Akut hjälp (Motorproblem!)

bajen
21 april 2007 · 121 Inlägg

Tja!

Har ett akut problem.

Har en Calibra 16v där motorn har säckat ihop!

Behöver en ny omgående!

Vill byta upp mig rent motormässigt men har inte råd med största calibra motorn!

Någon som vet nån turbomotor som är billig som passar i en Calibra -92?

Om inte, vad får jag ut mest av? Att köpa en 16v igen eller att köpa en 8v och turbokonventera?

Tacksam för svar!!!

Stoffe

Kettunen
21 april 2007 ·

Det är en tvärställd motor i calibran va???
Annars om det nu passar hade jag kört på en Audi 100 motor, 2,3E 5 cylindrig. Pigga som F*N !

bajen
21 april 2007 · 121 Inlägg

Jag vet faktiskt inte!

Vill helst ha en turbo!

Vad tror ni om att konventera en 8v? Är det bättre än att köra på en vanlig 16v?

granada75
21 april 2007 · 177 Inlägg

bajen skrev:
Jag vet faktiskt inte!

Vill helst ha en turbo!

Vad tror ni om att konventera en 8v? Är det bättre än att köra på en vanlig 16v?

Din bil i nuvarande är inte turbo laddad väl?
Isåfall kan du drömma om att få den besiktigad med turbo.

Over and out!
bajen
21 april 2007 · 121 Inlägg

Går det inte att regga om den på något sätt?

Nånting måste man ju kunna göra?

Kettunen
21 april 2007 ·

Det går att regga din motor med turbo. Men det kostar mer än det smakar. Du känar massa tusenlappar på att köpa 16ventilarn me turbo.
Om du ska konventera en 8ventilare så måste du ju få den att bli driftsäker oxå ju.
Byta spridare nog med, Det kostar sin peng, Sen turbon, Så ska du ju helst ha en intercooler, Det är mycket som måste göras & köpas

granada75
21 april 2007 · 177 Inlägg

Kettunen skrev:
Det går att regga din motor med turbo. Men det kostar mer än det smakar. Du känar massa tusenlappar på att köpa 16ventilarn me turbo.
Om du ska konventera en 8ventilare så måste du ju få den att bli driftsäker oxå ju.
Byta spridare nog med, Det kostar sin peng, Sen turbon, Så ska du ju helst ha en intercooler, Det är mycket som måste göras & köpas

Seriöst ja möjligt är det, Men hur möjligt?
för det första, Du måste ha avgas-intyg från tillverkaren av motorn som du sätter i bilen.
Och med stor sannolikhet är det ett rent helvete, Många har försökt och gett upp.

Konvertering och regbes? nej tyvärr, inte ens som ombyggt fordon.

Over and out!
Kettunen
21 april 2007 ·

granada75 skrev:

Kettunen skrev:
Det går att regga din motor med turbo. Men det kostar mer än det smakar. Du känar massa tusenlappar på att köpa 16ventilarn me turbo.
Om du ska konventera en 8ventilare så måste du ju få den att bli driftsäker oxå ju.
Byta spridare nog med, Det kostar sin peng, Sen turbon, Så ska du ju helst ha en intercooler, Det är mycket som måste göras & köpas

Seriöst ja möjligt är det, Men hur möjligt?
för det första, Du måste ha avgas-intyg från tillverkaren av motorn som du sätter i bilen.
Och med stor sannolikhet är det ett rent helvete, Många har försökt och gett upp.

Konvertering och regbes? nej tyvärr, inte ens som ombyggt fordon.

Klart det går som ombyggt fordon. Visst kanske inte är det lättaste.
Gamle polaren har en opel corsa typ 90 talare i början. Jaja den lilla fule saken.
Men han kapa av taket på den + satte i en liten leksaks turbo i princip. Han kör numera med den på sommrana!! LAGLIGT

granada75
21 april 2007 · 177 Inlägg

Kettunen skrev:

granada75 skrev:

Kettunen skrev:
Det går att regga din motor med turbo. Men det kostar mer än det smakar. Du känar massa tusenlappar på att köpa 16ventilarn me turbo.
Om du ska konventera en 8ventilare så måste du ju få den att bli driftsäker oxå ju.
Byta spridare nog med, Det kostar sin peng, Sen turbon, Så ska du ju helst ha en intercooler, Det är mycket som måste göras & köpas

Seriöst ja möjligt är det, Men hur möjligt?
för det första, Du måste ha avgas-intyg från tillverkaren av motorn som du sätter i bilen.
Och med stor sannolikhet är det ett rent helvete, Många har försökt och gett upp.

Konvertering och regbes? nej tyvärr, inte ens som ombyggt fordon.

Klart det går som ombyggt fordon. Visst kanske inte är det lättaste.
Gamle polaren har en opel corsa typ 90 talare i början. Jaja den lilla fule saken.
Men han kapa av taket på den + satte i en liten leksaks turbo i princip. Han kör numera med den på sommrana!! LAGLIGT

Du menar alltså att han har koverterat bilen och fått den godkännd?
Alltså han har lagt till en turbo i befintliga motorn? Har aldrig hört någon lyckas med det.
Antagligen har besiktningen inte märkt det isåfall.

99 av 100 fall, så går det inte igenom.
Besiktningen kräver avgasintyg av tillverkaren, Och finns inte den motorn med turbo så lär ju knappast besiktningen tillåta det eftersom papper inte finns.

Over and out!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang