Erfarenheter av Kangoo?!!

HardcoreHunny Solfilmsmontör på Mellby Solfilm
31 mars 2007 · 605 Inlägg

Ciao!
Jag undrar helt enkelt ifall det e ngn som har någon erfarenhet av Kangoo?! Tips å råd vid eventullt köp av sådan. Vanliga fel på dem åsså vidare....ni förstår säkert vad det e jag menar! // Hunny

mellbysolfilm.se - monterar solfilm till din bil!
ronne
31 mars 2007 · 796 Inlägg

Det jag har hört är att det är en skitbil som knappt håller ihop. Posten har ju dessa men dom törs inte sälja alla beg sen när dom byter upp sig pga kvaliteten så alla går till skrot.

Annars då jag provkört den har det kännts som en vettig bil trevlig att köra och mysig inredning. Kanske inte så jätte häftig på utsidan dock.

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.
Tunestream
31 mars 2007 · 265 Inlägg

Farsan hade en Kangoo som firmabil för något år sedan. Han sa att motorn blev för varm vid motorvägskörning. Kan bero på att han kanske kör som en idiot också. Men det är det jag har hört!

Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
31 mars 2007 · 2 258 Inlägg

Ska du ha diesel eller bensin? Sambons jobb hade ett par dieslar, det skiljde bara en årsmodell men det ena var en sugdiesel och den andra den modernare högtrycksdieseln (HDI) och det gjorde ett par deciliter per mil i bränsleförbrukning. Ska du ha dieseln, satsa på HDIn i så fall även om den är lite dyrare att köpa.

// Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
isakare
31 mars 2007 · 272 Inlägg

Riktig dynga, diesel motorn håller 6000 mil.

Peugeot/Citroens motsvarigheter Partner/Berlingo är inte heller roliga, men mycket hållbarare jämfört med kangoon.

Åker helst på is =)
HardcoreHunny Solfilmsmontör på Mellby Solfilm
31 mars 2007 · 605 Inlägg

Jag funderar på en bensinare isf. Å nej jag vet de e knappast roliga, det e la inte riktigt därför man köper en sådan bil! :S Lr?!
Å att jag funderar på just en Kangoo ist för liknade typ Partner/Berligo/Express osv är för att krocksäkerheten är högre i en Kangoo. Jämföres expelvis med Expressen som har lägsta möjliga betyg! sad
Jag har själv kört en Kangoo genom ett gammalt jobb, det var en bensinare -99 å den gick bra, å var inga direkta bekymmer med. När jag slutade så hade den passerat 15 000mil å såg å kändes fortfarande ok.smile Men jag undrar ju vad andra har för erfarenheter...som sagt jag har bara kört en av många å det kan ju varit ett "lyckat exemplar"!

mellbysolfilm.se - monterar solfilm till din bil!
perpelle
31 mars 2007 ·

Kolla på besiktningsstatistiken på kangoo, ouch!

Kontra med att dem ofta är lastade mycket, men borde inte bilen vara mer rejält byggd då?

Kör kangoo hos posten, bensinaren 1.4, gör 0 - 100 på 22 sec.
Eftersom jag inte ägt någon så vet jag inte hur dem är, men att köra är som alla andra skåpbilar.

HardcoreHunny Solfilmsmontör på Mellby Solfilm
2 april 2007 · 605 Inlägg

Har nu kollat besiktningsstatistiken, å ja tycker inte den verkar vara  nämnvärt sämre än liknade bilar.roll

Sen att den e slö på 0-100km/h det e la knappast en nyhet!
Det e som sagt varken en rolig lr snygg bil, men väldigt praktisk, å det e ju det jag söker!tongue

Men visst har ni några förslag på andra modeller som är markant bättre å okay i krockstatistiken så e det bara att tipsa! smile

mellbysolfilm.se - monterar solfilm till din bil!
Chrom Kapten Långsam
2 april 2007 · 185 Inlägg

En anledning till att Kangoo och liknande bilar har dålig statistik hos bilprovningen är ju för att de ofta körs hårt och lastas tungt, som firmabilar och liknande. En sån bil sköts ju ofta inte som en bil man har i privat ägo.

Tompa_Vax Skogs Arbetare
2 april 2007 · 413 Inlägg

Vi har en på jobbet, fast diesel, har gått cirka, 10.000 mil, men den är inge rolig att köra på motor vägen, men då jag har en större modellsom går dryga 170-180 km "40 km" mer än kangoon, den är stöttig och dålig iallt, men går som skottet annars och lastar bra.
Varör ska du skaffa en sån då, och en bensinare??

Go For It!!
BBR
2 april 2007 · 348 Inlägg

HardcoreHunny skrev:
Har nu kollat besiktningsstatistiken, å ja tycker inte den verkar vara  nämnvärt sämre än liknade bilar.roll

Sen att den e slö på 0-100km/h det e la knappast en nyhet!
Det e som sagt varken en rolig lr snygg bil, men väldigt praktisk, å det e ju det jag söker!tongue

Men visst har ni några förslag på andra modeller som är markant bättre å okay i krockstatistiken så e det bara att tipsa! smile

Postbärare här, och kör bilen några gånger i veckan.

Min första fråga, innan jag går in på bilen, varför skulle du ha en kangoo privat?

Bilen jag kör är 1,6 liters, på 105 hk eller något liknade, automat. Det första jag måste säga är att bilen duger fint för stadskörning och liknade, men ska man börja köra på 90-110 vägar är den inte lika roligt, tack vare väldigt dåliga omkörningsegenskaper, den orkar helt enkelt väldigt dåligt, samt att det är lite "gocart" styrning över den. Dock är den väldigt rapp dom 50-60 första km/h.

Lådan funkar ganska fint, men växlar lite stötigt (kan dock vara hur vi kör på posten, sliter bra)

Chassit känns inte alltför stabilt, men kör man inom lagens gränser och tar det lugnt när man svänger etc duger det.

Interitör mässigt, så är den ju lite speciell i en postbil, men det finns färdddator, display för musik etc. ganska bra uppsatt förar miljö, framför allt renault ratten är en rikigt skön ratt, känns väldigt överkvalite jämfört med resten av bilen. Notera är att både tempmätare och bensin mätare är digitala.

Krockmässigt, vet jag inte ett smack, har inte krockat och inte kollat tester, däremot vet jag att bromsarna funkar väldigt fint på denna bil.
Bakvagnen är ganska lätt, vilket får den att ha nästan lite RWD betende, är man lite van ocb beredd på det är det rikgit roligt att köra.

Ett annant tilläg, är att man sitter ganska högt i bilen, vilket får känslan att man kör en rba mcyket större bil än vad det är, samt att man ahr väldigt god sikt smile

Bränslemässigt, så är den la rätt normal, kunde gärna va lite mindre.

Summering: Om det är stadskörning, mindre landsväg etc du krö mest, är det helt okay köp, bra bromsar, gokart sytnring etc, samt att motorn räcker till i dessa hastigheter gör det ganska bra. Ska du dock köra på 90-110 km/h vägar mest, så rekomenderar jag en mer vanlig bil, då man tröttnar på kangoons dåliga omkörningsegenskaper efter ett tag.

Har du några mer frågor är det bara att fråga

HardcoreHunny Solfilmsmontör på Mellby Solfilm
2 april 2007 · 605 Inlägg

Att jag e sugen på en kangoo privat är för att under de närmsta åren kommer vi bygga ut, bygga garage och anlägga trädgård. Å då jag vill slippa ta släp så fort jag ska ha ngt på byggvaruhandlen lr hos trädgårdshandlen så tycker jag att en liten laståsna kan vara bra att ha!
Å vad vi kollar på e exemplar på max 5000mil, full dokumentation.
Å om det e komfortabel körning jag söker så har vi ju en A4-04 redan så då kan jag ju ta den! smile
Och nej, det e la inte tänkt som den enda bilen jag ska ha, men som den första som behöver införskaffas!
Och till jobbet cyklar jag så ofta vädret tillåter, 4km cykelväg, men annars så blir det bil å då e det 10km! Så daglig körning av kangoo e det inte tal om!

Tack för era svar! smile

mellbysolfilm.se - monterar solfilm till din bil!
HoKkee
2 april 2007 · 845 Inlägg

kango är väll en lämpligbil. kolla me nån gammal postbil (A) dom är de juh abra 1 säte i. får plats med en heldel grejor i den också..

BBR
2 april 2007 · 348 Inlägg

HoKkee skrev:
kango är väll en lämpligbil. kolla me nån gammal postbil (A) dom är de juh abra 1 säte i. får plats med en heldel grejor i den också..

Finns två, bara fälla upp det andra smile

Om det ska vara som en packåsna så duger den med råge.

Team-Adolfsson Gödseldräng
2 april 2007 · 4 529 Inlägg

varför inte en rejälarna packåsna tongue
exempel nissan king cab
går lasta hur mycket som helst nästan mycket mer än den därna lilla saken
plus att dom går långt polares bensinare är uppe i 38000 mil och det är bra för en bensinare smile
har ju även mercedes vito finns ganska många såna för en billig peng men vid motor renovering är den värdelös får lossa allt i fronten och dra motorn framåt så föredrar king caben en billig säker och bra bil smile

HardcoreHunny Solfilmsmontör på Mellby Solfilm
2 april 2007 · 605 Inlägg

Jag har tyvär inga som helst bra erfarenheter av King Cab...hmm
Sen så e jag inte så sugen att asa runt med en så stor bil...det kan ju ske att man vill ta den på en tysklands tripp då å då oxå! tongue
Å last mässigt så rymmer ju en kangoo två pallar, samt att det finns en "giraff-lucka"! smile
Sen så e det ju mkt smidigare att lasta i en Kangoo än i en King Cab, det e ju mkt högra att få upp grejerna på det flaket!
Å nej det e inte aktuellt med en gammal postbil. De har oftast rullat bra mkt längre en vad jag har som längsta gräns samt att de e la högerstyrda?! Lr har jag fel?!

Ngn som har koll på det där med lastbilsreggad/ diselskatt/ antal mil för att det ska löna sig?!

mellbysolfilm.se - monterar solfilm till din bil!
Heavens_Gate
2 april 2007 · 543 Inlägg

Vi kör Kangoo på jobbet. Har rullat snart 4000 mil på lite mer än ett år. Enda som har hänt är en punktering. Håller fint och sådant. Har inget negativt att säga om den.

Mvh "plattsättarn"

min och kompisens projekttråd!! Rusvagnen al´a Jägermeister!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 17&p=1
Mack Forum- och sitemoderator
2 april 2007 · 26 149 Inlägg

Glempa156 skrev:
Vi kör Kangoo på jobbet. Har rullat snart 4000 mil på lite mer än ett år. Enda som har hänt är en punktering. Håller fint och sådant. Har inget negativt att säga om den.

Mvh "plattsättarn"

Nu är det ju som sagt posten jag tar upp - igen? - men det känns inte som nån vidare
kvalite när bilarna pajar en efter en efter bara ett par tusen mil?
Farsans - som också är brevbärare - kangoo skar ihop efter 3000 mil. En jobbarkompis
fick backa tillbaka in på infarten då bilen bara gått 4000. Häromveckan pajade ett par
växellådor varav den ena gick att laga lite temporärt.
Det komiska är att det alltid är dom nya bilarna som går sönder. Vi har ett par kvar
som gått alldeles för långt för att vårt avtal ska gälla om de går sönder, men det är
just dem som funkar!
Men som sagt. När de väl funkar så är de roliga att köra och är pigga...i början. Men
jag skulle aldrig...aldrig...aldrig köpa en privat. Då går jag nog hellre med all
packning lastad på ryggen tongue

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
HardcoreHunny Solfilmsmontör på Mellby Solfilm
2 april 2007 · 605 Inlägg

AirOne skrev:

Glempa156 skrev:
Vi kör Kangoo på jobbet. Har rullat snart 4000 mil på lite mer än ett år. Enda som har hänt är en punktering. Håller fint och sådant. Har inget negativt att säga om den.

Mvh "plattsättarn"

Nu är det ju som sagt posten jag tar upp - igen? - men det känns inte som nån vidare
kvalite när bilarna pajar en efter en efter bara ett par tusen mil?
Farsans - som också är brevbärare - kangoo skar ihop efter 3000 mil. En jobbarkompis
fick backa tillbaka in på infarten då bilen bara gått 4000. Häromveckan pajade ett par
växellådor varav den ena gick att laga lite temporärt.
Det komiska är att det alltid är dom nya bilarna som går sönder. Vi har ett par kvar
som gått alldeles för långt för att vårt avtal ska gälla om de går sönder, men det är
just dem som funkar!
Men som sagt. När de väl funkar så är de roliga att köra och är pigga...i början. Men
jag skulle aldrig...aldrig...aldrig köpa en privat. Då går jag nog hellre med all
packning lastad på ryggen tongue

Det e kanske dax å fråga sig hur brevbärare kör egentligen?!?! winkwinkwink

mellbysolfilm.se - monterar solfilm till din bil!
darkwizard Fordonstekniker
2 april 2007 · 1 740 Inlägg

Har praktiserat på Hans Persson Transport, när det fanns i Västerås. Dom felen som var då 2003, var på bensinare, var Tänddelar och bromsar. På dieseln vär det inte så mycke, nån enstaka gång, växellådan. Men lycka till med köpet.

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang