850 t5 trimmning?

pederhedberg
19 april 2007 · 5 Inlägg

Hej jag undrar hur man bäst får snurr på en volvo 850 t5?   har hört att de ger mycket effekt genom att chippa.. kan man chippa själv? vad krävs för att få runt 300hk? har inte haft volvo så jag vet inte,vad är de för skilnad på en vanligt t5 och en t5r motor mässigt?
tack på förhand/peder

JBreiner
19 april 2007 · 12 Inlägg

tjacka autotech steg 3!

Volvo 740 GLE "spritmissbrukarN" (1989)
pederhedberg
19 april 2007 · 5 Inlägg

vad innebär steg 3?

micke777
19 april 2007 · 185 Inlägg

steg3 300 Hk 435 Nm (JT)
Styrdonsoptimering sportluftfilter Kompl. JT avgassystem inkl. racekat. 3" framrör och 3" efter kat.
More Info           13.975,00 kr

http://www.atechmotor.com/

gym-mange
19 april 2007 · 46 Inlägg

pederhedberg skrev:
Hej jag undrar hur man bäst får snurr på en volvo 850 t5?   har hört att de ger mycket effekt genom att chippa.. kan man chippa själv? vad krävs för att få runt 300hk? har inte haft volvo så jag vet inte,vad är de för skilnad på en vanligt t5 och en t5r motor mässigt?
tack på förhand/peder

i t5 motorn är det 225 hk original
i en r motor har du 250 hk original

chippa gör man inte själv utan det gör man bäst i att låta nån firma göra.
en del trimfirmor tar över motorgarantin oxå eftersom den ordinarie garantin oftast inte gäller längre.

Volvo XC60 "Ocean race d4" (2015)
_fillan_ med lem
19 april 2007 · 1 925 Inlägg

gym-mange skrev:

pederhedberg skrev:
Hej jag undrar hur man bäst får snurr på en volvo 850 t5?   har hört att de ger mycket effekt genom att chippa.. kan man chippa själv? vad krävs för att få runt 300hk? har inte haft volvo så jag vet inte,vad är de för skilnad på en vanligt t5 och en t5r motor mässigt?
tack på förhand/peder

i t5 motorn är det 225 hk original
i en r motor har du 250 hk original

chippa gör man inte själv utan det gör man bäst i att låta nån firma göra.
en del trimfirmor tar över motorgarantin oxå eftersom den ordinarie garantin oftast inte gäller längre.

bara lägga till att t5r har 240hk org smile  blir nog bäst om du lämnar in den för chipning smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
m00neye
19 april 2007 · 28 Inlägg

2,0l t5 211hkr (främst Ita-import, kan finnas andra)
2,0l t5r vet ej
2,3l turbo (t5) 225hkr (främst Sverige och importer från Tyskland)
2,3l t5r 225hkr men med förhöjt laddtryck i ca 30 sek 240 hkr
i R:en som kom 96 är ovan siffra 250 hkr istället.
ovan är manuella bilar, vet ej riktigt vad som anges med automat.

tror det är ungefär så här.

Senast redigerat av m00neye (19 april 2007)

Davidspeedboy
19 april 2007 · 50 Inlägg

T5 har 2,0 medans T5R har 2,3 liters motor okså.

Som motor doktorn säger, att den e inte klar förens den flyger fram;) vill du ladda mycket skaffa bredbands knack sensor å ladda till den ger utslag, sänk lite på laddet å kör så de rycker :P
Christian S
19 april 2007 · 4 816 Inlägg

Davidspeedboy skrev:
T5 har 2,0 medans T5R har 2,3 liters motor okså.

Nej.
Båda finns som 2,0 och 2,3 beroende på vilken marknad bilen såldes till wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Davidspeedboy
20 april 2007 · 50 Inlägg

Jag tänkte främst på den svenska marknan, me n vist e den inport så kan de vara alla möjliga kombenationer av motorer ju.

Som motor doktorn säger, att den e inte klar förens den flyger fram;) vill du ladda mycket skaffa bredbands knack sensor å ladda till den ger utslag, sänk lite på laddet å kör så de rycker :P
Christian S
21 april 2007 · 4 816 Inlägg

Davidspeedboy skrev:
Jag tänkte främst på den svenska marknan, me n vist e den inport så kan de vara alla möjliga kombenationer av motorer ju.

Jo med det är fortfarande typ bara Italien som kör med 2 litare i sina pga straffskatt osv på bilar med större motorer än 2 liter, dom övriga kör med 2,3 liter wink

pederhedberg skrev:
vad är de för skilnad på en vanligt t5 och en t5r motor mässigt?

Ingenting bara det att T5R har en overboost funktion så att den lämnar 240Hk istället för 225Hk under en begränsad tid.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Woogensea Volvoturbo For Life
21 april 2007 · 366 Inlägg

Nä, T5 har också 2,3liters.  Du kan chippa din bil riktigt enkelt om du köper ett trimchip från k-L racing. Har du bara lite lödkunskaper eller känner nån som har de så fixar du de på en kväll. Dessutom så kan du sätta tillbaka originalchipet hur smidigt som helst. De ger dock max upp till 290-295 hästar....men de duger!

En gång Volvo, Alltid Volvo
Volvo V70N T5 "Silverpilen" (2001)
Woogensea Volvoturbo For Life
21 april 2007 · 366 Inlägg

Fast T5R har väl andra kammar å lite sånt me har jag för mej?

En gång Volvo, Alltid Volvo
Volvo V70N T5 "Silverpilen" (2001)
jsupreame
7 juni 2007 · 137 Inlägg

Woogensea skrev:
Fast T5R har väl andra kammar å lite sånt me har jag för mej?

återigen en t5a och en t5r och en R med automat har samma motor fast de är annan data  orginal i t5r, R bilarna.. overboost 30 sek till 240hk..
biligaste å mäst prisvärda trimmet till dom är ett vanligt chip.. optimering av boxen.. dom skjuter bara in ny data.. å vips har du 270-290hk..

swedahl
7 juni 2007 · 148 Inlägg

È det inte så att t5R amutomat har 240hkr och manuell 250hkr...det var det senase jag hörde iaf som iaf jag tror stämmer?

Ajja, en chippad t5 överlag går cp gött...och steg 3 BORDE ALLA HA!!! går o låter nått så FRUKTANSVÄRT GÖTT!!! tongue

Low´n´slow is da shit
jsupreame
7 juni 2007 · 137 Inlägg

swedahl skrev:
È det inte så att t5R amutomat har 240hkr och manuell 250hkr...det var det senase jag hörde iaf som iaf jag tror stämmer?

Ajja, en chippad t5 överlag går cp gött...och steg 3 BORDE ALLA HA!!! går o låter nått så FRUKTANSVÄRT GÖTT!!! tongue

nej alla t5r har 240hk,, bara 96- R manuell som har t4 motorn med 250 orginal.

jip
7 juni 2007 · 272 Inlägg

Haha, alltid lika kul att läsa inläggen av de som inte kan ett dugg :> Köp ett steg 1 chip till en början, det är stor skillnad bara det! Sen kan du satsa direkt på steg 4 eftersom 15G-turbon bottnas ganska så snabbt vid 300hk.

Senast redigerat av jip (7 juni 2007)

http://www.fartverket.se - Sveriges snabbaste myndighet!
haxer Proljece?
7 juni 2007 · 1 464 Inlägg

rätt skoj när en kille som jip kommer in alla andra dividerade hur många hk bilen hade från början smile tror jip har koll på det iallafal smile

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
Marlboroman
7 juni 2007 · 8 233 Inlägg

pederhedberg skrev:
Hej jag undrar hur man bäst får snurr på en volvo 850 t5?   har hört att de ger mycket effekt genom att chippa.. kan man chippa själv? vad krävs för att få runt 300hk?

Chip ger 40-50hk beroende på vilket steg. Du kan göra sdet själv om du är riktigt bra på att löda. Beror på om du vill ha de 300hk som chipfirmorna uppger, eller om du vill ha 300 ärliga.
Steg 3 brukar ligga på ungefär 270 ärliga hk, den steg 3:a jag sett papper på som fått ut mest hade 276hk.
Ska du upp till 300 ärliga så är det bara att öppna lädret... Spridare, turbo, grövre dp + ev även avgasystem och mjukvara därtill är ett minimun, sen skadar det inte med ett bättre grenrör och en annan bränslepump.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
oscarmedc
7 juni 2007 · 40 Inlägg
The speed is always OK, but sometimes the corner can be too tight
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang