Hjälp! motor problem i forden efter byte av topplockspackning

Hugin_83
22 mars 2007 · 19 Inlägg

hej.

Mitt problem är följande:

Köpte en ford scorpio 93:a med gången topplocks packning. Blev lite av ett inpuls köp då jag krockat min nissan och behövde en bil snabbt.

Nu till problemen\problemt. Bytte packning gick ganska smidigt till ja skulle få ihop det igen.

Höll på att bli idiot på kamkjedje spännar historien men men löste det efter mycket klur och arga ord smile och fick ihop allt annat! starta bilen och den hoppa igång.

Till min stora förvånig rök bilen som en jävla ångmaskin men den rök vitt iaf inte blått eller svart och den tickar inte ens och det är ju ändå en ford med 26000 mil på nacken smile Men för övrigt går den som en klocka. Bytte då tändstift, rotor, fördelare, kablar, olja och filter. Oljan är inte vit eller grå utan såg fin ut.

Gjorde även ett kompritions prov idag och det visade att 2:an doppar en del hamnade på runt 910 kpa. slog då i en tesked olja och den visade plötsligt 1500 kpa. har letat o tittat och fattar ingenting just nu. Den tar in vatten och inte dåligt heller typ 1 liter på 3 mil försvinner ur expantions kärlet. Men ingen kontakt mellan olja och vatten. den går fint och komp provet visade ju inga fel heller.
                 
                                             Komp prov
1. 1160kpa
2. 910 kpa 1500kpa efter lite olja,
3. 1075
4. 1175

Nu till min fråga vad kan ja ha för beskymmer? alla teorier välkomna.

Otroligt tacksam för svar.

Mvh Gurra

JeyKay Allvetande uppfinnare
22 mars 2007 · 377 Inlägg

den vita röken skvallrar ju iaf om att den drar in vatten i motorn... kanske rensade du inte riktigt ytorna för toppackningen så den blev lite otät, eller så kanske du har en spricka i toppen.. testa en lite dyrare variant av kylartätning typ "Bar's leaks" kan funka med lite tur=)

Arbete är en mycket viktig sak, därför ser vi till att spara lite till morgondagen.
http://www.youtube.com/watch?v=li4Yfmkurl0 lyssna, egenproducerad låt..
Hugin_83
22 mars 2007 · 19 Inlägg

Ok tack för det snabba svaret. Men om det blivit otätt så borde det la visas på komp provet eller? hm.. ja får väl prova en "Bar's leaks eller någe. Men lagom sugen på att riva ner allt igen  :\ ajja. Jag har nog funderat på en spricka i toppen jag med, men då måste den vara på avgas sidan och förmodlingen mellan en kylar kanal och en avgaskanal där det inte påverkar kompritionen. Man kan inte kasta i lite kylarsvets och be till gud? tongue
MVH Gurra

Kettunen
22 mars 2007 ·

Otur där sad
misstänker att toppen e sprucken. Men Kan hade ju inte kunnat så värst lågnt då eller? Med min gamle bmw320i sprack toppen och jag kunde köra ca 1 kilometer och sen börja motorn ryka

Hugin_83
22 mars 2007 · 19 Inlägg

Den rök redan från början, Men då tänkte ja glad och posetiv som man kan vara när man fått ihop något som jävlats länge, att det är nog bara fukt sen ja blåste den första packnigen. Efter som att vattnet gick ut den vägen då oxå. smile Men det går fint att köra nu med. Bara att man får fylla på vattnet var 3 mil. Den ryker väldigt lite när den är kall och ökar kraftigt när motorn når arbets temperatur. Vad har ni för erfarenheter av kylarsvets? Är den någon fara att köra med bilen som ni kan se?

mvh

Senast redigerat av Hugin_83 (22 mars 2007)

Kettunen
23 mars 2007 ·

Okeeey. Tror inte det är toppen som är sprucken då eftersom du kan köra med den.
Kan absolut ingen om kylarsvets. Men vanligt stål smile
Jag hade inte kört bilen i det läget nej. Man vet ju aldrig. Men kolat så den inte läcker vatten nånstans när bilen är varmkörd.

Hugin_83
23 mars 2007 · 19 Inlägg

Ja har tittat över allt. Den läcker inget utan när ja kör ryker det som fan och vattnet försvinner. Men kompet är bra, oljan är fin och allt annat går som det ska. dö skumt. Men ja vågar som sagt inte heller köra med den då ja har problem med en sak till. temp mätaren. Känns lite för vågat att köra utan att ha någon info om temperaturen på motorn. För har ja inte några problem med toppen nu så lär ja ju få snart om den går varm big_smile Men ja får la köpa mig lite "Bar's leaks" och slå i samt byta givaren till temp mätaren och se. tack för alla svar.

komplitera gärna om ni kommer o tänka på något mera.
Mvh gurra

Kettunen
23 mars 2007 ·

Okeey! Håller med dig. Skit skumt. Sen är jag ingen ford expert heller så sad

Men visst låter fint så du kan se temp mätarn i alla fall sen smile
Men om du lämnar in den så verkstan bara får titta. Det kostar ju inte så jätte mkt. Säg bara till dom en gång extra att dom bara ska hitta felet smile Lycka till!

Hugin_83
28 mars 2007 · 19 Inlägg

hej igen! tänkte höra med er lite. Köppte som JeyKay tipsa mig om en burk med bars leks och tänkte kasta i! köppte då även en burk bars radiator cleaner. och nu till min fråga. Har min ford scorpio 93:a ett integrerat vatten filter och var sitter det i så fall?

Mvh gurra

Matzon
29 mars 2007 · 47 Inlägg

Planade du av toppen innan du skruvade dit den? Man ska helst göra det med alutoppar eftersom när man tar bort dom vill dom gärna slå sig, och det är rätt svårt att få en skev topp att bli tät.

Team-Adolfsson Gödseldräng
29 mars 2007 · 4 529 Inlägg

Hugin_83 skrev:
hej.

Mitt problem är följande:

Köpte en ford scorpio 93:a med gången topplocks packning. Blev lite av ett inpuls köp då jag krockat min nissan och behövde en bil snabbt.

Nu till problemen\problemt. Bytte packning gick ganska smidigt till ja skulle få ihop det igen.

Höll på att bli idiot på kamkjedje spännar historien men men löste det efter mycket klur och arga ord smile och fick ihop allt annat! starta bilen och den hoppa igång.

Till min stora förvånig rök bilen som en jävla ångmaskin men den rök vitt iaf inte blått eller svart och den tickar inte ens och det är ju ändå en ford med 26000 mil på nacken smile Men för övrigt går den som en klocka. Bytte då tändstift, rotor, fördelare, kablar, olja och filter. Oljan är inte vit eller grå utan såg fin ut.

Gjorde även ett kompritions prov idag och det visade att 2:an doppar en del hamnade på runt 910 kpa. slog då i en tesked olja och den visade plötsligt 1500 kpa. har letat o tittat och fattar ingenting just nu. Den tar in vatten och inte dåligt heller typ 1 liter på 3 mil försvinner ur expantions kärlet. Men ingen kontakt mellan olja och vatten. den går fint och komp provet visade ju inga fel heller.
                 
                                             Komp prov
1. 1160kpa
2. 910 kpa 1500kpa efter lite olja,
3. 1075
4. 1175

Nu till min fråga vad kan ja ha för beskymmer? alla teorier välkomna.

Otroligt tacksam för svar.

Mvh Gurra

är antagligen packningen som sitter fel eller snett eller kanske någon skada i den
eller så är det att det finns en liten liten spricka i toppen var likadant på min gammla bil jag hade

Hugin_83
30 mars 2007 · 19 Inlägg

Okej. Ja är så trött på bilen så ja kan spy. sad  Hade ju både i bar´s kylar rensnig och "Bar's leaks" utan något resultat + att det uppkomit en del ny konstiga saker. vattnet försvinner inte lika mycket längre men nu får det kontakt med oljan ist + att ett typ metaliskt skrapande har dykt upp. Nej plande tyvär inte av toppen. stupid mee!! Men det är la inte mycket att göra än att ta bort allt igen och börja om. mumms. funderar på att byta motor rakt av. har hittat en likadan för 1200:- Slipper man problemet med kamkjedje spännar historien igen mm mm.
tack för all hjälp iaf. har någon något mera tips innan ja tar till drastiska metoder, typ slänger ut motorn eller har i sär allt igen. är ja tacksam för tips och råd smile

Mvh\\ Gurra

nygren_89
30 mars 2007 · 106 Inlägg

topplockspackningen gick på min bil me.... plana den 0,9mm innan de blev bra....

Hugin_83
30 mars 2007 · 19 Inlägg

hm funderat lite..
topplocks packning typ 200:-
kamkjedje spännare typ 500:-
Lite öl och några hundra till han som planar toppen 500:-
och lite annat små skit plus att behöva gå i genom allt igen..

Eller oxå slänga ur det gammla runket och i med en ny motor för 1200:-

börjar bli mer o mer sugen på det senare alternativet.

Vad tror ni?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang