Motor från 530 till e30, hur avancerat?

CharlieW
1 mars 2007 · 227 Inlägg

Har en krockad 530 som jag är sugen på att turbokonvertera o slänga i motor o drivlina till en e30 men då kommer frågan...

Hur mkt jobb måste man lägga ner på att bända ner en 3.0 med drivlina i en e30 kaross, nån som har prövat???

Senast redigerat av AudiS2 (1 mars 2007)

VVS:are Våga Vägra Saab ;)
CharlieW
4 mars 2007 · 227 Inlägg

är det verkligen ingen som vet???

VVS:are Våga Vägra Saab ;)
Team-Adolfsson Gödseldräng
4 mars 2007 · 4 529 Inlägg

är inne på samma spår hehe tycker någon borde ha gort det eller ?

CharlieW
4 mars 2007 · 227 Inlägg

ja eller hur, eller är vi bara helt knäppa???

VVS:are Våga Vägra Saab ;)
GurraG INGET ANNAT!!
4 mars 2007 · 1 725 Inlägg

har ingen testat innan så får väl du göra det??

CharlieW
4 mars 2007 · 227 Inlägg

ja jo de e ju väldigt sant som du säger

VVS:are Våga Vägra Saab ;)
Team-Adolfsson Gödseldräng
4 mars 2007 · 4 529 Inlägg

AudiS2 skrev:
ja eller hur, eller är vi bara helt knäppa???

hehe ja du tongue
kanske vi är
jag var å köpte min e30 i förgår och nu när den står nermonterad för rostlagning så hade jag tänk å häva i en motorn från en bmw 740 tongue
kommer gå rätt så rejält då men vet inte om jag vågar bygga om det för man vet ju aldrig om det blir bra big_smile

CharlieW
4 mars 2007 · 227 Inlägg

hehe ja det kan nog bli lite större probs me en 740 motor skulle jag kunna tänka mej

VVS:are Våga Vägra Saab ;)
Kristian_L
4 mars 2007 · 1 893 Inlägg

Jag håller på med ett helt annat motor byte, förberedelse stadiet ännu, mest pga penga brist. Det i sin tur beror på att jag väntar tills jag har råd att köpa en helt ny motor.
Nästa höst blir det dags.

Jag har ingen sten koll på BMW generationer. Är e30 3 eller 5 hundra serie kaross?
En tre litare borde gå i med skohorn. Tyska tuning företagen (Hartge, Haman o fler.) har ju fått i åttor. Det jobbigaste idag är om man behöver ta med motorns dator/styrenhet. Kan bli en hel del pillande med elsidan. Sedan för att få bessiktigat en bil med kraftigare motor, bör man ta bromsarna från donerar bilen också.

Jag började redan innan jag köpte min bil med att maila SBP(Svensk BilProvning)- tekniska avdelning och fråga vad som gäller.
Jag frågade om jag fick byta V6an på 2.8 liter mot en 5.7 liters V8 från Corvette. (Skohorn behövs. Men det går.) Senare ändrade jag mig angående vilken motor jag skall ha, men svaren angående åttan var kristallklara och gäller även den kompressor matade 3.8 liters sexa jag håller på att spara till.
Faktum är att pga SBP's regler valde jag att nergradera från 8a till 6a. Eftersom jag max får plocka ur ca 300hkr ur en motor i bilen (Max 15kW/100kg-bil) så beslöt jag mig för kompressor V6an. Då kan jag bessiktiga bilen med 280 original (För motorn) hästar. Resten av säsongen kan jag köra med mindre drivhjul på kompressorn och ca 400hkr (550Nm).

Jag skulle tro att ungefär samma regler gäller din turbo-matade BMW, samma där, du kan sänka laddtrycket inför SBP, resten av säsongen kan du köra på fullt tryck. wink

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
LoFET Almännt tokig
5 mars 2007 · 481 Inlägg

finns ju en hel del som kör med 535 motor i e30 så 530 bör inte vara värre. eller är det v8:an ?

Inline sixes ist sie scheisse.......
CharlieW
5 mars 2007 · 227 Inlägg

Kristian_V skrev:
Jag håller på med ett helt annat motor byte, förberedelse stadiet ännu, mest pga penga brist. Det i sin tur beror på att jag väntar tills jag har råd att köpa en helt ny motor.
Nästa höst blir det dags.

Jag har ingen sten koll på BMW generationer. Är e30 3 eller 5 hundra serie kaross?
En tre litare borde gå i med skohorn. Tyska tuning företagen (Hartge, Haman o fler.) har ju fått i åttor. Det jobbigaste idag är om man behöver ta med motorns dator/styrenhet. Kan bli en hel del pillande med elsidan. Sedan för att få bessiktigat en bil med kraftigare motor, bör man ta bromsarna från donerar bilen också.

Jag började redan innan jag köpte min bil med att maila SBP(Svensk BilProvning)- tekniska avdelning och fråga vad som gäller.
Jag frågade om jag fick byta V6an på 2.8 liter mot en 5.7 liters V8 från Corvette. (Skohorn behövs. Men det går.) Senare ändrade jag mig angående vilken motor jag skall ha, men svaren angående åttan var kristallklara och gäller även den kompressor matade 3.8 liters sexa jag håller på att spara till.
Faktum är att pga SBP's regler valde jag att nergradera från 8a till 6a. Eftersom jag max får plocka ur ca 300hkr ur en motor i bilen (Max 15kW/100kg-bil) så beslöt jag mig för kompressor V6an. Då kan jag bessiktiga bilen med 280 original (För motorn) hästar. Resten av säsongen kan jag köra med mindre drivhjul på kompressorn och ca 400hkr (550Nm).

Jag skulle tro att ungefär samma regler gäller din turbo-matade BMW, samma där, du kan sänka laddtrycket inför SBP, resten av säsongen kan du köra på fullt tryck. wink

e30 är 318, 325 mm.. men jag har inte tänkt besikta den med motorbytet har bara tänkt leka sönder skiten... men jag tackar för svaret det kan vara bra å veta sånt där..

VVS:are Våga Vägra Saab ;)
CharlieW
5 mars 2007 · 227 Inlägg

LoFET skrev:
finns ju en hel del som kör med 535 motor i e30 så 530 bör inte vara värre. eller är det v8:an ?

har du nån länk till nån som har gjort det??

VVS:are Våga Vägra Saab ;)
LoFET Almännt tokig
6 mars 2007 · 481 Inlägg

sett på blocket mm.
såg nu att eklund21 här på forumet har en e30 med 3,5 konvertering.

Senast redigerat av LoFET (6 mars 2007)

Inline sixes ist sie scheisse.......
OlegLind
6 mars 2007 · 23 Inlägg

Om motor från 530 kommer att passa in i e30 kaross så tänk på att du måste byta ut kablar och databoxen och kanske lite till. Det är MYCKET jobb. Det kan ta ett halvt år innan du är klar, beroende på hur mycket tid du satsar på den. Och tänk på att driftlinan är inte samma. det kan bli problem också.

stay real
BMW E46 coupe 323 "Samurai" (2000)
BMW E91 320/325 m50 Turbo 22 fälgar "Out of the cave" (2006)
Darkie dARKiE
6 mars 2007 · 5 031 Inlägg

LoFET skrev:
finns ju en hel del som kör med 535 motor i e30 så 530 bör inte vara värre. eller är det v8:an ?

beror på vilken årsmodell på 530:in det är.. min -88 har tex, bara stora sexan på 188hk. medans -93 / -94 har ca: 218hk orginal och då är det v8: motorerna..

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Errol
11 mars 2007 · 320 Inlägg

bmw 530..vilken årsmodell  + fullständig modell tänker du på ?

CharlieW
11 mars 2007 · 227 Inlägg

Errol skrev:
bmw 530..vilken årsmodell  + fullständig modell tänker du på ?

det är en -88 eller -89, fullständig modell?

VVS:are Våga Vägra Saab ;)
Nathi
12 mars 2007 · 100 Inlägg

Hej
Här har du en bra sida om motorbytet

http://www.e30.de/335i/00.htm

/// Nathi

CharlieW
12 mars 2007 · 227 Inlägg

Nathi skrev:
Hej
Här har du en bra sida om motorbytet

http://www.e30.de/335i/00.htm

/// Nathi

tackar ska glo runt där lite senare...

VVS:are Våga Vägra Saab ;)
bjooork
12 mars 2007 · 126 Inlägg

Att få plats är väl inga problem:P
http://www.bmw-power.de/Fahrzeuge/E30_3 … rsicht.htm

tror även en i norge har gjort likadant:P
detta vill vi se i sverige:D


/Björk

Senast redigerat av bjooork (12 mars 2007)

Sponsorer och Samarbetspatners:
R. Björk Trading AB
JM Däck
Spacer.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang