is orasak trasig turbovinge? A4 1.8TQ avant -01

jonasg
25 februari 2007 · 4 Inlägg

Hej
Har en 2001'as A4 1.8T Avant Quattro Dahlbäck chippad sen 2 år tillbaks.
Har fått lite snea vingar på sugsidan på min turbo rev upp idag och konstaterade en del saker som jag tänkte bolla med er.
http://www.nordicaudi.com/php/files/775271-sne_turbo_liten.jpg

Bakgrund:
Jag var in med bilen på en mellan service i Måndags hos Audi i Örnsköldsvik 18000mil , bytte olja+filter rörde ej något luftfilter eller stift då det var bytt förra gången. Servicen gick bra och jag hade inga annmärkningar.
Åkte där ifrån ca 5 km och ställde undan bilen för dagen. Inget konstigt med det.
Sen var det kanske -15 grader i Tisdags morse när jag åkte från tjejen mot Bispgården ca 15 mil, hade ingen motorvärmare då jag stog på en gäst parkering.
När jag kommit ca 7 mil körde jag om en lastbil och konstaterade att bilen känndes ovanligt trött var som inget riktigt klipp i turbon, jag gasade på lite å tänkte att den kanske fått nå spel. Ingen förändring, testade då att slå av motorn fram å tillbaks i farten alltså slog av tänningen med kopplingen å friläge i, sen startade jag den med friläge å koppling i med startmotorn å gasade till. Nu hade turbon vaknat och den laddade som vanligt men nu hördes ett tjutande ljud varje gång turbon laddade...
Körde hem med bilen lugnt och försiktigt försökte undvika att turbon laddade i onödan.

Felsökning:
Började med att riva isär nu idag Lördag för att försöka hitta någon läcka samt kolla wastegate samt om proppellern fått någon skada. När jag rev lös slangen som går från vevhusventilationen via en liten plast ventil (Pressure control valve for crankshaft housing ventilation) in i insugsslangen rann det ca 5cl kondens vatten ur denna slang. Tankar började genast i mitt huvud om hur detta vatten sett ut när det var -15 grader...
Ventilen som detta går via är öppen som ett såll man blåser åt båda håll vet ej hur den ska fungera men någon av er kanske vet?

När jag sedan rivit ner till trubon så kunde jag bara konstatera att en vinge böjt sig innåt och är nog orsaken till mitt missljud.
Kollade wastegaten genom att blåsa svagt med tryckluft och staget rör sig som det ska är tätt när man blåser suger med.
Funderat lite på bypass ventilen (Mecnhanical -recirculation valve) den som har en slang från insuget som går längs framsidan av motorn, den går att suga/blåsa hur som hellst i utan att det är nogot motstånd ska det vara så?

Nu till min egentliga fråga:
Kan det vara is från vevhusventilationen som släppt och sugits in i turbon?
Har svårt å tänka mig vad annat som ska kunnat åka in där och böja vingen.
Kännt lite på lagret med och det känns lite glapp även i axialled ca 1mm svårt att känna när det är så litet hål å få in fingrarna i...
En annan orsak kan ju kanske vara att lagret glappat så att vingen tagit i väggen men den har böjt sig kanske fem milimeter i överkant mjukt innåt så det ser nästan mer ut som ett föremål tagit i men det är svårt att säga (min första turbo bil).

Blir väll till att köpa en ny turbo men det skulle vara roligt att veta vad som orsakat haverit så det om möjligt går att förhindra att det händer igen.

Har någon några tipps om bra firmor att handla utbytes turbos från gärna i sundsvall, östersund, örnsköldsvik regionen.

Får ursäkta om det blev långt men det känndes som det var lika bra å ta hela historien på en gång

twin_cam Smålänning
25 februari 2007 · 7 877 Inlägg

Tror på idén med att is kan ha släppt och krökt vingen. Vinet du hörde var antagligen obalansen som blev i turbon, och det kan vara det som gjort att den börjat glappa med.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
fish Allfixare
25 februari 2007 · 1 475 Inlägg

ang, dumpventilen (mechanical re-circulation valve) så är den trasig, köp en ny sådan på engång. det ska bli ett vacum i den nom du suger i slangen och håller för med tungspetsen.

jonTe
25 februari 2007 · 5 710 Inlägg

Hej!

Smumt skumt.....hade en isbit modell större lossat och träffat kompressorn borde du ha skador även på de andra vingarna.
Turbon snurrar på enorma vartal (flera tusen varv i sekunden) så träffar ett föremål kompressorn träffar den mer eler mindra alla vingar.

Har du någon mer högupplöst bild?

MVH Jonas
..............
jonasg
25 februari 2007 · 4 Inlägg

Hej igen
Tack för hjälpen med att identifiera dumpen, har rivit lös nästan hela turbon nu har kvar lite skruvning imorn med. Dumpen är felande läker som ett såll när man blåser å suger i slangen.

Det du Jonte säger om isbiten ligger det ju en hel del i...
Om det inte skulle vara is som böjt den kan det vara nån del ur den här vevhus plast prylen som släppt?
Kan hela turbon ha frysit fast och det var orsaken till att den känned trött, sen när jag startade om bilen kanske den släppte?

Varför fanns det kondens i röret från vevhusventilationen?
Någon som vet hur denna konstruktion till vevhusventilationen fungerar?`Jag såg idag att det ser ut att sitta någon slags filter med en liten motor på som den ena slangen som går från luftrenaren upp till vevhuset därifrån går den här slangen/röret med kondensen i å sen tillbaka till turbons insug, är det något miljö skäl till detta? känns ju onödigt att riskera att turbon suger i sej massa skit i onödan?

Har inte tagit ur turbon helt än men jag lyckades ta en ny bild utan spegel som kanske är lite tydligare smile
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=63769

Team_Ford PersonbilsTekniker
25 februari 2007 · 155 Inlägg

Har tyvär ingen lösning på detta men utbytes turbos kan hittas på www.gikturbo.se.

jonTe
26 februari 2007 · 5 710 Inlägg

Turbon har ju helt klart en "böjj-skada" och jag kan inte säga att jag sett något sådant förut.
Eftersom de övriga bladen verkar relativt friska tror jag att något föremål kilat fast sig mellan kompressorhus och kompressor när turbon stått still eller snurrat väldigt långsamt tex vid tomgång.
När du sedan belastat motorn har du fått böjjskadan.

jonasg skrev:
Varför fanns det kondens i röret från vevhusventilationen?

Så blir det och det uppstår när varm vevhusventilationsluft möter kall uteluft.
Isbildning på dessa ställen är ett känt fenomen, såpass att vissa bilar har värmd VV (t.ex SAAB 9000) just för att det inte skall frysa.

jonasg skrev:
Någon som vet hur denna konstruktion till vevhusventilationen fungerar?`

På Audi tyvärr inte i detalj.
Dock brukar pricipen vara densamma.
Vevhusgaserna släpps ut ur blocket eller ventilkåpan och leds till 2 ställen.
1. Insuget som evakuerar gaserna på tomgång/låglast när man har vacum i insuget.
2. I röret före turbon som evakuerar gaserna på mellan/höglast när det råder övertryck i insuget. Undertryck/vacum hittar man då innan turbon.
Doch är det viktigt att inte trycksätta vevhuset och därav måsta man ha en ventil mellan insug/VV som stänger när der blir övertryck i insuget och det kan vara denna ventil du hittat och försöker beskriva.

jonasg skrev:
är det något miljö skäl till detta? känns ju onödigt att riskera att turbon suger i sej massa skit i onödan?

Miljöskäl ja men även för att hjälpa till att evakuera vevhusgaserna för att undvika övertryck i vevhuset.
Förbikopplad VV är både olagligt och kan vara skadligt för motorn.
Vill man inte ha med sig den oljan som vevhusgaserna innehåller kan man hänga dit en oljefälla som samlar upp detta.

Lycka till!

MVH Jonas
..............
jonasg
27 februari 2007 · 4 Inlägg

Nu har jag hämtat en ny turbo blev en från Turbo Tech i strömsund låg nära å hade bra pris, ska börja montera in den nu ikväll återkommer när jag fått den på plats.
Hittade en massa is i dumpventilen med när jag plockade bort slangarna från den.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang