740 motor i 240

Draike ▬▬▬▬▬▬▬
6 mars 2007 · 106 Inlägg

Tjo!

Jag har en b23e motor från en 740 liggandes hemma.
Är det mycket som behövs göras/ändras för att få den att passa i en 240?
är tacksam för så mycket svar som möjligt! smile

▬▬▬▬▬ ᴺᴱᴹᴼᴿᴵᴬᴻ | ²ººᴳᴸᵀ ▬▬▬▬▬
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄
twin_cam Smålänning
6 mars 2007 · 7 877 Inlägg

Tror den ska passa rakt i växellådan, men du kan behöva göra om motorfästena.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Draike ▬▬▬▬▬▬▬
6 mars 2007 · 106 Inlägg

twin_cam skrev:
Tror den ska passa rakt i växellådan, men du kan behöva göra om motorfästena.

Ja fan, jag var rädd för det!
sen har jag hört att torpedväggen måste modifieras, men det kanske bara är snack?

▬▬▬▬▬ ᴺᴱᴹᴼᴿᴵᴬᴻ | ²ººᴳᴸᵀ ▬▬▬▬▬
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄
j_bob
6 mars 2007 · 5 Inlägg

De e nog bara skit snack, när man bygger t.ex en folkracebil så e de bara att slänga i skiten. möjligt att som twin_cam skrev byta fäste.

"Att burna eller att inte burna de e frågan"
twin_cam Smålänning
6 mars 2007 · 7 877 Inlägg

Draike skrev:

twin_cam skrev:
Tror den ska passa rakt i växellådan, men du kan behöva göra om motorfästena.

Ja fan, jag var rädd för det!
sen har jag hört att torpedväggen måste modifieras, men det kanske bara är snack?

Det är nog bara snack. 240 fanns B230. Om man ska stoppa en sån motor i en 140 kan jag tänka mig att mer än motorfästena måste ändras. Inte annars.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Draike ▬▬▬▬▬▬▬
6 mars 2007 · 106 Inlägg

ok. men då är det nog bara snack!
skapligt drygt att göra om motorfästerna!

så det ska alltså inte vara så mkt mer än att jag måste ändra motorfästerna?tongue

▬▬▬▬▬ ᴺᴱᴹᴼᴿᴵᴬᴻ | ²ººᴳᴸᵀ ▬▬▬▬▬
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄
nygren_89
6 mars 2007 · 106 Inlägg

jag har en motor från en 740 i min tongue o de va inga problem....

Amazon_123GT Driifter;)
6 mars 2007 · 1 630 Inlägg

motorfästena är samma på 240 740.. men du behöver modda torpedväggen lite för fördelaren sitter i bakkant av toppen på 740 motorer .. men de finns täckplugg till de o så sätter du dit blockmonterad fördelare på din 740 motor så e de bara koppla den el som behövs så e3 de klart;I

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
Aga_Diff Bärs!
6 mars 2007 · 3 456 Inlägg

twin_cam skrev:

Draike skrev:

twin_cam skrev:
Tror den ska passa rakt i växellådan, men du kan behöva göra om motorfästena.

Ja fan, jag var rädd för det!
sen har jag hört att torpedväggen måste modifieras, men det kanske bara är snack?

Det är nog bara snack. 240 fanns B230. Om man ska stoppa en sån motor i en 140 kan jag tänka mig att mer än motorfästena måste ändras. Inte annars.

Tror inte det är så mkt snack... visst fanns 240 med B230, men om du kollar lite till så ser du att fördelaren sitter i blocket då & inte i toppen som på 740! och jag är ganska säker på att på B230E sitter den just i toppen, tror inte den går i utan att modda torpeden, eller flytta ner fördelaren... vxl lådan passar rak av iaf. men du får byta den biten som håller i växel spaken, för dom är olika på 2 & 740...

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Aga_Diff Bärs!
6 mars 2007 · 3 456 Inlägg

Amazon_123GT skrev:
motorfästena är samma på 240 740.. men du behöver modda torpedväggen lite för fördelaren sitter i bakkant av toppen på 740 motorer .. men de finns täckplugg till de o så sätter du dit blockmonterad fördelare på din 740 motor så e de bara koppla den el som behövs så e3 de klart;I

Precis så... wink

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
760turbo
7 mars 2007 · 220 Inlägg

bara att kasta i den. enda som kan ta emot är om du har fördelarlocket på kamaxlen. så kan den ta emot lite bara byta mellan axel så du får den där framme isf

Draike ▬▬▬▬▬▬▬
7 mars 2007 · 106 Inlägg

Tack så mycket för svaren!

Ja, visst är det så! Men ska nog inte alltför stora förändringar i torpedväggen då...

▬▬▬▬▬ ᴺᴱᴹᴼᴿᴵᴬᴻ | ²ººᴳᴸᵀ ▬▬▬▬▬
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄
HoKkee
7 mars 2007 · 845 Inlägg

vad ajg vet så är de bara motorfästenasom måste fixas-..

absolute_teddan
8 mars 2007 · 247 Inlägg

Aga_Diff skrev:

Amazon_123GT skrev:
motorfästena är samma på 240 740.. men du behöver modda torpedväggen lite för fördelaren sitter i bakkant av toppen på 740 motorer .. men de finns täckplugg till de o så sätter du dit blockmonterad fördelare på din 740 motor så e de bara koppla den el som behövs så e3 de klart;I

Precis så... wink

ja eller inte. jag satte i en b21et i min 740 a-traktor fast det va ett litet tag sen. Det som skiljer är motorfästerna men det är bara att ta dom ifrån en motor som har suttit i en 240. mkt lätt. just de olje kylen skiler men bara om det är turbo och det va det inte. men du skrev att du hade en b23e och om det är en b23 så sitter fördelaren i blocket (alla 740 hade inte fördelaren på toppen) och om fördelaren sitter på toppen måste du även ta den tändnings boxen som ljusterar tänningen. men är det en b23e så passar det rakt i din bil om du tar dina gammla motor fästen.

MVH

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang