4804
Sök

Svårlöst fall till Saab 9000 CD 2.3l

1 Inlägg
25 februari 2007
Trådstartare
#1
Har en fråga om ett svårlöst fall..

Har en Saab 9000 som oljetryckslampan lyser på..

kollat oljan och det är inga problem..olja finns där..men lampan lyser..så det verkar inte finnas något oljetryck i motorn..

Är det oljepumpen som strejkar å har dött??

Är det något man kan åtgärda å vart sitter pumpen..har hört talas om att den skulle sitta i sumpen någonstans..men kan man fixa detta utan smärre problem och att det skall bli för dyrt eller skall jag skrota bilen??

Hoppas någon kan ge mig ett svar på detta..

Fri fart för ett fritt folk!
14 886 Inlägg
25 februari 2007
#2
slamrar den?
typ lyftarna eller nått sånt?
det borde låta rejält illa om motorn inte har oljetryck

skulle nog börja med att kolla att givaren är hel sen om sladden är hel så den inte ligger i jord någonstans

iaf vanligt på volvosarna vet inte hur det ser ut på saabarna
men när det kommer lite olja som blir liggandes länge kan oljan sabba kabelhöljet och sen när man tex tvättar bilen åker kabelhöljet bort och då kan sladden lägga sig i jord och då tänds oljetryckslampan

Kör fort så hinner inget hända...

-utan 940
1 728 Inlägg
25 februari 2007
#3
Det är nog större chans att det är oljetryckskontakten som har pajat än oljepumpen. Hur du byter den får någon Saab-kunnig svara på...

Edit: För långsam.
Senast redigerat av Andreas 940 (25 februari 2007)

Teddan
2 495 Inlägg
25 februari 2007
#4
reduseringsventilen !!!! är ett gammalt men ack så säkert tips !!!
men kan oxå vara olje pumpen

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

5 710 Inlägg
25 februari 2007
#5
1. Kolla så du HAR dåligt tryck.
För att ta reda på det är mätning av oljetrycket nödvändigt.
Visar det sig att trycket inte är dåligt sitter felet i oljetryckskontakten eller i kabeln till den.
HAR du dåligt tryck kan orsaken vara flera men igentäppt oljesil, dålig oljepump eller kärvande reducerventil är de hetaste tipsen.

Reduverventilen sitter här på din motor:
http://www.geting.se/image.php/21774-Recucerventil234L.JPG
Klickbar

Oljepumpen sitter bakom ett lock som man får bort efter man monterat av den stora remskivan som du ser på bilden.

MVH Jonas
..............

761 Inlägg
25 februari 2007
#6
Vanligast är nog oljetryckskontakten, den sitter på baksidan av blocket med en,, tror det var 28mm fattning. Går att plocka underifrån, fast det är trångt.. Inte helt ovanligt att dessa börjar läcka heller.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

Fri fart för ett fritt folk!
14 886 Inlägg
25 februari 2007
#7
r-ted skrev:
reduseringsventilen !!!! är ett gammalt men ack så säkert tips !!!
men kan oxå vara olje pumpen

är det trycklöst håller jag nog med..samma sak när trycket blir tokhögt inte ovanligt att kulan fastnar

men låter inte motorn illa tror jag inte det är problemet

hade själv nyligen en blinkade oljetryckslampa
ryckte tag i sladden vid givaren sen var det borta

Kör fort så hinner inget hända...


Sök