Sierra Doch-motor, vad kan göras?

MalZonCossie
16 augusti 2004 · 121 Inlägg

Har en Sierra från 91 me Doch motor som jag kör med. Har en annan Sierra med en Doch motor likaså ståendes som en reservdelsbil. Tade tänkt att plocka ur motorn ur den å renovera m.m. Kanske plana topp, byta kammar, turbokonvertering? Kanske de, nån som vet något mer som kan skrämma upp detts 120hk's besten? wink
Hur mycket kan man tänkas plana toppen? 1mm? 2mm? Andra kamtider? Hmm, alla förslag är välkommna..!

Ford Sierra RS COSWORTH 4x4 "Bästa Tuningcar 2015" (1991)
Biffen RemixX Racing...
19 augusti 2004 · 84 Inlägg

Om du ska turbokonvertera är det nog ingen bra ide att plana toppen... wink
Hur många liter ligger motorn på?

R.I.P Daihatsu Charade turbo -91.. snyft... =(
R.I.P Audi 100 T -87.. BUÄÄÄ!!!
MalZonCossie
19 augusti 2004 · 121 Inlägg

Key ingen bra ide, varför inte?
Motorn ligger på 2 liter

Ford Sierra RS COSWORTH 4x4 "Bästa Tuningcar 2015" (1991)
thunderrace
31 januari 2005 · 13 Inlägg

En turboladdad motor ska ha runt 9-10 i komp.

MrVain
31 januari 2005 · 904 Inlägg

Den ford motorn är ju nästan ett skämt, är ju en 8v 2.0 liters motor trots dubbla kamaxlar..

Om du kikar lite på Zatzy så finns det ett gäng "skogen racing" tror jag dom kallars sig som har turbokonverterat Pinto motorn, alltså SOCH motorn. verkar lättare det och det skiljer ju inte så mycket förutom kammarna.

De ska va gött å leva
Pezon
2 februari 2005 · 20 Inlägg

MrVain skrev:

Om du kikar lite på Zatzy så finns det ett gäng "skogen racing" tror jag dom kallars sig som har turbokonverterat Pinto motorn, alltså SOCH motorn. verkar lättare det och det skiljer ju inte så mycket förutom kammarna.

Finns ju inte en gemensam skruv mellan dom motorerna.

Ford Mondeo 2.2 Tdci "Business Edition" (2010)
Ford Sierra Cosworth 4x4 "Cossie" (1992)
Biffen RemixX Racing...
5 februari 2005 · 84 Inlägg

Om du planar toppen höjer du kompen, det vill du inte, snarare tvärtom... en turbomotor skall som regel ha ganska låg komp...
räkna med att du får svarva av en millimeter eller två på kolvarna om du skall kunna ladda ordentligt, annars kan man ju köra lågtryck, det är dock inte lika kul smile

R.I.P Daihatsu Charade turbo -91.. snyft... =(
R.I.P Audi 100 T -87.. BUÄÄÄ!!!
ravve
3 augusti 2005 ·

+ att dohc topparna inte tål överladdning spricker mellan avgas å insugs ventilerna

Aatos
3 augusti 2005 · 291 Inlägg

http://www.vae.dk/index.php?id=432  Doch motor med turbo!
http://www.vae.dk/index.php?id=431  Doch motor med kompressor

så här står det på en av dom här sidorna "Denne bil er en lidt misforstået model , da mange tror at den gamle "DOCH" motor ikke er til at tune på.
Men det er faktisk en utrolig stærk og pålidelig motor, da det "kun" er en 8-ventilet , får man et utroligt moment , med f.eks. kompressor eller turbo, og den laver et ganske godt moment og heste , ved et forholdsvis lavt lade tryk!"...

Ps: Kör själv doch motor!!!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang