3168
Sök

Weatgate på diesel?

342 Inlägg
14 mars 2007
Trådstartare
#1
Är det någon som vet om det går att montera westgate på en dieselbil?
det går ju inte att montera dumpventil utan att modifiera och bygga om!

Once you go Skyline, you´ll never go back!

217 Inlägg
14 mars 2007
#2
ö är det inte westgate på dieslar?

342 Inlägg
14 mars 2007
Trådstartare
#3
jag vet inte, inte vad jag har kunnat hitta på min iaf...

Once you go Skyline, you´ll never go back!

Lastbilsmekaniker
35 Inlägg
14 mars 2007
#4
Nej de e inte wastegate på dieselmotorer de har så små turbos att de inte kan ladda mer än motorn tål!!!

217 Inlägg
14 mars 2007
#5
760_tic skrev:
Nej de e inte wastegate på dieselmotorer de har så små turbos att de inte kan ladda mer än motorn tål!!!

de låter lite knäppt turbo utan westgate, hur länge håller en turbo som laddar allt den klarar hela tiden?

too fast to live, too young to die
357 Inlägg
166 Inlägg
14 mars 2007
#7
alla bilar med turbo har väl Wastegate.

342 Inlägg
14 mars 2007
Trådstartare
#8
760_tic skrev:
Nej de e inte wastegate på dieselmotorer de har så små turbos att de inte kan ladda mer än motorn tål!!!

Går det att monter på något sätt tror du?

Once you go Skyline, you´ll never go back!

too fast to live, too young to die
357 Inlägg
14 mars 2007
#9
VivaLaFritz skrev:
760_tic skrev:
Nej de e inte wastegate på dieselmotorer de har så små turbos att de inte kan ladda mer än motorn tål!!!

Går det att monter på något sätt tror du?

kan slå vad om att du redan har det...så pass ny som din bil är dessutom.. har du inte det redan så vinner du ju absolut inget på det eftersom du då bara kan välja att släppa ut det tryck som nu inte skulle släppas ut, ifall du inte har wastegate...
du förlorar ju inget tryck utan...men antagligen finns det redan wastegate, som sagt var..


342 Inlägg
14 mars 2007
Trådstartare
#10
Simppi skrev:
VivaLaFritz skrev:
760_tic skrev:
Nej de e inte wastegate på dieselmotorer de har så små turbos att de inte kan ladda mer än motorn tål!!!

Går det att monter på något sätt tror du?

kan slå vad om att du redan har det...så pass ny som din bil är dessutom.. har du inte det redan så vinner du ju absolut inget på det eftersom du då bara kan välja att släppa ut det tryck som nu inte skulle släppas ut, ifall du inte har wastegate...
du förlorar ju inget tryck utan...men antagligen finns det redan wastegate, som sagt var..

Ja, jag får ta en riktig titt i morgon och se vart den kan sitta i så fall... 
den bör ju till 110% sitta sunt turbon tycker jag (vad jag sett på alla andra bilar)!
men det är själva ljudet jag vill ha, för en polare sa att ett "screamerpipe" på westgaten skulle låta ungefär som en dumpventil..  och en dump kan jag ju inte ha!

Once you go Skyline, you´ll never go back!

too fast to live, too young to die
357 Inlägg
14 mars 2007
#11
jo den ska sitta före turbon för att kunna styra avgaserna förbi avgasturbinen.
screamerpipe? har jag aldrig hört talas om så det kan jag inte säga ngt om...
men det finns elektriska dumpar till dieslar om du nu vill ha ljudet!

mvh


342 Inlägg
14 mars 2007
Trådstartare
#12
Simppi skrev:
jo den ska sitta före turbon för att kunna styra avgaserna förbi avgasturbinen.
screamerpipe? har jag aldrig hört talas om så det kan jag inte säga ngt om...
men det finns elektriska dumpar till dieslar om du nu vill ha ljudet!

mvh

Jo, det satt förr på dom tidigare tävlingsbilarna Audi Sportquattro och Audi S1 på 80talet!
Tror att det sitter ett sånt på "tumez" civic här på garaget oxå..  han har en bild på det, jag tror det är ett sceamerpipe iaf, är inte säkert!

Once you go Skyline, you´ll never go back!

169 Inlägg
14 mars 2007
#13
Simppi skrev:
jo den ska sitta före turbon för att kunna styra avgaserna förbi avgasturbinen.
screamerpipe? har jag aldrig hört talas om så det kan jag inte säga ngt om...
men det finns elektriska dumpar till dieslar om du nu vill ha ljudet!

mvh

Vart wastegaten sitter beror helt på om den är integrerad i tubon eller inte. Är den inte det kan den sitta var som hellst på grenröret.

turbo med integrerad WG
http://www.blocket.se/vi/11169386.htm?ca=22_s

turbo utan WG. Här sitter WG ansluten i bakant där man kan se två pinnbultar.
http://www.blocket.se/vi/10938770.htm?ca=22_s

Innan man slänger ur sig en massa osanningar kan man ju kolla upp hur det igentligen ligger till eller låta bli och svara på inlägget.

Mvh Mattias

342 Inlägg
14 mars 2007
Trådstartare
#14
Mattias_M skrev:
Simppi skrev:
jo den ska sitta före turbon för att kunna styra avgaserna förbi avgasturbinen.
screamerpipe? har jag aldrig hört talas om så det kan jag inte säga ngt om...
men det finns elektriska dumpar till dieslar om du nu vill ha ljudet!

mvh

Vart wastegaten sitter beror helt på om den är integrerad i tubon eller inte. Är den inte det kan den sitta var som hellst på grenröret.

turbo med integrerad WG
http://www.blocket.se/vi/11169386.htm?ca=22_s

turbo utan WG. Här sitter WG ansluten i bakant där man kan se två pinnbultar.
http://www.blocket.se/vi/10938770.htm?ca=22_s

Innan man slänger ur sig en massa osanningar kan man ju kolla upp hur det igentligen ligger till eller låta bli och svara på inlägget.

Mvh Mattias

Okej smile jag får tacka så jättemycke, det där var det bästa svaret jag fått idag smile ska kolla upp det där direkt i morgon!

Mvh Fredrik

Once you go Skyline, you´ll never go back!

5 710 Inlägg
15 mars 2007
#15
Det finns både dieselmotorer och bensinmotorer som har och inte har WG.
Dock kan man säga att det idag är vanligast att turbo motorer har WG,.... anledningen är att man får ett bredare register.

MVH Jonas
..............

too fast to live, too young to die
357 Inlägg
15 mars 2007
#16
Mattias_M skrev:
Simppi skrev:
jo den ska sitta före turbon för att kunna styra avgaserna förbi avgasturbinen.
screamerpipe? har jag aldrig hört talas om så det kan jag inte säga ngt om...
men det finns elektriska dumpar till dieslar om du nu vill ha ljudet!

mvh

Vart wastegaten sitter beror helt på om den är integrerad i tubon eller inte. Är den inte det kan den sitta var som hellst på grenröret.


Innan man slänger ur sig en massa osanningar kan man ju kolla upp hur det igentligen ligger till eller låta bli och svara på inlägget.

Mvh Mattias

slängde väl inte ur mig någon osanning...
Simppi skrev:
jo den ska sitta före turbon för att kunna styra avgaserna förbi avgasturbinen

... sa att den ska va FÖRE turbon...inget om att den måste va integrerad i turbon...

innan man slänger ur sig en massa anklagelser kan man ju fundera 2 gånger om det så krävs...

mVH..


Dr. Turbo
459 Inlägg
15 mars 2007
#17
det jag tror ni försöker säga är att vissa dieslar har VNT turbo och behöver därav ingen WG för att styra laddtrycket smile


169 Inlägg
15 mars 2007
#18
@simppi: Det var inte dig jag syftade på heller. Därimot påstod någon att turbodieslar INTE har en tryckbegränsningsventil (Wastegate), vilket inte stämmer.

Att det sen finns turbodieslar i bilar som inte har en WG, låter jag vara osakt.

I större motorer till lastbilar och fatygsdielar har man det oftast inte.

Mvh Mattias
Senast redigerat av Mattias_M (15 mars 2007)

too fast to live, too young to die
357 Inlägg
15 mars 2007
#19
Mattias_M : okej ^^, får ursäkta för det!

..detta hör inte direkt till tråden men vad är en VNT turbo? (A)tongue ..som Big Al skrev om ..


342 Inlägg
15 mars 2007
Trådstartare
#20
Många olika svar på min lilla fråga, men har gjort en liten extra koll idag och kollat lite mer noga, fast det är ganska svårt att se, för uppifrån så ser man absolut inte mycke..  sen underifrån så har man i framvagnsbalk ivägen, men jag tror bestämt att jag såg nåt som liknade en "inbyggd" westgate bredvid turbon..  kan ha fel oxå men tror det var det jag såg..  ska försöka ta ett kort nästa gång jag är under, det kan bli redan i morgon smile

Once you go Skyline, you´ll never go back!


Sök