jonTe
26 februari 2007
· 5 710 Inlägg
Turbon har ju helt klart en "böjj-skada" och jag kan inte säga att jag sett något sådant förut.
Eftersom de övriga bladen verkar relativt friska tror jag att något föremål kilat fast sig mellan kompressorhus och kompressor när turbon stått still eller snurrat väldigt långsamt tex vid tomgång.
När du sedan belastat motorn har du fått böjjskadan.
jonasg skrev:
Varför fanns det kondens i röret från vevhusventilationen?
Så blir det och det uppstår när varm vevhusventilationsluft möter kall uteluft.
Isbildning på dessa ställen är ett känt fenomen, såpass att vissa bilar har värmd VV (t.ex SAAB 9000) just för att det inte skall frysa.
jonasg skrev:
Någon som vet hur denna konstruktion till vevhusventilationen fungerar?`
På Audi tyvärr inte i detalj.
Dock brukar pricipen vara densamma.
Vevhusgaserna släpps ut ur blocket eller ventilkåpan och leds till 2 ställen.
1. Insuget som evakuerar gaserna på tomgång/låglast när man har vacum i insuget.
2. I röret före turbon som evakuerar gaserna på mellan/höglast när det råder övertryck i insuget. Undertryck/vacum hittar man då innan turbon.
Doch är det viktigt att inte trycksätta vevhuset och därav måsta man ha en ventil mellan insug/VV som stänger när der blir övertryck i insuget och det kan vara denna ventil du hittat och försöker beskriva.
jonasg skrev:
är det något miljö skäl till detta? känns ju onödigt att riskera att turbon suger i sej massa skit i onödan?
Miljöskäl ja men även för att hjälpa till att evakuera vevhusgaserna för att undvika övertryck i vevhuset.
Förbikopplad VV är både olagligt och kan vara skadligt för motorn.
Vill man inte ha med sig den oljan som vevhusgaserna innehåller kan man hänga dit en oljefälla som samlar upp detta.
Lycka till!
MVH Jonas
..............