2443
Sök

Återger en återcirkulerande dump ventil samma pys ljud som en "öppen".

Solfilmsmontör
950 Inlägg
21 mars 2007
Trådstartare
Ja topicen säger de mesta. Eftersom jag hört att på min audi s4'a -92'a ska de vara återcirkulerande dump på så undrar jag om en återcirkulerande återger de här pysljudet också som på en atmosfärisk (öppen)?

Hoppas på svar.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

Smålänning
7 887 Inlägg
21 mars 2007
Det räcker oftast med sportluftfilter för att få pysljudet om man har återcirkulerande dumpventil. Att byta den mot en öppen är på de flesta bilar en väldigt dålig idé, då man tappar tomgång. Men har bilen mapsensor så ska det gå.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Solfilmsmontör
950 Inlägg
21 mars 2007
Trådstartare
twin_cam skrev:
Det räcker oftast med sportluftfilter för att få pysljudet om man har återcirkulerande dumpventil. Att byta den mot en öppen är på de flesta bilar en väldigt dålig idé, då man tappar tomgång. Men har bilen mapsensor så ska det gå.

Okej är inte så jätte duktig på detta, men en mapsensor är de nån form av styrbox eller nått som "mappar" sig själv? Men frågan kvarstår ändå om ja köper nån eftermarknads återcirkulerande, kommer ja få ljudet då?

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
21 mars 2007
du kommer inte få det ljudet som man får med en öppen.. eftersom en öppen skickar trrycket rätt ut (det som gör pyset) en återcirkulerande släpper in trycket i systemet igen så det inte är ute... men öppet filter brukar hjälpa för att få ut lite dumpljud.. så det är ju värt att pröva det först???

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

Beyond Godlike
146 Inlägg
21 mars 2007
Hmm. Angående mapsensorn så är jag ett frågetecken. Men en återcirkulerande ger inte ifrån sig något pysljud. Köp en hybrid och ställ in hårdheten själv (dvs, när du vill att den ska pysa/öppna). Det är iaf mitt tips.

Dom säger det!

666 Inlägg
21 mars 2007
DEt finns många olika återförslutande dumpar, vissa pyser mer än andra, men som det tidigare är sagt så ett öppet luftfilter gör mycket för ljudet, på polaren 9000 så körde han med orginal dump och öppet luftfilter, dumpen pös iaf så man hörde den, han bytte sedan till en lika dan som jag har, JBR A25, så nu pyser även hans riktigt bra smile

angående det med mapsensor osv, har man en luftmassemätare så funkgerar det inte med en öppen dump, kolla in länken och läs igen om mycket bra information
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=80329
//Silver

Beyond Godlike
146 Inlägg
21 mars 2007
silverbird skrev:
DEt finns många olika återförslutande dumpar, vissa pyser mer än andra, men som det tidigare är sagt så ett öppet luftfilter gör mycket för ljudet, på polaren 9000 så körde han med orginal dump och öppet luftfilter, dumpen pös iaf så man hörde den, han bytte sedan till en lika dan som jag har, JBR A25, så nu pyser även hans riktigt bra smile

angående det med mapsensor osv, har man en luftmassemätare så funkgerar det inte med en öppen dump, kolla in länken och läs igen om mycket bra information
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=80329
//Silver

Jag har en öppen... Eller, en hybrid. Återcirkulerar när jag inte gasar så hårt, och släpper ut övertrycket när jag gasar desto mer......

Nåväl. Vad menar du med att det inte funkar? Min funkar hur bra som helst smile (Skippa tugget om att den går fett, för det är under en så enormt liten tid som lmm mäter fel. Dvs när man inte ens gasar)

Dessutom, hur kan en återcirkulerande dumpventil pysa ? Obegripligt för mig.... Är den återcirkulerande så är den väl återcirkulerande!?!?!
Senast redigerat av Connidja (21 mars 2007)

Dom säger det!

666 Inlägg
21 mars 2007
återcirkulerande dumpar pyser, det är luftburken som är till för att minska turbo ljud och dump ljud, visst så är tex orginaldumpen tystad så den inte ska pysa så mycket, men det lät ut ialla fall...
angående lmm så är det litta upp till vilken bil man har osv... vissa motorer e kanske inte lika känsliga för det...

//Silver

Evolution
1 627 Inlägg
21 mars 2007
kör öppen dump på min funkar bra

Fäll ner pungen och landa

87 Inlägg
21 mars 2007
Har bilen LMM så e de ingen idé att montera öppen dump då man får kass tomgång.

Mvh//Chrille

Drifttekniker
224 Inlägg
22 mars 2007
Nej, man får inte kass tomgång om man monterar en öppen dump på en bil med luftmassemätare, men du kan få det om dumpen inte håller tätt.
Senast redigerat av NmRi (22 mars 2007)

236 Inlägg
22 mars 2007
Vad e de som gör så att man inte "ska/bör" köra med öppen dump på vissa bilar då?

1 489 Inlägg
22 mars 2007
beda skrev:
Vad e de som gör så att man inte "ska/bör" köra med öppen dump på vissa bilar då?

Har bilen LMM (Luftmassemätare) så kan den inte mäta hur mycket luft som kommer in iochmed att du släpper ut allt tryck med den öppna dumpen. Och då kommer LMM skicka signaler till olika boxar and shit som pumpar in alldeles för mycket bensin och minskar bla luften om jag fattat det rätt wink

Så då går bilen fett och orent och dålig tomgång som följd. Även kan katten ta stryk om bilen går riktigt fett. Bilen kommer även dö när man släpper på trycket eller kopplar. Vilket det inte är värt för ett "häftigt" kvitter wink

Jag har original på min med öppet luftfilter. Pyser tillräckligt, och lite till wink

Mvh MarcusL

• Även den starka måste ta i när han skiter

5 710 Inlägg
22 mars 2007
beda skrev:

Läs den länk silverbird länkade till några inlägg upp.

Informationen i det inlägget är inte påhittad.....och den gäller generellt för bilar med LMM.
Dock som sagt.....är vissa motorer känsligare än andra, på endel funkar det endå med dump och på andra inte.
Det man inte skall glömma bort är att det blir något fel även om bilen inte krånglar med att sätta felkod mm.....det går inte att komma ifrån.

>>Connidja, anledningen till att en återcirkulerande avlastning kan pysa är för att man släpper luft med högt tryck ut i lägre tryck= då blir det ett ljud.
Turbon trycksätter luften och när gasspjället stängs släpper man trycksatt luft ut i icke trycksatt luft och då blir det ett pys (testa gärna med munnen wink )

HUR mycket det låter beror på många faktorer......
• Hur öppna är luftvägarna?
• Vart sitter AV:n placerad?
• Vilket laddtryck?
• Vilken AV?
osv osv

MAP-sensor =Manifold Absolute Pressure eller på svenska: tryckgivare i insuget.

Har man detta och INGEN LMM (det finns bilar med både och) kan man köra öppen dump utan några som helst teoretiska nackdelar som har med "förlorad" luft att göra.
Anledningen är att styrsystemet istället räknar ut luftmassan genom att mäta trycket genom MAP-sensor och ta redan på temeraturen (genom en givare till).
Vet man tryck/temp kan man räkna ut massan och vet man masan kan man räkna ut vilken bränslemängd som är lämplig.
Tryckgivaren sitter i insuget (dvs efter spjället) och vi avlastar med AV INNNAN spjället = mätningen blir rätt oavsett om man återcirkulerar eller dumpar rakt ut.

MVH Jonas
..............

268 Inlägg
22 mars 2007
Är det bara "pyset" du vill åt så montera ett öppet luftfilter! har öppet luftfilter och orginaldump (återcirkulerande) på min bil och det pyser utav hel**te! smile

Don't hate the player. hate the game!
Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren!

13 Inlägg
22 mars 2007
tomgången ska inte gå förlorad om du tar bort original dumpen och sätter dit en öppen! Om den gör det så är det inte tätt någonstans.

egen företagare
630 Inlägg
22 mars 2007
kör på en öppen om det är det du vill ha, går någonting sönder så får du laga det.
Eller om du tycker att bilen inte är som den borde, så byt tillbaka.

Solfilmsmontör
950 Inlägg
22 mars 2007
Trådstartare
jonTe skrev:
beda skrev:

Läs den länk silverbird länkade till några inlägg upp.

Informationen i det inlägget är inte påhittad.....och den gäller generellt för bilar med LMM.
Dock som sagt.....är vissa motorer känsligare än andra, på endel funkar det endå med dump och på andra inte.
Det man inte skall glömma bort är att det blir något fel även om bilen inte krånglar med att sätta felkod mm.....det går inte att komma ifrån.

>>Connidja, anledningen till att en återcirkulerande avlastning kan pysa är för att man släpper luft med högt tryck ut i lägre tryck= då blir det ett ljud.
Turbon trycksätter luften och när gasspjället stängs släpper man trycksatt luft ut i icke trycksatt luft och då blir det ett pys (testa gärna med munnen wink )

HUR mycket det låter beror på många faktorer......
• Hur öppna är luftvägarna?
• Vart sitter AV:n placerad?
• Vilket laddtryck?
• Vilken AV?
osv osv

MAP-sensor =Manifold Absolute Pressure eller på svenska: tryckgivare i insuget.

Har man detta och INGEN LMM (det finns bilar med både och) kan man köra öppen dump utan några som helst teoretiska nackdelar som har med "förlorad" luft att göra.
Anledningen är att styrsystemet istället räknar ut luftmassan genom att mäta trycket genom MAP-sensor och ta redan på temeraturen (genom en givare till).
Vet man tryck/temp kan man räkna ut massan och vet man masan kan man räkna ut vilken bränslemängd som är lämplig.
Tryckgivaren sitter i insuget (dvs efter spjället) och vi avlastar med AV INNNAN spjället = mätningen blir rätt oavsett om man återcirkulerar eller dumpar rakt ut.

Tackar, svaret var väldigt bra, men en fråga angående mapsensor då är.. Hur vet man att där är en mapsensor? Var kan man få tag på en och hur installerar man en sådan?

Sök