4775
Sök

Automatlåda på peugeot. Driver inte..

Överladdad!
530 Inlägg
24 februari 2007
Trådstartare
#1
Bilen är en peugeot 405 sri -91 med automatlåda gått ca 23000 full servicebok.. Och nu när de blivit vinter så slutar den driva.. köpte bilen förra vintern men då kördes den inte. i sommar kördes den max 2km (väntar på körkort) och då funka den bra..
Kollade oljestickan för första gången idag å gjorde som de stog i boken att man skulle värma upp den å så sen stå på tomgång i P läge.. och då vare 5 cm över max nivån å den sjönk inte heller när ja stängde av den.. kan de va de som e felet ?
den har vart inlämnad på verkstad för samma problem innan av tidigare ägaren.. 

Så dom måste ju fyllt på för mkt olja :S

Uppdajt--->  Ny olja i lådan.. den driver ett tag men så fort man stannar å lägger den i P i nån minut å sen lägger i D så driver den inte framåt lite så me R..  Bromsbands skysteraren vad gör den å hur skysterar man en sån?  Nån som har automat måste ju veta?
Senast redigerat av Pegga_405 (26 februari 2007)

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)

Kettunen
24 februari 2007
#2
Det eller så är Vajern kass. Den är dyr. På vår honda kosta den 2300 kr. För en vajjer:(

Överladdad!
530 Inlägg
24 februari 2007
Trådstartare
#3
har tömt ur över 2 liter olja nu! å den var grå/röd typ.  så min nästa fråga ska den va så eller äre de typ gammal / fel olja.. ATF olja ska ju va röd. å den ska vell itne bli missfärgad på 2år å den har körts max 1/4 av den tiden. verkstan som "fixade" lådan måste ju ha gjort nå fel...

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)

Kettunen
24 februari 2007
#4
Den skall vara sånn. Det Gråa är bara lite rester av gamla oljan förmodligen.  Men har du testat bilen nu då?

Teddan
2 495 Inlägg
24 februari 2007
#5
är växellåds oljan missfärgad så har du nog tyvärr nått problem med lådan!!!!

en automat låda ska vara kliniskt ren invändigt! ! !

å som du säger det är väldigt viktigt med rätt oljenivå .

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Teddan
2 495 Inlägg
24 februari 2007
#6
Kettunen skrev:
Den skall vara sånn. Det Gråa är bara lite rester av gamla oljan förmodligen.  Men har du testat bilen nu då?

motivera gärna ditt svar.... hur kan oljan i lådan vara grå ??

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Kettunen
24 februari 2007
#7
Gammel olja. Kan vart probelm tidigare i lådan mm .
Eftersom att man fortfarande såg att oljan var röd så har det ju inte varit mkt grått

Teddan
2 495 Inlägg
24 februari 2007
#8
Kettunen skrev:
Gammel olja. Kan vart probelm tidigare i lådan mm .
Eftersom att man fortfarande såg att oljan var röd så har det ju inte varit mkt grått

vill inte verka för stöddig nu men är växellåds oljan missfärgad så finns det något mekaniskt fel i lådan.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Överladdad!
530 Inlägg
24 februari 2007
Trådstartare
#9
Ägaren innan hade problem med att den sluta driva när den blev varm. så han hade lämna in den på en junk verkstad. och dom hade "rengjort" lådan det var mycket skit i den i kanalerna typ.. ska byta olja imorrn..  kan den ha tagit nå skada av att de vart för mkt olja i den? inga packboxar har ju gått sönder eller så den läcker inte en droppe olja.. :S

iaf dom kan ju inte ha rengjort nå seriöst tycker ja. dom verkar ju typ bara låtit ny olja runit igen sen filtrera bort den värsta skiten å sen hält i den igen.. så tror ja dom gjort iaf:S

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)

Överladdad!
530 Inlägg
25 februari 2007
Trådstartare
#10
r-ted skrev:
Kettunen skrev:
Gammel olja. Kan vart probelm tidigare i lådan mm .
Eftersom att man fortfarande såg att oljan var röd så har det ju inte varit mkt grått

vill inte verka för stöddig nu men är växellåds oljan missfärgad så finns det något mekaniskt fel i lådan.

Har testat bilen nu och den driver när den e kall men så fort den blir lite ljumen så slutar den driva när man ändrar växel eller låter den stå nån minut i P läge. skall byta olja imorrn å göra rent lådan lite.. kan man ska nåt i lådan om man skjuter lite me tryckluft i den? så att all skit kommer ut ? om inte de skulle hjäpa hur svårt komplicerat äre å byta till manuell låda? jag har växelspak& alla stag framtill lådan ligger.. men äre bara å bulta dit en koppling å sätta i manuellas drivaxlar?

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)

Teddan
2 495 Inlägg
25 februari 2007
#11
bygga om till manuell är lite väl drastiskt .. är inte säkert besiktningen gillar det heller (på bmw bilar så får man 2a)

du behöver byta svänghjulet och dom sakerna du rabblade upp .. jag kan noll om sånna där franska fnask men bil som bil hehe

det bästa vore ju å få sköljt den lådan du flera ggr å få i rätt nivå med olja , har du tur så kanske den funkar ett tag.. har du otur så funkar det inte alls..
Annars så tycker jag du ska försöka få tag på en annan automat låda (iställett för att bygga om)

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Överladdad!
530 Inlägg
25 februari 2007
Trådstartare
#12
jo men på besiktningen äre ju bara å regga om den.. och allt är väldigt enkelt byggt på en peugeot så de ska inte va så svårt att bygga om:)

var så länge sen man kolla innut i en automat låda men under själva "oljesumpen" sitter vell ventilpaketet å de e vell där de kan va skit eller?

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)

allt över 800kg och utan turbo e fjantigt
252 Inlägg
25 februari 2007
#13
det är lite jobb å bygga om till manuell låda, säkert borra håll i torpedväggen byta pedalställ, annan kardan, beroende på hur mycket du har så skulle ja fundera på en reservdelsbil om du nu ska byta, vi gjorde de på en gammal opel å beiktningen sa inget, men dom ska ju anmärka det som sagt, ring till nån vxl låds firma å hör med dom vad dom tror de kan vara för fel, ja skulle stanna kvar på automat låda om det inte e allt för dyrt med en begangad eller att laga den befintliga


Överladdad!
530 Inlägg
25 februari 2007
Trådstartare
#14
LindeMan skrev:
det är lite jobb å bygga om till manuell låda, säkert borra håll i torpedväggen byta pedalställ, annan kardan, beroende på hur mycket du har så skulle ja fundera på en reservdelsbil om du nu ska byta, vi gjorde de på en gammal opel å beiktningen sa inget, men dom ska ju anmärka det som sagt, ring till nån vxl låds firma å hör med dom vad dom tror de kan vara för fel, ja skulle stanna kvar på automat låda om det inte e allt för dyrt med en begangad eller att laga den befintliga

haha pedalställ har jag.. hål genom torped finns från början och V-spaks anordnigen har jag från en slaktad 405 mi16. de ända som jag tror man får lura är startspärren som finns på automaten.. att man bara kan starta när P eller N är i läge.. men de är ju inga problem smile

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)

Överladdad!
530 Inlägg
27 februari 2007
Trådstartare
#15
Nu har jag plockat ner "sumpen" på automatlådan. Och där hitta jag en magnet som var full me Gegga typ Fett.. sen lite metall spån :S   

Vad kan de ha blivit av?

Tog luft trycket å blåste ur lådan på så mkt olja som möjligt.. ska man testa att montera ihop den igen å hoppas på att skiten i nån kanal har släpt?

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)


Sök