Använder era kamrater bälte när dom åker med er?

MissMarilyn
7 april 2007 ·

I våra bilar är det bälttvång...turerna brukar ju inte gå så lungt till och man har alldeles för många vänner som tyvärr strukit med i olyckor.    Jag har då aldrig varit med om att någon har klagat eller satt sig emot när man bett dom ta på sig bälte...snarare tacksamma. dom allra flesta har ju livsglädje nog att göra det automatiskt  big_smile

hedley Saaboholic
7 april 2007 · 3 129 Inlägg

Jag åker själv aldrig utan bältet och de flesta av polarna tar alltid på sig det utan att man behöver säga till, syrran slarvar ibland men då säger jag bara till så tar hon på sig det. så bältestvång är det allt i min bil oavsett ålder!

Det finns ju en buss att ta om man inte vill ha bälte eller en gammal amerikanare eller dylikt.

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
7 april 2007 · 5 753 Inlägg

jag använder alltid bälte eftersom det är inte störande att ha på sig, och det är en billig liv försäkring sen så kostar det för mkt om polisen tar en.. och jag tror faktiskt att dom flesta av mina polare brukar ha bälte även fast dom känner sig tryg att åka med mig, dom resonerar (stavas?) likadant som mig, att det är en billig liv försäkring och att det är alldeles för dyrt om polisen tar en smile


vet inte hur man ska kunna få din kompis att använda bälte, skrämm han lite med att berätta vad som kan hända om man inte har bälte på sig haha tongue

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Kettunen
7 april 2007 ·

Polarna brukar inte ha på sig det Men jag brukar säga att då kan ni gå istället... Har ingen lust att bli stannad av farbor blå pga av en sån liten sak

Machin Fartmissbrukare
7 april 2007 · 1 302 Inlägg

på byn brukar varken jag lr polarna ha bälte.. springer in å ut ur bilen hela tiden så man ids int.. å ja jag vet att man kan få allvarliga skador även av en krock i 30km/h om d vill sig riktit illa..

däremot vi lång körningar så åker alltid bältet på... även bland polarna..

"I de blindas rike , är den enögde Kung"
pzymon egen företagare
7 april 2007 · 630 Inlägg

jag h;rde om en kille som j'mt hade b'lte p[ sig, men s[ var det en dag n'r han skulle [ka och besiktiga bilen, d[ struntade han i b'ltet... sj'lvklart kraschade han, men ;verlevde utan en skr[ma.... medans hela f;rar sidan var totalmosad, t'nkt om han hadr haft b'lte p[ sig...

MeloveGolf Vw trimmare
7 april 2007 · 2 995 Inlägg

tyvärr är man ganska dum använder till 90% aldrig bältet....

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Machin Fartmissbrukare
7 april 2007 · 1 302 Inlägg

pzymon skrev:
jag h;rde om en kille som j'mt hade b'lte p[ sig, men s[ var det en dag n'r han skulle [ka och besiktiga bilen, d[ struntade han i b'ltet... sj'lvklart kraschade han, men ;verlevde utan en skr[ma.... medans hela f;rar sidan var totalmosad, t'nkt om han hadr haft b'lte p[ sig...

redan börjat på äggtoddyn? wink

har oxå hört många sånna historier.. 3polare som krockade med en älg.. 2av dom fick svåra skador (bältade) men han som var obältad klarade sig utan några skador, bara lite skärsår av glas splittret..


Sen finns det en om 3 killar (kan kalla dom Anders,Martin och Jimmy,bara för att det är enklare och beskriva då )  som under en rast på skolan tog bilen (saab 9000) in till macken för att köpa fika, på väg tillbaka glada i hågen å fikabröd i knät så körde en liten bil (nissan micra tror jag det var) ut i en korsning, slutade med 35m bromspår och att micran? blev knuffad tvärställd i 54m innan den stannad i diket mot ett träd, ingen av killarna hade bälte.

Jimmy som satt bak fick en ordentlig smäll i ryggen och har fortfarande känningar av detta
Anders som körde fick ett blåmärke lika stort som blekinge på bröstet och magen av ratten
och till sist Martin.. han krossade halva ansiktet och tappade synen på ett öga..

givetvis tänker alla nu att idioter , skyll dom själv.. när dom inte hade bältet på sig! .. men det ska tilläggas att just i detta fall så var det en ohyggli tur att Martin ( som tappade ett öga) som satt i framsätet  inte hade bälte.. då Jimmy som satt bakom knäckte hans säte med sin tyngd och skickade ner Martin under handsfacket, så hade Martin haft bältet hade han i värsta fall gått av på mitten å i minsta fall suttit resten av livet i rullstol.

hade dock alla haft bälte så vet ingen hur d hade gått, men å andra sidan.. hade inte gubben kört ut ( bröt mot väjningsplikt) ,hade dom inte gjort d där svartjobbet så hade dom inte haft pengar till fika , hade kassörskan på macken tappat växeln hon skulle ge tebax så hade micran hunnit förbi... finns många men och hade... men d går inte att se d så..
bara se framåt.. alla lever iaf... utom gubben i micran...


åå nää är inte alltid dom har på sig bältet idag heller...

Senast redigerat av Machin (7 april 2007)

"I de blindas rike , är den enögde Kung"
Epitaph
7 april 2007 · 835 Inlägg

Growe skrev:
skiter i om dom har bälte eller ej  inte mitt problem

inte alltid jag själv har bälte heller har det iof i stort sätt alltid när ungarna åker i bilen
annars har jag det sällan i stan
alltid på större vägarna

har dom 2gångerna jag krockat rejält inte haft bälte på mig
båda gångerna i farter över 100 och jag sitter här
ena gången bröt jag förvisso ena axeln
tror iof jag gjort det oavsätt om jag haft bälte eller ej
då vi välte omkul en elstolpe i 120 och landade i ett stort träd smile

bältet är som ett lotteri men i höga farter vetetusan om man inte sitter säkrare utan bälte

vem vill sitta i en bil som voltar i 200 ut på en åker garanterar att man har större chans att klara sig utanför bilen än i bilen smile

Riktigt bra resonemang asså! (?) Tänk om Volvos Safety-engineers visste vad du visste! wink då jäklar hade vi nått noll-tolerans på en eftermiddag!

jonesono Personal- och beteendevetare
7 april 2007 · 1 082 Inlägg

Alltid bälte - både för mig och om någon skall med i bilen.
Undrar om man kan göra någon koppling mellan att folk som slarvar med bälten även är riktiga "slarvers" när det gäller annat också... tycker ibland att man ser tendenser till det.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Nattugglan Idiot..
7 april 2007 · 285 Inlägg



Bubbla och en Golf mk2 som krockar i 50km/h.
Så det spelar inte så stor roll om du har bälte i framsätet i högre hastigheter än 50 när du kör en golf mk2.


Men jag kör självklart alltid med bälte ändå

Senast redigerat av Nattugglan (7 april 2007)

Dr-Kosmos RS'are
7 april 2007 · 125 Inlägg

Jag har ju tyvärr inget körkort än, men personligen tycker jag att bälte är en självklarhet, och om folk inte har bälte på sig, så kan dem åka buss (som nån så klokt sa innan mig^^)

Diesel all the way!
Skoda Fabia RS "Weise Edition" (2006)
tobi
7 april 2007 · 562 Inlägg

Alla mina polare anvnder bälte annars får dom ej åka med! Det är deras val om dom vill dö/skadas men inte när jag kör! plus jääävla dyrt om polisen ser de!

Så tips säg du får ej åka med om du ej använder!

Min hemsida: www.bisen.info.se // Din hjälp på nätet!
Honken_ Klyphuggare
7 april 2007 · 328 Inlägg

Tack för många bra svar får ta och visa han filmen på golf2an som krockar så ändrar nog han sig.

Varför ska man åka i lera och sörja när man kan åka på is och ha det glatt
Muttley
7 april 2007 ·

har de icke bälte på sig när de åker med mig kan de gå istället smile

carnageman Rallyförare
8 april 2007 · 1 075 Inlägg

I bubblan blir det svårt för det finns inga, och ärligt talat vill man nog inte ha bälte på sig i en cab utan störtbåge. Föredrar helt klart att flyga ur bilen istället för att klota med den och bli ett huvud kortare...
I rallybilen finns det 3" 6-punkts sabeltbälten som självklart används vid körning på SS.
Och i övrig trafik så använder jag bälte om det finns möjlighet. Vid frontkollision flyger man alltid uppåt och framåt. Detta ihop med en airbag och inget bälte kan innebära att airbagen exploderar i rakt i magen och sen får man en flygtur till baksätet... Tro mig jag har provat och det är inte skönt...
Har man bälte på sig så får man en betydligt behagligare smäll i ansiktet och flyger inte runt som en vante i bilen.

Senast redigerat av carnageman (8 april 2007)

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
FL3JM Inga konstigheter
8 april 2007 · 2 064 Inlägg

Alla använder bälte i min kärra. Dom bak brukar ibland glömma sätta på sig det, men efter att jag plattat genom en kurva eller bromsat hårt och dom flygit runt som vantar sätter dom illa kvickt på sig bältena. big_smile

Bälten räddar liv, det suger att coola av pga en så onödig grej som att skita i bältet.

SNap3 JapsRacer!
8 april 2007 · 198 Inlägg

tkd_rille skrev:
har de icke bälte på sig när de åker med mig kan de gå istället smile

Samma här.

Oxygen
10 april 2007 · 629 Inlägg

Jag själv och alla jag känner tar på bältet som en reflex när man sätter sig i en bil, billig livförsäkring!

BMW 330e xDrive Touring LCI "Skyscraper Grey" (2024)
Lone Star
10 april 2007 · 1 231 Inlägg

Oxygen skrev:
Jag själv och alla jag känner tar på bältet som en reflex när man sätter sig i en bil, billig livförsäkring!

Samma här. Ren vana. Finns ingen vettig anledning att strunta i det.

Mitt projekt: Evo III
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang