4057
Sök

Seat Cordoba - 98:a går ryckigt.

15 Inlägg
21 april 2007
Trådstartare
Tja!

Min Seat Cordoba började att gå dåligt i förrgår.
Det som händer är att motorn "tappar effekt" händer inget när jag gasar, varvmätaren bara sjunker och efter ca 2sekunder kommer ett jäkla ryck och bilen flyger iväg, funkar i några sekunder, sedan samma sak igen. Detta händer efter ca en min då motorn fått
gå lite granna. Går rätt bra när den är kall, inte svårstartad el något.

Bytte tändstift för ca 5v sedan och idag gav jag mig på bränslefiltret och hoppades det skulle kunna vara det, men ännu samma fel. Finns det flera bränslefilter på en cordoba -98:a 1.6l? Har även testat att koppla ur lmm men bilen går ännu lika dåligt, betyder väll att lmm har klarat sig?

Vet inte vad jag mera kan testa som okunnig om motorer o skruvande.

MVH:Patrik

15 Inlägg
22 april 2007
Trådstartare
Ingen som har några tips?

Administratör
2 990 Inlägg
22 april 2007
Inte lätt att säga men vad är det för motor i den? Vanliga 1.6an eller?

En kopp av den svarta såsen...

BMW fantast
1 172 Inlägg
22 april 2007
åååå... måste tänka... svärfar hade det felet på sin cordobra 1,6 för nån månad sen.. var och hjälpte honom... bytade gasspjället... det spökade lite.. enligt vag så var det färdigprogramerat så det vara bara att byta själv... 4 skruvar och på med det nya och på med vajern... ahr för mig det var det felet då.. avr på lmm för yttligare nån mer månad sen.. kasnke blandar ihopa dom gångerna... men du fick ett tips du kan följa upp iaf...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

956 Inlägg
22 april 2007
hade samma problem med min vr6..gick bra när den var kall..men när den hade gått ett tag så började den rycka ganska låga varv + vid gaspådrag...servade med tändstift.,bränslefilter,olja, , nya tändkablar,rotor, fördelarlock..Sen efter det så ryckte den inge mer......

eldus veldus

Vw trimmare
2 995 Inlägg
22 april 2007
patrik_v skrev:
Har även testat att koppla ur lmm men bilen går ännu lika dåligt, betyder väll att lmm har klarat sig?

Det betyder att den inte klarat sig den ska gå sämre om lmm funkar och du kopplar ur den
går den lika dåligt är den trasig....

15 Inlägg
22 april 2007
Trådstartare
Är gasspjället någon dyrbar historia? blev orolig över lmm nu, måste nästan ner igen och koppla ur den för att se om den verkligen går likadant med den urkopplad.
Tack för svaren hittils!

BMW fantast
1 172 Inlägg
22 april 2007
har för mig det gick på strax över 1000 spänn.. under 2000 iaf... men känner du ingen som har testdator via obd? för då koimemr där upp vad som är fel ju.... dumt och byta lmm om spjället e paj elr tvärtom...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"

Colaberoende
1 219 Inlägg
22 april 2007
Tror LMM kostar runt 1200:- på Verkstäderna.
Pratade med en kompis som lagar Seat och andra bilar och han var lite inne på gasspjället också.

/Ena

15 Inlägg
22 april 2007
Trådstartare
Är precis det jag känner, men har tyvärr ingen aning om någon som har en testdator.
Vad betyder via obd?
Bor i borås om någon har en dator att kolla vad som kan vara galet.
//Patrik

BMW fantast
1 172 Inlägg
22 april 2007
obd är ett uttag som verkstäder kopplar in testdatorer för att avläsa motorvärde och felsöka el m.m.... frågan är om du har det på din...  svärfar hade det på din, men det är en 99... hoppas det löser sig..

Colaberoende
1 219 Inlägg
22 april 2007
hmm... Jag och Polaren som kan detta med bilar bor i Skene.
Han har ju en bärbar dator som han kan kolla felkoder men jag vet inte om han ska in till Borås i veckan.

Ska kolla med honom.

/Ena

15 Inlägg
22 april 2007
Trådstartare
Du har ingen aning Ena om jag har obd uttag på min 98:a? Vet iaf att det är en AFT motor om det hjälper något.
/Patrik

Vw trimmare
2 995 Inlägg
22 april 2007
patrik_v skrev:
Du har ingen aning Ena om jag har obd uttag på min 98:a? Vet iaf att det är en AFT motor om det hjälper något.
/Patrik

du har obd2 man bytte det till 2:an 95...bara åka in till vag..

2 751 Inlägg
22 april 2007
hade liknande problem med min seat ibiza 1.6 sxe, bytte tändstiften o de funkkade fint big_smile, men det där med att tempen sjunker känner jag inte igen...

Who Djaa bless no man curse

15 Inlägg
23 april 2007
Trådstartare
tempen sjunker?
varvtalen sjunker och börjar rycka,tappa effekt.
bilen funkar hyffsat bra när bilen är kall.

2 751 Inlägg
23 april 2007
patrik_v skrev:
tempen sjunker?
varvtalen sjunker och börjar rycka,tappa effekt.
bilen funkar hyffsat bra när bilen är kall.

OK blandade nog ihop nått med denna tråden, men min gick iaf ryckigt och tappade effekt, då bytte jag tändstiften och den funkade som vanligt efter det...

15 Inlägg
23 april 2007
Trådstartare
bytte tändstifft för typ 5-6v sedan tror jag, kan det verkligen vara det då? för bilen har gått bra efter det, tills förra veckan.

2 751 Inlägg
23 april 2007
då vetti fan?? för de fixade mitt problem iaf.. kan vara något annat,, bässt att ta kontakt med verkstad

15 Inlägg
24 april 2007
Trådstartare
Har nu fått reda på vad som är fel, var innförbi bt racing i borås så jag fick låna med mig sökutrustning. Var lmm som spökade så det blir att inskaffa en ny el begagnad.
Tack för alla svar och tips!

Sök