3077
Sök

lite fundering ang vevhusventilation

.......
2 655 Inlägg
1 mars 2007
Trådstartare
tjena.

har lite funderingar ang vevhusventilationen på min bil. håller på att trima en massa och byter spjällhus till ett där de inte suttit som på de orginala och ska sätta ett oil-catch tank kitt eller va de nu heter men min fundering kring de där är att: 

1:
bilen borde väl gå bättre om jag tar bort de eftersom de kommer varmluft och så därifrån och direkt in i insuget?

2:
det är väl ingen fara för nånting att sättaett såntdär kitt där? innehåller ju en tanksom man sätter dit och ett filter på andra änden. vet att det är delade meningar om de vad folk har hört och så, nu vill ja gå till botten me detta. hur är de?

(har även sökt i forumet men utan att hitta de ja vill veta)

.......
2 655 Inlägg
1 mars 2007
Trådstartare
någon måste veta. skulle som vilja veta så man slipper gå och fundera...

873 Inlägg
1 mars 2007
Aldrig sett någon bara sätta ett filter på andra sidan av oljecatchtanken faktiskt.
Tycker det låter dumt?
Då kan du ju lika gärna bara leda ner slangen i en pet flaska eller något.

De flesta installationer jag sett har oljecatchtanken ersatt orginal oljefiltret för vevhusventilationen som återleds in i insuget.

Don't get mad, get even.

.......
2 655 Inlägg
1 mars 2007
Trådstartare
Sandman skrev:
Aldrig sett någon bara sätta ett filter på andra sidan av oljecatchtanken faktiskt.
Tycker det låter dumt?
Då kan du ju lika gärna bara leda ner slangen i en pet flaska eller något.

De flesta installationer jag sett har oljecatchtanken ersatt orginal oljefiltret för vevhusventilationen som återleds in i insuget.

hmm ook. för de kittet dom sålde på stylingaffären här så är de som en slang man fäster på VV-pipen, som leder till en liten tank (för att ta upp oljan som kommer) sen sitter de ett litet luftfilter på tanken...

Vw trimmare
2 995 Inlägg
1 mars 2007
antingen filter rakt på vevhuset eller tank-insug...dock ologligt med bara filter men jag använde bara filter annars har ju catchtanken noll funktion?

873 Inlägg
1 mars 2007
Mjo.

Men det är ju också just en styling pryl.
Kan väl tänkas att om du ska leda ut rakt i ingenstans gör detta att de mesta kletet fastnar i tanken istället för att sätta igen filtret direkt.
Också sett en hel del som tagit bort alltihopa och satt ett litet filter på alla öppningarna, men jag tror inte det är bra för det.

Jag misstänker att den där prylen inte filtrerar något av de skadliga ämnena ändå. (SBP kommer ju absolut inte godkänna det eftersom den inte är återledande.)
Vad jag förstått får du leta efter något giftigare från motorn att andas in än just vevhusgaserna.

Vevhusventilationen kan ibland dras om på ett mer effektivt sätt än orginal beroende på hur det såg ut från början. (tänker då på konstiga EGR dragningar och liknande för att få ner det slugiltiga avgasvärdet något.)
Men jag skulle personligen inte bygga en vevhusventilation som inte är återledande på en bruksbil.

Men bättre för motorn än att plugga den är det ju såklart, sämmre för dig dock.

Don't get mad, get even.

.......
2 655 Inlägg
1 mars 2007
Trådstartare
Sandman skrev:
Mjo.

Men det är ju också just en styling pryl.
Kan väl tänkas att om du ska leda ut rakt i ingenstans gör detta att de mesta kletet fastnar i tanken istället för att sätta igen filtret direkt.
Också sett en hel del som tagit bort alltihopa och satt ett litet filter på alla öppningarna, men jag tror inte det är bra för det.

Jag misstänker att den där prylen inte filtrerar något av de skadliga ämnena ändå. (SBP kommer ju absolut inte godkänna det eftersom den inte är återledande.)
Vad jag förstått får du leta efter något giftigare från motorn att andas in än just vevhusgaserna.

Vevhusventilationen kan ibland dras om på ett mer effektivt sätt än orginal beroende på hur det såg ut från början. (tänker då på konstiga EGR dragningar och liknande för att få ner det slugiltiga avgasvärdet något.)
Men jag skulle personligen inte bygga en vevhusventilation som inte är återledande på en bruksbil.

Men bättre för motorn än att plugga den är det ju såklart, sämmre för dig dock.

okej. jo ja vet ju att den inte kommer gå igenom bes.

ville som mest ha reda på vad som va effektivast och bäst att göra eftersom de inte sitter nån pip på nya/större spjället så måste ja ju göra på någe vis.jag får väl bygga en extra insgsrör och svetsa på en extra pip på för att kunna sätta fast den på insuget vid bes...

Sök