motorbyte / tips

blaadh
16 april 2007 · 33 Inlägg

Tjena! har inhandlat en Golf 2a 1.8 och den är som ny.. tråkiga e motorn på 90 hästar som gått 13 000 mil.. någon som har några trimtips eller förslag på motorbyte? själv tänkt på en 5cylindrig audimotor men vet inte alls hur det skulle bli...

funderar också på vad skilnaden är på gti modellen som sitter på 140 hk eller nått sånt.. är de cylindervolymen eller?

har idetorka ge lite förslag på hur jag kan hotta upp min 19 åring big_smile

HoKkee
16 april 2007 · 845 Inlägg

de lät som ett bra förslag å slänga ner en audi motor ,men jag skulle börja med en g60 motor.. kompressor eller turbo. sägsiofsatkompressorerna är lite klen men bara förstärcka upp den de..

kör hårt

Owzer Rallykalle och kabeltattare
16 april 2007 · 422 Inlägg

G60 motor ska det vara big_smile
Antingen med kompressor eller med turbo.

BMW 520i E28 "tvåliters raketen" (1984)
blaadh
16 april 2007 · 33 Inlägg

Owzer skrev:
G60 motor ska det vara big_smile
Antingen med kompressor eller med turbo.

hum okej ;P hur många hästar här en sån då och går den i golfen utan större problem eller?
för många enar på att en 5 cylindrig audimotor är sjukt bra.. och dom ligger väl på 140 hästar men de kan man alltid ordna så de blir mer...

blaadh
16 april 2007 · 33 Inlägg

Till och börja med skulle man kanske krama ut lite mer ur 1.8an.. vad kan man göra åt det? fixa toppen och mer?

HoKkee
16 april 2007 · 845 Inlägg

ja vill du börja med å sug trimma 1.8 liters motorn så skulle ajg börja med och plana o porta toppen, på med ett extraktor öppetfilter, sen på med 2½"s avgassystem,
de gör en hel del..

Senast redigerat av HoKkee (16 april 2007)

blaadh
16 april 2007 · 33 Inlägg

HoKkee skrev:
ja vill du börja med å sug trimma 1.8 liters motorn så skulle ajg börja med och plana o porta toppen, på med ett extraktor öppetfilter, sen på med 2½"s avgassystem,
de gör en hel del..

okej.. då har jag lite å fundera på nura.. pressa ur lillmotorn eller köpa en annan å låta fordonskillarna på gymnasiet fixa de... blir svårt wink

Lone Star
16 april 2007 · 1 231 Inlägg

Varför inte bara byta bil då? Får en starkare, det blir förmodligen billigare och framförallt är den laglig direkt.

Mitt projekt: Evo III
HoKkee
16 april 2007 · 845 Inlägg

jag skulle lägga ner tid på motorbyte på engång. får mycket skönare drag om du slänger ner en g60 turbo i bilen.. en kille här i östersund har en g60 turbo. den ligger nånsans mellan 200-220 häst.. den går uta bara faen..

blaadh
16 april 2007 · 33 Inlägg

Lone Star skrev:
Varför inte bara byta bil då? Får en starkare, det blir förmodligen billigare och framförallt är den laglig direkt.

ähh man vill ju köra en riktig bil wink inte nå ny japanare som du eller wink  + att de e första bilen jag har och kommer inte sälja den på BRA länge ;P

+ att det är en bra bil att börja meka med för den som är intresserad...

Senast redigerat av blaadh (16 april 2007)

blaadh
16 april 2007 · 33 Inlägg

HoKkee skrev:
jag skulle lägga ner tid på motorbyte på engång. får mycket skönare drag om du slänger ner en g60 turbo i bilen.. en kille här i östersund har en g60 turbo. den ligger nånsans mellan 200-220 häst.. den går uta bara faen..

okej men e väl inte så jävla lätt å hitta en g60 motor eller hur? ;P

Lone Star
16 april 2007 · 1 231 Inlägg

blaadh skrev:

Lone Star skrev:
Varför inte bara byta bil då? Får en starkare, det blir förmodligen billigare och framförallt är den laglig direkt.

ähh man vill ju köra en riktig bil wink inte nå ny japanare som du eller wink  + att de e första bilen jag har och kommer inte sälja den på BRA länge ;P

+ att det är en bra bil att börja meka med för den som är intresserad...

Jo visst är det säkert så (vet inte om jag kan hålla med om riktig bil dock wink). Nej men det är ju inte så enkelt som det låter att bara stoppa i en ny motor..


http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

Läs och lär

Mitt projekt: Evo III
Peanutboy
16 april 2007 · 47 Inlägg

Skulle sålt 1.8 o skaffat antingen en GTI eller G60!

Är som sagt inte alldeles enkelt att "bara" byta motor...
Kabelhärvan, motorstyrenhet avgas m.m. måste säkerligen bytas ut....

blaadh
16 april 2007 · 33 Inlägg

Lone Star skrev:

blaadh skrev:

Lone Star skrev:
Varför inte bara byta bil då? Får en starkare, det blir förmodligen billigare och framförallt är den laglig direkt.

ähh man vill ju köra en riktig bil wink inte nå ny japanare som du eller wink  + att de e första bilen jag har och kommer inte sälja den på BRA länge ;P

+ att det är en bra bil att börja meka med för den som är intresserad...

Jo visst är det säkert så (vet inte om jag kan hålla med om riktig bil dock wink). Nej men det är ju inte så enkelt som det låter att bara stoppa i en ny motor..


http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

Läs och lär

Tungt... lägger tänkarna åt sidan ett tag tills nya dumma idéer kommer upp wink

men som ja nämnde innan då? GTI motorn.. en sådan ska man väl kunna lägga in iaf..

HoKkee
16 april 2007 · 845 Inlägg

jo. jag kulle köra på att plana och porta toppen om du inte vill byta motor, på med extraktor å sen 2½tums system å öppet filter.
börja med de.!

blaadh
16 april 2007 · 33 Inlägg

HoKkee skrev:
jo. jag kulle köra på att plana och porta toppen om du inte vill byta motor, på med extraktor å sen 2½tums system å öppet filter.
börja med de.!

låter bättre de.. hur mycket skulle man få ut då tro? har inga kunskaper om hur mycket det skulle kosta att göra o toppen, vet du? big_smile

Lone Star
16 april 2007 · 1 231 Inlägg

HoKkee skrev:
jo. jag kulle köra på att plana och porta toppen om du inte vill byta motor, på med extraktor å sen 2½tums system å öppet filter.
börja med de.!

Säker på att ett 2½ tumssystem verkligen har en positiv inverkan på den lilla sugmotorn? Själv vet jag inte men vet så mycket att man ofta förlorar hästar istället. Men visst låter det bättre..

Mitt projekt: Evo III
HoKkee
16 april 2007 · 845 Inlägg

ja planar du och portar toppen å dit med ett extraktor och ställer upp soppa trycket så har å ditme 2½" så blir deen väldans skillnad.. ja du svårt att säga hur mycket effekt du får. berro helt och hållet på hur mycket du portar oc planar toppen och hur mycke du ökar bränsle tillförseln.

crazy75
17 april 2007 · 190 Inlägg

Och när du ändå har isär toppen så kan du likagärna stoppa i en vassare kam, då får du ännu mer användning av 2 1/2 tums systemet (förutom att väcka grannarna dåsmile ).

There´s a very fine line between a hobby and mental illness
Owzer Rallykalle och kabeltattare
17 april 2007 · 422 Inlägg

G60 Motorn ligger orginal på 160kusar med orginal kompressorn (g-lader). Med turbo och så så finns det en del effekt att hämta, sett folk som vart uppe i c.a 400hk. Men då är det några tusen nerpjöjda i motorn.

G60 motorn ska passa rakt i, lättast är att fixa en hel framvagn, så får du med låda och styrleder mm. Om du inte ska köra med eftermarknadssprut så måste du fixa Digifant boxen också.

Annars är Audi femmor balla de med, aldrig sett nån sån i en golf mk2.

BMW 520i E28 "tvåliters raketen" (1984)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang