5975
Sök

Vad kan det kosta att fixa dessa saker på en Calibra?

182 Inlägg
14 april 2007
Trådstartare
Hej. Jag har letat efter en ny bil nu ganska länge. Jag har sedan länge velat ha en sportbil. Så hittar jag en Calibra för 8500kr (!), som ser superfin ut.

Problemet är att Startmotorn är kass. Vad kan det kosta att få den fixad/bytad?

Även en sprucken framruta.. Vad kostar en ny sådan?

Snälla svara fort, så att ingen snuvar bilen framför näsan på mig om detta nu skulle visa vara ett kap! smile

//Rangvald

BMW fantast
1 172 Inlägg
14 april 2007
låter rätt billigt med 8500, om den nu är fin... måste vara en 8 ventilare isåfall???... en startmotor brukar gå på runt 2000 ny + arbete, men dinns skrotar med...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

study
772 Inlägg
14 april 2007
det är för biligt tycker jag. kolla hur många tidigare ägare det finns och sådant

182 Inlägg
14 april 2007
Trådstartare
AeroMalm skrev:
måste vara en 8 ventilare isåfall?

Nope, 16V. Den har gått typ 22.000 mil.

Den är importerad så jag kan inte kolla alla ägare, men sedan 02 när den kom in har den haft 4 ägare, varav minst 1 är en bilfirma.

Det är frågan om man ska slå till, och om den visar sig vara skit så bör man kunna sälja den för ungefär det samma som jag köper den för.

Tycker ni att jag ska slå till?

BMW fantast
1 172 Inlägg
14 april 2007
150 hk.. kan ju avra tat den e kört dom f-n.. ofta så med importare. men det kan man ju inte veta... kan ha gått bra mer än 22 med.. men ser den fin ut och går när man testar den så kan man ju inte göra mer att köpa och se om den håller eller totalrasar efter ett tag:D  men ja 8000 får du för den om den inte är nåt att ha för dig... utan proble¨m.,. det är ju opels bästa motor vad jag evt och hört.. är det det 6 växlade f28 lådan i med så kan man alltid sälja den till folk som rasar sina saab lådor...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

874 Inlägg
14 april 2007
Rangvald skrev:
Hej. Jag har letat efter en ny bil nu ganska länge. Jag har sedan länge velat ha en sportbil. Så hittar jag en Calibra för 8500kr (!), som ser superfin ut.

Problemet är att Startmotorn är kass. Vad kan det kosta att få den fixad/bytad?

Även en sprucken framruta.. Vad kostar en ny sådan?

Snälla svara fort, så att ingen snuvar bilen framför näsan på mig om detta nu skulle visa vara ett kap! smile

//Rangvald

Calibran står visserligen oföskämt lågt i kurs men inte så lågt tongue

Sen beror det ju vad du ska ha den till, ska du ha den som slit och släng bil, eller som "finbilen" ?Är den besiktad? Ska du lägga ner mer pengar på den? osv osv
Syna bilen noga, ta gärna med nån kan mycket om bilar eller om du känner nån som kan mycket om Calibra, låter väldigt billigt för ett fräscht exemplar. Om den är fin i övrigt kanske du gör ett kap? Om jag hade haft en 16v hade jag nog köpt den och haft som reservdels bil. Men jag kör ju 8v så det e ju inget alternativ.
Startmotorn har jag ingen aning om vad en sån kostar att fixa, men rutan kostar väl en 1600-2200  lr nåt beroendes på självrisk, om du byter utan försäkring som jag blev tvungen att göra så kostar det mellan 4400-5500 (på dom ställena jag ringde till)
Gissa vilket jag tog?big_smile

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-

182 Inlägg
14 april 2007
Trådstartare
brillmongo skrev:
Calibran står visserligen oföskämt lågt i kurs men inte så lågt tongue

Sen beror det ju vad du ska ha den till, ska du ha den som slit och släng bil, eller som "finbilen" ?Är den besiktad? Ska du lägga ner mer pengar på den? osv osv
Syna bilen noga, ta gärna med nån kan mycket om bilar eller om du känner nån som kan mycket om Calibra, låter väldigt billigt för ett fräscht exemplar. Om den är fin i övrigt kanske du gör ett kap? Om jag hade haft en 16v hade jag nog köpt den och haft som reservdels bil. Men jag kör ju 8v så det e ju inget alternativ.
Startmotorn har jag ingen aning om vad en sån kostar att fixa, men rutan kostar väl en 1600-2200  lr nåt beroendes på självrisk, om du byter utan försäkring som jag blev tvungen att göra så kostar det mellan 4400-5500 (på dom ställena jag ringde till)
Gissa vilket jag tog?big_smile

Jag ska ta mig från A till B och ha kul medans jag gör det smile Jag haded tänkt att eftersom att den är så pass billig kan jag nog tänka mig att lägga ett par tusen på den efterhand, men inga större summor.

Jag har hittat en Köpguide för Calibra som ajg ska skriva ut och ta med mig om jag drar och kollar på bilen. Jag har även farsan med mig som kan en del också smile

GOES wild
325 Inlägg
14 april 2007
http://www.blocket.se/vi/11563702.htm?ca=13_s
Finns fler bilder på http://www.bytbil.com men går inte pasta direktlänk!

Grejen är den att den är obesiktigad, vilket betyder att om du ska få den igenom besiktningen så måste du byta framrutan (eller hoppas på en blind snubbe), för att få den igenom. För va vitt som jag ser, så är sprickan i synfältet.
Sedan ska du ha en ny startmotor. Efter det tillkommer besiktningen och skatten och försäkringen, vilket inte är gratis för en Calibra. Så det plockar på ganska mycket pengar för en bil som du inte ens vet att du får liv i ^^

/JMY
Senast redigerat av sprstr (14 april 2007)

Silly rabbit - Trix are for kids

182 Inlägg
14 april 2007
Trådstartare
sprstr skrev:
Grejen är den att den är obesiktigad, vilket betyder att om du ska få den igenom besiktningen så måste du byta framrutan (eller hoppas på en blind snubbe), för att få den igenom. För va vitt som jag ser, så är sprickan i synfältet.
Sedan ska du ha en ny startmotor. Efter det tillkommer besiktningen och skatten och försäkringen, vilket inte är gratis för en Calibra. Så det plockar på ganska mycket pengar för en bil som du inte ens vet att du får liv i ^^

/JMY

Jo, jag upptäckte nyss att den inte var besiktigad. Jag tryckte ut ett papper från vägvärket och fick se att det även är körförbud på den, och ägarna är ganska tätt nya.

Jag tror jag tar det "förnuftigare" beslutet och skippar köpet, sparar lite längre och köper en bil där det inte är fel på (Om detta ens existerar tongue) smile

874 Inlägg
14 april 2007
Rangvald skrev:
sprstr skrev:

/JMY

Jo, jag upptäckte nyss att den inte var besiktigad. Jag tryckte ut ett papper från vägvärket och fick se att det även är körförbud på den, och ägarna är ganska tätt nya.

Jag tror jag tar det "förnuftigare" beslutet och skippar köpet, sparar lite längre och köper en bil där det inte är fel på (Om detta ens existerar tongue) smile

Låter vettigt, men skippa inte Calibran helt har du tur så kan du få dig en både fräck och rolig bil för en ändå hyfsat billig peng som sagt Calibrorna står inte så högt i kurs sad och Calibran strular inte mer än andra gamla bilar i den ålders gruppen, iaf inte min tongue

(Därmed sagt att jag inte har haft min andel bekymmer)
mvh

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-

Skaune
15 april 2007
Jag brukar resonera som så här när jag ser en billig bil hos en handlare, om handlaren säljer ut den tokbilligt, då måste personen som sålde den till handlarn sålt den ÄNNU billigare? i detta fallet måste han nästan gett bort den ju! Då undrar man varför nån vill sälja sin bil SÅ billigt eller hur? Kika på bilen o läste vad du skrev om täta ägarbyten, du gör nog VÄLDIGT klokt att stå över!

1 827 Inlägg
15 april 2007
Calibran är en väldigt bra bil om man vill ha en snygg bil som funkar som en vanlig bil. Dock så tycker inte jag det är något sportigt alls med att köra en sådan, känns som vilken astra som helst.

Jag är faktiskt lite sugen på att köpa en sån som brukis dock. smile

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
15 april 2007
Det allra vettigaste vore väl att ringa föregående ägare, och fråga om bilen? smile

1 813 Inlägg
16 april 2007
kolla upp den riktigt noga;)
för det låter billigt..
rutan kan du få ut på försäkringen kanske lr en skrot för någon tusing..
startmotorn finns ju på tex ad center lr något i den stilen;)
impoterad lägg på 5000mil iaf på mätaren dom rullas alltid tillbax vid gränsen;)
det ända jag hade gjort hade varit åka å titta på den å provköra å se vad som är fel å inte.. lita inte på dom bara för dom e bilförsäljare dom gör allt för att bli av med sina bilar;)

Åk före du så väntar jag på dig där..!

Sök