5282
Sök

Feltänder,ryckig vid fullt gaspådrag??

Neerd
1 596 Inlägg
4 april 2007
Trådstartare
hej:D tänkte bara höra om man kunde få lite tips på vad det kan vara som e fel på proben..

tomgången ligger på 500 varv och mellanåt så hör man att den feltänder rycker till lite smått....
sen om man e ute och kör och trycker plattan i mattan så känner man små ryck typ..

misstänker tänstiften,elr att det hamnat vatten i oljan sedan en viss idiot skulle motortvätta den:P

men som sagt ngn som har ngt annnat förslag??tacksam för all hjälp!!

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

265 Inlägg
4 april 2007
Hehe, kolla rotorn och fördelarlocket - det brukar spöka när det är så. Självklart bör du även se över tändstiften. wink

Neerd
1 596 Inlägg
4 april 2007
Trådstartare
Ztyling skrev:
Hehe, kolla rotorn och fördelarlocket - det brukar spöka när det är så. Självklart bör du även se över tändstiften. wink

Det tackar vi för=)ska kollas...

Neerd
1 596 Inlägg
5 april 2007
Trådstartare
har bytat olja och stift nu men ingen skillnad:( den läggar av iblan med om den står ett tag på tomgång....sad ingen som vet ngt mer man kan kolla?? tack för all hjälp:)

Kettunen
5 april 2007
Går den på alla cylindrar??

Neerd
1 596 Inlägg
5 april 2007
Trådstartare
Kettunen skrev:
Går den på alla cylindrar??

hihi tror det? annars hade den väll dött direkt?

ok den går på alla 4 cylindrar big_smile gjorde ett komp prov innan idag och det var lika på alla big_smile

men sen märkte jag att när man tog tryckluft och blåste ner där tändstiften sitter (när stiften var borta så klart) så flög det upp vatten?? roll haha låter inte bra.... men problemet löste sig iaf..den är inte knepig i tomgången mer..nu ska jag bara veta vart vattnet kom ifrån hahah lol
Senast redigerat av alex_side (6 april 2007)

Neerd
1 596 Inlägg
26 maj 2007
Trådstartare
nu har den börjat krångla igen:( bytt luftmängdmätare och nu är den helt knäpp trycker man gasen i botten så stryper man den...och efter den har stått på tomgång 30 sekunder börjar den rycka som fan sen dör den:( ingen som har varit med om samma sak?? är så trött på den nu.

Smålänning
7 887 Inlägg
26 maj 2007
Tror den nya luftmängdsmätaren är antingen av fel sort eller trasig. Har du motronic i den så är det viktigt att den nya mätaren har samma nummer som den gamla.

Vattnet kom troligen från motortvätten. Men det brukar inte påverka förrän det kommer över tändhattarna.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Neerd
1 596 Inlägg
26 maj 2007
Trådstartare
twin_cam skrev:
Tror den nya luftmängdsmätaren är antingen av fel sort eller trasig. Har du motronic i den så är det viktigt att den nya mätaren har samma nummer som den gamla.

Vattnet kom troligen från motortvätten. Men det brukar inte påverka förrän det kommer över tändhattarna.

trasig ska den inte vara..men den gamla jag hade var sönder..motronic vetefan:( tror jag drar med den till ford så de får kika på det:( bläää

den gamla mätaren hade NR B577 E5T51071 4203
och den ny hade             NR B577 E5T51071 5Z06

tack för svaret iaf..hmm

112 Inlägg
26 maj 2007
Måste fråga, när bytte du bränslefilter och rotor/fördelarlock senast? om du inte vet så byt. o sen kan du köra ingjetion cleaner i tanken vid nästa tankning. sen om de inte hjälper så börja kolla igenom vacumslangarna...

Neerd
1 596 Inlägg
26 maj 2007
Trådstartare
T12 skrev:
Måste fråga, när bytte du bränslefilter och rotor/fördelarlock senast? om du inte vet så byt. o sen kan du köra ingjetion cleaner i tanken vid nästa tankning. sen om de inte hjälper så börja kolla igenom vacumslangarna...

bränslefilter vet jag inte när det var senaste bytet på... rotor och fördelarlock är helt nya. och jag har provat med ingjetion cleaner i tanken.vacumslangarna blir nästa steg nu då....

tack för hjälpen

250 Inlägg
26 maj 2007
luftmassemätaren, tändstiften, soppa pumpen, finns mycket som kan vara galet, åka in o kolla diagnostest om bilen har ecubox dvs..

Neerd
1 596 Inlägg
26 maj 2007
Trådstartare
jahaap sad ngn som vet priset på en felsökning hos fård då?hmm ?

tack så jätte mkt för alla svar smile

Neerd
1 596 Inlägg
8 juni 2007
Trådstartare
OK har bytat det mesta som kan vara fel på mööget nu och inget av det gjorde saken bättre...+ nu när jag körde hem från en kompis kunde jag inte ligga över 90 km/h för den bara bluddrade när man körde på höga varv...lät som en v8 men gick som en 1,2 liters symaskinsmotor... är grymt trött på den nu så den ska nog in på felsökning tänkte bara höra om några sista tips nu när den blev värre med...?

Sök