nissan 200sx s13. hackar och dör och startar ibland inte. hjälp!

nijo
6 april 2007 · 58 Inlägg

hej!
låg och hade kört tufft en stund på småvägar och när jag stängde av den så fick jag int eigång den igen. motorn gick runt och allt lät normalt bara de sista lilla som behövdes, till slut så startade den. körde en bit och parkera, efter 2 min körde jag iväg. 200 meter senare kom 3 avgasknallar och bilen tvärdog.

får inte igång den på ca 30 min och ger mej av och kommer tillbaka efter 2 timmar då dne starta efter 10 min. kör runt i en halvtimme och så helt plötsligt börjar den o hacka och dör men rullar igång sej själv igen men dör ca 4 gånger till och hackar som att det är bensinstopp. (hade full tank). efter de startade den inte men startade igen efter en timme utan problem.

när jag vred på tändningen så klickade nåt relä framme i motorrummet som jag inte hört innan eller kankse bara inte tänkt på.

den går alltså lite när dne känner för de och när den går så går den bra!

nytt bensinfilter men dne hackade nån gång innan de.

hjälp mej!
tack på förhand

gasa tills de rasar. sen kommer problemen!
Hammarslag Inläggskritiker
6 april 2007 · 990 Inlägg

Låter som korrision nån stans på nån kabel?

Senast redigerat av Hammarslag (6 april 2007)

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
nijo
6 april 2007 · 58 Inlägg

Hammarslag skrev:
Låter som korrision nån stans på nån kabel?

förslag på nån specefik kabel? ve tinte om man ska börja leta på tänding, bensin eller nåt. hel skumt

gasa tills de rasar. sen kommer problemen!
Andreas 940 -utan 940
6 april 2007 · 1 728 Inlägg

Jag tycker det låter som att bränslepumprelät håller på att ge upp.

nijo
6 april 2007 · 58 Inlägg

Andreas 940 skrev:
Jag tycker det låter som att bränslepumprelät håller på att ge upp.

det var faktiskt min första tanke. de eller bränslepumpen men hade de vart pumpen så hade dne inte startat alls sen. dom kanske man borde byta. kan inte kosta många kr.

gasa tills de rasar. sen kommer problemen!
Andreas 940 -utan 940
6 april 2007 · 1 728 Inlägg

nijo skrev:
det var faktiskt min första tanke. de eller bränslepumpen men hade de vart pumpen så hade dne inte startat alls sen. dom kanske man borde byta. kan inte kosta många kr.

Några hundralappar får du nog räkna med, det finns andra sätt att felsöka som inte kostar nånting.
Har den bara en bränslepump? Isåfall kan du lyssna med ett papprör i tankhålet samtidigt som någon försöker starta bilen nästa gång den krånglar, då hör du om pumpen går.

nijo
6 april 2007 · 58 Inlägg

Andreas 940 skrev:

nijo skrev:
det var faktiskt min första tanke. de eller bränslepumpen men hade de vart pumpen så hade dne inte startat alls sen. dom kanske man borde byta. kan inte kosta många kr.

Några hundralappar får du nog räkna med, det finns andra sätt att felsöka som inte kostar nånting.
Har den bara en bränslepump? Isåfall kan du lyssna med ett papprör i tankhålet samtidigt som någon försöker starta bilen nästa gång den krånglar, då hör du om pumpen går.

grymt bra tips! ska jag göra:) tror dne bara har en pump i tanken men om någon vet nåt annat så får dom gärna rätta mej!

gasa tills de rasar. sen kommer problemen!
Andreas 940 -utan 940
6 april 2007 · 1 728 Inlägg

nijo skrev:
grymt bra tips! ska jag göra:) tror dne bara har en pump i tanken men om någon vet nåt annat så får dom gärna rätta mej!

Alternativet är så som Volvo hade förut; en förpump i tanken och huvudpumpen under bilen. Pajar en av pumparna går det fortfarande att köra men den går dåligt.

nijo
6 april 2007 · 58 Inlägg

Alternativet är så som Volvo hade förut; en förpump i tanken och huvudpumpen under bilen. Pajar en av pumparna går det fortfarande att köra men den går dåligt.

den går som den ska göra och jag hör inga missljud. men de som alla säger är att när soppapumpen dör så funka rinte bilen så då borde det bara vara en pump..

gasa tills de rasar. sen kommer problemen!
Dj_funky
18 maj 2007 · 121 Inlägg

hmm ingen expert men för att testa bränslepumpen kan mann väl göra löst dne och mata den med 12v. Ajja hur gick det?

tecman
18 maj 2007 · 1 741 Inlägg

finns bara 1 pump i 200sx den sitter i tanken.. sen då finns ju bränsletrycksregulatorn men då är det ju samma där den ska ju endera gå eller inte då... (eller gå bara på vissa varv)

vaccum läcka kanske? den går kanske på nåt safe mode då den är kall dvs. att den funkar så länge kallstartsventilen är aktiverad då den slår av så skippar den safe mode och hackar och fräser

men ett annat fel då den vill hacka är ju lmm testa dra ur den men den ska iofs funka på tomgång utan lmm.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang