beda skrev:
Vad e de som gör så att man inte "ska/bör" köra med öppen dump på vissa bilar då?
Läs den länk silverbird länkade till några inlägg upp.
Informationen i det inlägget är inte påhittad.....och den gäller generellt för bilar med LMM.
Dock som sagt.....är vissa motorer känsligare än andra, på endel funkar det endå med dump och på andra inte.
Det man inte skall glömma bort är att det blir
något fel även om bilen inte krånglar med att sätta felkod mm.....det går inte att komma ifrån.
>>Connidja, anledningen till att en återcirkulerande avlastning kan pysa är för att man släpper luft med högt tryck ut i lägre tryck= då blir det ett ljud.
Turbon trycksätter luften och när gasspjället stängs släpper man trycksatt luft ut i icke trycksatt luft och då blir det ett pys (testa gärna med munnen

)
HUR mycket det låter beror på många faktorer......
• Hur öppna är luftvägarna?
• Vart sitter AV:n placerad?
• Vilket laddtryck?
• Vilken AV?
osv osv
MAP-sensor =
Manifold
Absolute
Pressure eller på svenska: tryckgivare i insuget.
Har man detta och INGEN LMM (det finns bilar med både och) kan man köra öppen dump utan några som helst teoretiska nackdelar som har med "förlorad" luft att göra.
Anledningen är att styrsystemet istället räknar ut luftmassan genom att mäta trycket genom MAP-sensor och ta redan på temeraturen (genom en givare till).
Vet man tryck/temp kan man räkna ut massan och vet man masan kan man räkna ut vilken bränslemängd som är lämplig.
Tryckgivaren sitter i insuget (dvs efter spjället) och vi avlastar med AV INNNAN spjället = mätningen blir rätt oavsett om man återcirkulerar eller dumpar rakt ut.