulhuben/spindeln återmonteras på bilen.

Är det ännu oklart,sök på Youtube hur dom byter hjullager på vilken framhjulsdriven bil som helst, bara den har ett ipressat lager och inte ett helt "hus/hub" man byter komplett.
.tex Toyota tror jag aldrig har haft annan lösning än ipressat lager fram.
Volvo V70N har hus/hub fram om du vill se skillnaden.

Med den bakvagnen blir hjullager bytet troligen mycket likt en framhjulsdriven fram.  Hat aldrig bytt ett på den, men logiskt sett.

Jag skrev ett inlägg just men redigerar om det här nu - jag fick precis bort handbromswiren, lyckades få loss mittkonsollen, jag hade missat två sexkantsskruv som satt i framkant, en från varje sida, som man endast såg om man tog bort plasten till höger och vänster framför växelspaken (mot där man har benen).

Jag har bytt ALLA hjullager (både bak och fram) på min v70n i höstas; och bytt flera gånger bak före dess; men det är ju en hel insats man byter så det är nog helt annat (ingen pressning behövs).

Nu har jag fått bort medbringaren med, och jag ser att hjullagret jag har ser helt annorlunda ut än det jag fått från V-parts, så får ringa/maila dom om det i veckan.

Sen har jag äntligen fått bort bromsskölden som jag velat byta i många år men aldrig fattat hur jag ska få till (man måste ta bort medbringaren om man ska montera den intakt) - så det blir å lägga en dryg tusenlapp på den nu med när jag har allt borta, detta jobb vill jag inte göra om i onödan (för att byta den senare).
Senast redigerat av ByF (lördag 18:31)

27 Inlägg
lördag 20:49
Trådstartare
Här är lite bilder från det jag står med nu - medbringaren gick att slå ur med en hammare och hylsa - men lagret sitter som berget så får nog ta det till en verkstad med hydraulpress.

Men hjullagreet såg ju HELT annorlunda ut än det jag fick. Istället för ett jämnbrett lager som är stängt är det två lager, ett stängt och ett öppet, och medbringaren är formad för att ligga direkt emot kulorna på det öppna. Jag hoppas verkligen det går få tag på dessa nu.

Bilder:
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232668/232668-e00f9f6cd75a4602ff80c015f63ca032.jpg
Äntligen löst big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232668/232668-fae44696e3e4978db1a7d201f4135ef4.jpg
Medbringaren urtagen; som synes formad för att gå i det stängda lagret samt ha kulorna direkt emot sin runt formade del.

https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232668/232668-7bedf703ec72ab3bb110d7a904abba80.jpg
Medbringaren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232668/232668-a0d53aab86ce55627b18185b6d49f2e6.jpg
Sista bilden är insidan på inre (stängda) hjullagret samt medbringarens ände i centrum.
Senast redigerat av ByF (lördag 20:53)

6 837 Inlägg
lördag 23:02
Nej! Lagret ser ut så när det delas!
Så du har rätt utformning på lagret som du visat på bild tidigare!
Lagret måste pressas ut med hydraulpress eller att du köper ett verktyg ex på Biltema som jag beskrev tidigare

27 Inlägg
söndag 15:24
Trådstartare
jaka54 skrev:
Lagret måste pressas ut med hydraulpress eller att du köper ett verktyg ex på Biltema som jag beskrev tidigare

Hmmm... intressant - jag har det inte tillgängligt nu men på bilden från v-parts ovan ser jag en skåra på insidan så du kanske har rätt. Ska undersöka när jag har tid senare. Tack <3

4 098 Inlägg
söndag 15:46
Som föregående säger

Ena lagerbanan är kvar på medbringarens tapp. Blir nog att kapa ett spår i den FÖRSIKTIGT och så få av den.

Slå UT går väl, även om det kan vara orsaken att lagerbanan följde med.
(Inte säkert, händer ändå ibland)

Men ihopmonteringen MÅSTE man pressa i lagret i navet endast på ytterbanan och när medbringaren ska i måste inre lagerbana stödjas bakifrån. Kulorna i lagret får inte ta axiella krafterna.
Annars blir det ett väldigt kortlivat hjullager.

Har sett det finns pressar man sätter på  hjulspindeln.  Med gängade delar som pressar istället för hydraulik.

Men kostar en bra slant för ETT montage.
Säkert bättre att ta hela hjulspindeln till någon med press och bra mothåll.
Svårast brukar vara att få upp det hela så det ligger bra i pressen.

Edit: ser nu att Jaka54 har länkat till ett.
Senast redigerat av Mossan1 (söndag 15:49)

27 Inlägg
söndag 21:19
Trådstartare
jaka54 skrev:

Jag har kollat på lagret nu, och ser att i skåran där så rör det sig om man trycker in något. Men hur delar man det (utan att förstöra något)? Jag förstår att man måste lyckas pressa bort ena gummikanten på den sidan man tar bort inre delen - men med vad för metod?

27 Inlägg
söndag 23:51
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Som föregående säger

Ena lagerbanan är kvar på medbringarens tapp. Blir nog att kapa ett spår i den FÖRSIKTIGT och så få av den.

Slå UT går väl, även om det kan vara orsaken att lagerbanan följde med.
(Inte säkert, händer ändå ibland)

Men ihopmonteringen MÅSTE man pressa i lagret i navet endast på ytterbanan och när medbringaren ska i måste inre lagerbana stödjas bakifrån. Kulorna i lagret får inte ta axiella krafterna.
Annars blir det ett väldigt kortlivat hjullager.

Har sett det finns pressar man sätter på  hjulspindeln.  Med gängade delar som pressar istället för hydraulik.

Men kostar en bra slant för ETT montage.
Säkert bättre att ta hela hjulspindeln till någon med press och bra mothåll.
Svårast brukar vara att få upp det hela så det ligger bra i pressen.

Edit: ser nu att Jaka54 har länkat till ett.

Bra påminnelser om var man ska pressa - vet inte om jag hade missat det när jag gjort det, men nu är den risken minimal. Tack smile

En annan fråga - bör man applicera extra fett i lagren - och i så fall, vad bör man använda (och inte)? Jag har blivit varnad för att nya hjullager ofta numera är dåligt smorda (snålt med fett) och att de därför håller sämre än de borde (kortlivade per design). Någon har påstått att vissa av Biltemas lager till och med har fett med saker i dem som aktivt nöter lagren för att de ska hålla kortare. Jag vet inte om något av det är sant, men jag vill ju inte göra detta jobb nu och missa att se till att de är RIKTIGT väl smorda vid montering - det är ju ett galet stort projekt att byta bakhjulslager på en multilink (i alla fall för första gången).

Jag såg de där hjullager-satserna på Biltema, men såg ingen som såg ut att ha anläggningsbrickor att pressa med vars storlek var rätt för detta lager - men jag vet inte måtten, kollade bara på bilderna. Det är oavsett inga billiga satser och jag vet en privat verkstad i närområdet där jag nog kan göra det för en hundring eller tre (med montering), så det blir nog den vägen när det gäller pressningen.

6 837 Inlägg
Igår 11:05
Lagren är tätade !! Inget extra fett behövs och går heller inte att få i då lagren är tätade.

4 098 Inlägg
Igår 11:52
Som föregående och ska heller ej demonteras någon tätning!

Att lager inte håller lika länge är inte helt sant, men heller inte helt fel. Där det blir extremt kortlivat är det antingen felmontage eller en kass design i grunden.

Sen är det alltid enshitification med i allt numera.
Överdimensionering finns knappt och inget byggs för att hålla för länge.

27 Inlägg
Igår 14:29
Trådstartare
jaka54 skrev:
Lagren är tätade !! Inget extra fett behövs och går heller inte att få i då lagren är tätade.

Men som på bild ovan från det som ska demonteras, när man tar bort inre ringen på ena halvan så blir ju den sidan HELT öppen innan monteringen av medbringaren - det var mest den halvan jag tänkte på. Eftersom jag kan se kulorna så är ju den sidan inte tätad alls längre. Jag såg att de gamla lagren knappt hade ens spår av fett; och jag fatta inte riktigt hur det kan bli tätt så där inte kommer in damm och smuts. Därför tänkte jag extra mycket fett vore extra bra.

Jag har fortfarande inte fattat hur jag ska få bort den inre ena halvan på nya lagret =/
Senast redigerat av ByF (Igår 16:47)

27 Inlägg
Igår 14:32
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Som föregående och ska heller ej demonteras någon tätning!

Att lager inte håller lika länge är inte helt sant, men heller inte helt fel. Där det blir extremt kortlivat är det antingen felmontage eller en kass design i grunden.

Sen är det alltid enshitification med i allt numera.
Överdimensionering finns knappt och inget byggs för att hålla för länge.

Som jag skrev just ovan, man öppnar ju helt upp ena halvan, om det är rätt att kalla det "tätning" vet jag inte, men kulorna blottas ju och går fetta extra (så tips på fett man bör/inte bör använda är tacksamt, jag har hört man absolut inte ska blanda fel sorter med varandra).

Det är just för att lager håller kortare, som jag hört beror delvis på snålande av fett - som jag fått rådet att fetta in extra vid byte (om det går, det går ju inte på helt slutna lager).

4 098 Inlägg
Igår 17:00
När lagret pressas i ska det se ut som på bifogade bilden av lagersatsen.
LAGRET SKA INTE TAS ISÄR ALLS!!!

Den pressas i komplett UTAN MONTERAD MEDBRINGARE.
När lagret sitter i Spindeln ska medbringaren pressas in.
DÅ SKA INRE LAGERBANAN HA FULLT STÖD BAKIFRÅN. Annars kan bakre lagerbanan pressas ut bakåt och då är nya lagret sönder.

Men FÖRST måste resterna av gamla lagret bort från medbringaren.
Den delen skulle aldrig ha separerats från lagret egentligen, men det händer ibland vid demontering av uttjänta lager.
Tappen är egentligen bara en rakt rör med splines innuti.
Det du ser som en krage är inre lagerbanan från det trasiga gamla lagret.
Den ska bort. Lätt? Kanske inte. Ibland får man kapa spår i dom och spräcka banan, men akta dig för att såga för djupt och skada tappen på medbringaren.

Öppna inte nya lagret för mer fett.
Risken är avsevärt större att du förkortar livslängden på lagret än att ge det någon längre livslängd.
Senast redigerat av Mossan1 (Igår 17:04)

27 Inlägg
Igår 17:16
Trådstartare
Hmmmm ... ok ... så där jag är nu sitter gamla lagret kvar, så från nu då:

Vänta nu - jag höll på att skriva ett svar och var fortfarande kvar i gamla hjulspår - men NU förstår jag vad du (ni) säger. DET SITTER KVAR EN DEL AV GAMLA HJULLAGRET PÅ MEDBRINGAREN!!! Jag har bara sett det som en del av den och i mitt huvud har jag aldrig ens övervägt något annat - det är därför jag säkert verkat lite trög här. Förlåt om jag varit jobbig, tack för svar och tålamod.

Ska se om jag får bort den - tack för hjälp <3

EDIT:
Mossan1 sa detta klart och tydligt igår 2026-05-10 kl.15:46 (och Jaka54 insinuerade det lite vagare i förrgår; "...ser ut så när det delas"), men som sagt - min hjärna kunde inte ta in informationen för jag såg alltid den delen från lagret på medbringaren som en del av den. Sicken n00b jag är.
[END OF n00b]
Senast redigerat av ByF (Igår 21:49)

6 837 Inlägg
för 23 timmar sedan
Enklaste sättet (och kanske det enda) är att ta fram sin Dremel med kapskiva (för en sån har du väl?) och kapa upp ett snett spår i den gamla lagerbanan som sitter fast på navet och sedan ta en liten vass huggmejsel,sätta den mot skåran  och drämma till med stor hammare...då spricker lagerbanan och den lossar från navet.
Senast redigerat av jaka54 (för 23 timmar sedan)

27 Inlägg
för 9 timmar sedan
Trådstartare
jaka54 skrev:
Enklaste sättet (och kanske det enda) är att ta fram sin Dremel med kapskiva (för en sån har du väl?) och kapa upp ett snett spår i den gamla lagerbanan som sitter fast på navet och sedan ta en liten vass huggmejsel,sätta den mot skåran  och drämma till med stor hammare...då spricker lagerbanan och den lossar från navet.

Jag hade redan gjort det när jag läste här - den satt som berget. Jag tog till vinkelslipen. Det vart några små cuts i den delen som lagret vilar emot, jag har slipat där för att få bort ev. grader och smuts. Det vart ett rätt synligt spår (det på bild 2) och två väldigt små. Men nu är den fri i alla fall big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232668/232668-53a3473c1e0a58275cca4cdecc009748.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232668/232668-951a5f1470ff3334649663cb8c7d9c05.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232668/232668-9b6de6159de82bcb00601444e01f9099.jpg
Senast redigerat av ByF (för 9 timmar sedan)

Sök