5317
Sök

Vässa sin Audi 100?

10 Inlägg
27 april 2007
Trådstartare
Tja! Jag undrar vad man  i första hand ska se till att byta för att höja prestandan i bilen? Då snackar jag lite billigare saker typ tändstift och sånt. Alla tips är varmt välkomna. Jag har en Audi 100 2.3 -88 med EFI. Sen har jag en annan fundering. Jag tycker att bilen alltid går som vassast när man just har startat den. Sen man har kört den varm så verkar den avta lite i acceleration. Vad beror detta på?

Tacksam för svar kamrater!

169 Inlägg
27 april 2007
Har inte så många trim tipps men jag reagerade när du skrev att den "går som vassast när man just har startat den". Men detta antar jag att du brukar köra ganska hårt när motorn är kall. Om du vill ha långvarigt nöje av din bil bör du köra lungt tills motorn och oljan fått driftstemperatur. Annars är risken för att topplockspackningar och dyl ger sig betydligt större. Du får även onödigt stort slitage i motorn.

Trimma en sug motor är alltid förbundet med stora kostnader. Tyvärr finns inga billiga trimtipps till en sugmotor som gör någon större skillnad.

Mvh Mattias

2 652 Inlägg
27 april 2007
inga tips här heller . bästa är o spara lite mer pengar o köpa en S modell .

10 Inlägg
27 april 2007
Trådstartare
Jo, självklart så längtar man till den dagen man kan byta upp sig till en mustigare kärra. Nej, jag tänkte kanske snarare bara på att optimera det man har. Ni vet, se till att den ger vad den kan iaf. Jag antar att vissa saker har lite betydelse då och jag har inte bytt ut något i motorn (förutom olja då) sen jag köpte den. Tack för rådet att låta bilen värma upp innan man kör för hårt. Det ska jag ha i åtanke framöver. Så, frågan får stå kvar. Vad tycker ni att jag borde byta ut i första hand?

2 230 Inlägg
27 april 2007
ja det finns ju lite små saker man kan göra som ger lite, å det är väll luftfilet så den får kallluft, byta avgas. chip och extraktor är väll sånt som är lätt att byta och inte kostar skortan. sen om man vill ha ännu mer så är det ju kammar och insug och plana toppen som man bör göra.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

10 Inlägg
27 april 2007
Trådstartare
Allright! Tack för det. Ska kika över dom där prylarna.

Sök