2858
Sök

Mamma lurad av firma att köra olagligt? -- Verkar lösa sig nu!

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
19 mars 2007
Trådstartare
#1
Mamma lämnade för ett par veckor sedan in sin bil för kamremsbyte på märkesverkstad.
Eftersom de inte tagit hem rätt delar drog det ut på tiden, och de lånade henne en annan bil när de haft hennes i fem dagar och hon behöver bil i sitt arbete.

Lånebilen hon fick visade sig ha sommardäck och dessutom var spolningen paj. Det rådde minst sagt vinterväglag, och var dessutom mycket slaskigt. Jag hävdade att det var olagligt att köra med bilen, men mamma tyckte inte att hon hade något val.

Till slut återfick hon sin egen bil, men när hon skulle starta den förra veckan skramlade det till och bilen gick sedan extremt ojämt. Det lät som om kamremmen hoppade, sa mamma, och kontaktade verkstaden igen. Hon fick lov att själv ta den till verkstaden på nytt (inte helt lätt, den tjuvstannade och gick ojämt och hon var tämligen tveksam till att alls komma fram), och där fick hon återigen den andra lånebilen.

Idag fick hon veta att det var ett löphjul till kamremmen som lossnat, och att de inte har tid att fixa det just nu. Hon får alltså behålla lånebilen tills vidare.

Nyfiken som jag är bad jag om regnumret på lånebilen och tänkte att det kanske är enklare att bara byta bil med firman rakt av om det ska hålla på och strula så här. När jag kollar bilen visar det sig att den varit avställd sedan firman köpte den 2004!?

Då har alltså mamma kört omkring i flera veckor i en avställd bil med sommardäck och dessutom utan vindrutespolning (det måste man väl ha?) utan att de ens sagt något?

Vad kan hända om man blir stoppad i en sådan situation?

Jag tyckte det var förfärligt ansvarslöst av en märkesverkstad/handlare att göra så?

JAG som handlar med bilar vid sidan av skulle inte lura ut någon i en bil som inte var okej utan att tala om det så att den som ska köra själv kan avgöra om det är acceptabelt. (En del köpare ska ha bilen avställd och flytta sina försäkringar och greja, och då talar jag ju såklart om att bilen egentligen inte får köras så, och om något inte är godkänt på en bil måste ju den som kör få veta det?)

Nu fick hon order av mig om att säga till firman att bilen är avställd, jag tyckte att det måste de ju lösa åt henne, så kan hon ju inte köra omkring, men firman sa bara att de inte kan ha alla bilar påställda hela tiden. Hela tiden, nä, men kanske om bilen ska lånas ut till en kund i flera veckor?!

Vad tycker ni?
Någon som vet vad som kan hända om mamma blir stoppad?

// Ellen
Senast redigerat av vulture (19 mars 2007)

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

Hojmek
748 Inlägg
19 mars 2007
#2
åk tillbaks med bilen å fråga vad fan dom håller på med. Låter som att det jobbar ett gäng inkompetenta nollor på " verkstaden "

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
19 mars 2007
#3
Det är väl alltid förarens ansvar att se till att kontrollera att den får framföras på allmän väg?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
19 mars 2007
#4
Det låter inte helt vettigt dedär hopaps dom blir svartlistade.


7 100 Inlägg
19 mars 2007
#5
dom måste väll låna ut en vettig bil som går och köra med!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Skogs Arbetare
413 Inlägg
19 mars 2007
#6
Är dom verkligen att lita på då?? ta en annan verksatad, dt skulle jag göra....

Go For It!!

302 Inlägg
19 mars 2007
#7
jag lånade morsans bil som va körförbud på men den va dock försäkrad  och jag blev stannad av polisen givetvis och då fick jag böta så det är förarens skyldighet att kolla sånt innan man kör. tycker det är helt oacceptabelt av en seriös bilverkstad att göra så. en låne bil tycker man u borde va i tiptop skick
mvh

Chuck Norris can cook minute rice in 30 seconds.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
19 mars 2007
#8
Skulle dock tippa på att man klarar sig ur ett möte med polisen genom att man handlat i god tro, eftersom det är en märkesverkstad så förväntar man sig att bilen är laglig att köra.
Ring upp dom igen dock o se till att dom antingen fixar upp den bilen som hon har nu eller slänger fram en ny, hota gärna med lokaltidningen om dom strular.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

302 Inlägg
19 mars 2007
#9
du kanske skulle skicka brev te sverker på plus då djävlar hehe

Chuck Norris can cook minute rice in 30 seconds.

Pulverlackerare/Taxichaffuör
455 Inlägg
19 mars 2007
#10
Det låter helt otroligt att en seriös märkesverkstad skulle lämna ut en sån där bil som lånbil till kunder.. åk dit och fråga vad dom håller på med?!
Senast redigerat av hanzzaq (19 mars 2007)


1 414 Inlägg
19 mars 2007
#11
Ring Aftonbladet, helt klart något dom lär ta upp!!! sånt här behöver alla få reda på... det lär vara många som inte kollar upp lånebilarna...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

Administratör
11 855 Inlägg
19 mars 2007
#12
Jag tipsade Aftonbladet om den här tråden nu. Hoppas de kollar på det, för det låter helknäppt ärligt talat.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

4 571 Inlägg
19 mars 2007
#13
Det låter ju faktiskt helsjukt att en märkesverkstad gör på detta vis.

Dels att bilen inte hade vinterdäck låter ju direkt skumt att bilen sedan är avställd är för mig helt ofattbart att man kan lämna ut till en kund.


TeamWCR.se
533 Inlägg
19 mars 2007
#14
Vad jag har som erfarenhet av bilfirmor så är oxå alla deras bilar avställda. men när man ska ut och provköra så får man grönplåtar. en tillfällig försäkring och påställning. detta kanske är ngt som ni ska ha fått med men inte fått ?

mitt förslag ring dom och skäll ut


873 Inlägg
19 mars 2007
#15
Izual skrev:
Det låter ju faktiskt helsjukt att en märkesverkstad gör på detta vis.

Dels att bilen inte hade vinterdäck låter ju direkt skumt att bilen sedan är avställd är för mig helt ofattbart att man kan lämna ut till en kund.
Efter att ha sett reportaget på Kalla Fakta för något år sedan (ja ja, man får ta allt med en nypa salt) samt egna erfarenheter så finner jag ingenting otroligt.

En del driver verkligen med vanliga människor som inte kan något om bilar så långt det bara går. Fått säga till bekanta hur de ska säga för att inte bli överkörda totalt.
Har många historier på lager om vänner som fått ansvaret för fel som verkstaden gjort överlagda på sig själva.

Ett fall där verkstaden försökte ta betalt för att ha bytt däck och åtgärdat bromsfel, fast de inte ens plockat av de däcken som satt på när den rullade in.
Inget hände förens ägaren vägrade hämta ut sitt fordon och sedan ringde dit polisen.

Don't get mad, get even.

113 Inlägg
19 mars 2007
#16
Vad e det för en verkstad!?! "Putte i gropen" låter det som.. Antingen så har man en lånebil lr så har man inte.. hmm


Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
19 mars 2007
Trådstartare
#17
Okej, nu tror jag det löst sig. smile

Bilfirman sa först till mamma på telefon att hon skulle få en grönskylt att åka på, men när hon svängde in hos firman var de utlånade allihop (fler kunder som åker avställda lånebilar tro? wink ) så hon fick åka utan. De kunde faktiskt inte ställa på bilen åt henne.

Jag ringde en kompis på en annan bilfirma och tog reda på precis vad som gäller för grönskyltar, och det blev inte mer lagligt för mamma att åka på en sådan - gäller till exempel bara vid provköring och hon får heller inte transportera något i bilen om hon åker på grönskyltar. Drar man det hårt får hon heller inte använda bilen annat än under firmans öppettider. Lätt när man jobbar i vården.... smile Ohållbart i alla fall.

Hörde också hur det funkar med firmornas sk "flytande försäkringar" (vilket denna bil omfattas av) så att jag vet att hon i alla fall går skadeslös om något händer, hon är just nu sex mil hemifrån hos min syster, och hade inte försäkringen gällt hade hon heller inte fått köra tillbaks bilen för mig.

Ringde sedan trafikpolisen i Skara och frågade dem vad som gäller, och en avställd bil får givetvis inte köras. Iom att hon kört i god tro hade det nog blivit ägarens problem, men nu har jag ju talat om för henne att den är avställd, så nu är det inte så enkelt längre.

När jag visste vad som gällde fick jag äntligen tag i firman också (upptaget innan) och förklarade problemet och krävde att de ställde på bilen åt henne. Firman var tveksam, och erbjöd åter en grönskylt.
Förklarade då att mamma haft bilen sammanlagt ett par veckor nu, och att jag VET att man inte får åka på grönskylt på det viset. Han började säga emot, men eftersom jag hade koll på reglerna gav han med sig och konstaterade att det ju var som jag sa...

Sa också att jag reagerat på bilens skick redan första omgången, då den hade sommardäck och saknade spolning. I vintervädret. Släppa iväg en kund på det viset?!
Det tyckte han ju inte var så bra...

Och så upprepade jag att de var tvugna att lösa problemet, enklast genom att ställa på bilen (Hade fler förslag i bakfickan men behövde inte använda dem).
Han lovade då att göra det, och jag sa att det skulle ordnas genast så att jag kunde kolla det på datorn också. Men det skulle inte synas direkt förklarade han, så då kontrade jag med att han fick skriva ut ett påställningsbevis som mamma fick hämta ("ska medföras vid färd" brukar det ju stå på det) så det lovade han att ordna.

Så mamma har fått order om att åka in och hämta pappret när hon åker från syrran, och sedan ska bilen vara okej så länge det inte blir vinterväglag. Ja, spolningen funkar inte heller men det kan hon leva med...

TACK för era tankar och tips. Måtte hon nu få sitt papper, annars blir det inte kul för firman... smile

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
19 mars 2007
#18
sedär smile men hoppas fortfarande att aftonbladet tar med de : )


Administratör
11 855 Inlägg
19 mars 2007
#19
dusty skrev:
sedär smile men hoppas fortfarande att aftonbladet tar med de : )
De lär de nog inte göra. finns ju ingen story längre smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Thorssa
19 mars 2007
#20
Fråga: Varför lämnade ni in bilen på samma verkstad när de tydligen inte gjorde ett vidare bra jobb på något plan den första gången?


Sök