sportluftfilter i min orginalburk

VolvoDanne_
12 april 2007 · 324 Inlägg

Hej jag tänkte skaffa sportluftfilter till min volvo 850..

Jag tänkte sätta det i orginal burken. .

Vilket ska man köpa?

Länka gärna sidor mm

MVH Danne

Eh? Jaha! Okej!
FireTraXX DFFL
12 april 2007 · 9 020 Inlägg

Det är väl knappt någon mening med sportluftfilterna man sätter i originalburken?

Köp ett "riktigt" sportluftilter istället är mitt råd.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
V-Power
12 april 2007 · 6 Inlägg

Om jag inte missminner mig sitter luftmängdmätaren fast i boxen. Om man inte vill ha en bågfilsorige så är det bara att trycka i ett vanligt filter. Funderar på green cotton själv som alternativ til k&n

PDF med priser(850 sista sidan) http://www.stylexperten.se/pdf/Green.pdf

http://www.stylexperten.se

VolvoDanne_
12 april 2007 · 324 Inlägg

Tack för svaren! Kan man trycka i ett vanligt filter?

Ja vet inte riktigt hur jag ska göra..

Eh? Jaha! Okej!
dusty Living in the fastlane
12 april 2007 · 2 616 Inlägg

Varför ska du ha det i orginalburken? :s

VolvoDanne_
12 april 2007 · 324 Inlägg

Billigare och lättare att fixa

Eh? Jaha! Okej!
silverbird
12 april 2007 · 666 Inlägg

men har du inte trimmat kommer det inte göra någonskillnad att byta till ett sportfilter i orginalboxen, ljudet kommer bli det samma eftersom det huvudsakligen är luftburken som dämpar...
//Silver

Marvs Alpina Power
12 april 2007 · 50 Inlägg

Men har läst att det verkar svårt att byta till öppet filter stämmer detta?
Har också funderat på det som du hade tänkt att göra VolvoDanne_ men som ni säger det verkar ju inte göra nån speciell skillnad?.

Volvo 854 (1992)
Jolle87
19 april 2007 · 1 585 Inlägg

det gör absolut ingen skillnad att sätta i ett filter i orginal luftburk ljudet är det sama och man märker ingen skillnad alls det skulle va om du borrar ett hål i luftburken så kanske du får bättre ljud men lika bra köpa ett öppet filter.

M-Blom BMW tok
20 april 2007 · 22 Inlägg

Jolle87 skrev:
det gör absolut ingen skillnad att sätta i ett filter i orginal luftburk ljudet är det sama och man märker ingen skillnad alls

Ett sportluftfilter i orginalburken släpper igenom luft lättare än ett nytt orginalfilter. Sen är det så att orginalfilter blir mer och mer täpta hela tiden vilket innebär att motorn får svårare att suga i sej luften vilket innebär att man får byta filtret igen. Ett sportfilter rengör och smörger man bara in igen så har det samma prestanda igen. Det är dock viktigt att man sköter det annars kan man få in små smuts i motorn.

Motorn behöver luft och bränsle för att gå. Mer luft = mer bränsle = bättre prestanda. Äldre bilar kan inte skjustera detta utan om man vill ha någon större nytta av det får man chipa eller mappa. Nyare bilar skjusterar detta av sig självt men det krävs att man kör ett antal mil.

det skulle va om du borrar ett hål i luftburken så kanske du får bättre ljud men lika bra köpa ett öppet filter.

Ljud, vist. Men för effektens skull behöver det inte vara bra. Då kan motorn få i sig varm luft och det är inte bra för den är det sämre effekt i än kall. Är det däremot så att temperaturen utanför bilen (där orginal burken oftast tar sin luft) inte är högre än på den luft där du tänkt sätta filtret på (vilket är väldigt ovanligt eftersom motorn är var och värmer luften under motorhuven) så har du nytta av ett "öppet" filter

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white?.."
///M-Blom
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang